HawkEye skrev:
Några bra tips på ventiler man kan ha då?
Bygg själv träventiler med skjutlucka!:)
 
Skulle det funka med denna som tilluftventil i en vedeldad bastustuga?
Eller behövs en större ventil?
 
  • Ventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalle.. skrev:
Varför inte använda en vanlig tallriksventil?:) [länk]

Har bara hittat tallriksventiler i plast, men det kanske funkar det med!
 
förstår inte riktigt problemet för dig perjohn, jag bor västerbotten och har en knuttimrad stuga med vanliga hyvlade brädor som golv. Dom har en glepa på två-tre mm som ger mer än tillräckligt med tilluft. som frånluft har ja en skjutventil från harvia(man kan ju göra en själv å) som leder genom ytterväggen. jag har en likadan i förmaket allt funkar jättebra. Tomas L har rätt i det han skriver om att lägga på i kaminen när man går ut. Det är regel, inte undantag!
 
  • Gilla
Lsv
  • Laddar…
Själv har jag varken till- eller frånluftsventiler och det fungerar alldeles utmärkt.(Friggebod med en relax och en bastudel) Däremot har jag avlopp i golvet där förmodligen en del luft kommer in. Skulle det bli kvalmigt kan man ju alltid öppna fönstret ;)
Håller med om utrymmesfördelningen, jag körde 1/3 bastu o 2/3 relax, o självklart alltid ett par klabbar in när man lämnar bastun.
Däremot undrar jag lite, ni nämner inte bastufolie vad jag kan se, det hade inte jag skippat att häfta upp bakom panelen...
 
Vedeldat kräver mycket syre vid förbränning, så det är bra att ha en ordentlig tillluftsventil utifrån om du inte vill att aggregatet skall suga luft från alla möjliga håll. Företrädesvis reglerbar så du kan stänga till när du inte använder bastun. Så nära aggregatet som möjligt så slipper du obehagligt kallras över golvet när ni är igång. Och lågt placerad. Det här med att till- och frånluft skall mynna i samma utrymme sägs främst gälla när du bygger ett basturum i ett befintligt uppvärmt rum (typ bygger bastu i befintligt badrum inomhus) och gäller således inte som regel för en separat bastustuga utomhus. Dessutom är det skillnad mellan elaggregat och vedaggregat, ved suger stora mängder syre till skillnad från de andra och kräver större ventiler.

Varm luft stiger. I svenska bastur sätter man ju oftast frånluften diagonalt från aggregatet så långt bort och högt som möjligt. Finnarna tycker detta är dumt eftersom det är just den fuktiga varma luften de vill ha kvar så länge som möjligt när man bastar. De har oftast frånluften under lavarna och således pressar ned luften dit. Verkar inte finnas något "facit", de går nog att göra lite som man känner.

Frånluften är varm ja, men framför allt fuktig och den skulle jag inte vilja ut i relaxen, om man inte vill ha den fuktiga miljön även där. Jag skulle släppa ut den i det fria. Jag släpper ut den till ett duschutrymme (där kan det få vara både varmt och fuktigt) och därifrån ut i det fria. Det blev bra för oss. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.