C
F Fredric87 skrev:
om man kan överventilera eller ventilera för mycket? Vilka är koncekvenserna?
De, rätt självklara, konsekvenserna av för mycket ventilation är att det drar och att det blir kallt, och som en konsekvens av det, höga uppvärmningskostnader.

Självdrag har sina fördelar i att det är tyst och underhållsfritt. Tycker det finns en poäng i övriga svar här, att göra punktinsatser vid behov och inte lösa icke-problem. En sak som ofta måste ses över i äldre hus är tilluften som ofta förbisetts vid fönsterbyten, m.m.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F Fredric87 skrev:
Tack för bra info och inspel, mycket värdefullt för en med mindre vana av detta.
På sikt har vi även en ambition att isolera vindsbjälklag och taket. Några farhågor ni ser där om att stänga inne fukt eller på andra sätt sätt krokben för oss själva när ambitionen är att minska energikostnader?
Hej, grattis till ett självdragshus som överlevt alla tänkbara barnsjukdomar! :) Min åsikt, och som andra också givit uttryck för är, ta det lugnt och känn in hur det funkar. Skaffa bra fläktar i våtutrymmena, som ju inte fanns med i ekvationen när huset byggdes.

Nu vet jag inte hur huset ser ut, om det är tilläggsisolerat osv, men ofta är det så att ursprungliga tilluftsventiler satts igen/byggts över, och eldstäder tagits bort/ändrats vilket påverkar frånluften (Oljekrisen på 70-talet verkade övertyga många om att luft, den ska man bara ha utanför hus) Det första jag gjorde i vårt självdragshus var att ta upp alla tilluftventiler och fixa spjällen, samt säkerställa att frånluften funkade som tänkt (gjorde den inte, då man tagit kanaler i skorsten till spisfläkt, dragit i slang, murat igen ventiler etc). Finns hjälp att få från sotare om man hittar en bra. När detta funkar kommer huset att fortsätta må bra, och förmodligen ni som bor i det också.

Vad gäller tilläggsisolering på vind skulle jag bara ta till det om det verkligen är motiverat ur energisynpunkt, Vinden ser ok ut nu, och har funkat så i 100 år. Börjar man mixtra med temperaturbalansen finns alltid en risk att saker plötsligt börjar hända som aldrig hänt tidigare, även om den risken är liten om man gör det på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Jönas och 5 till
  • Laddar…
Isolera för guds skull inte sönder taket på ett så gammalt hus och definitivt inte om ni inte ska inreda och bo på vinden. Vill ni vara energisnåla så har ni isåfall köpt helt fel hus från början..........
 
Jag äger ett hus med över hundra år på nacken och vid köpet för ca 10 år sedan anlitade jag Anticimex för besiktning. Är man dåligt påläst om gamla hus och dess funktion och går igenom besiktningsprotokollet kan man tro att huset bör rivas trots att det då, och nu, är ett sunt och väl fungerande hus.

Anticimex friskriver sig naturligtvis från något ansvar genom att anmärka på det som går att anmärka på. Sedan tror jag att eventuella åtgärder även går att köpa som tjänst genom vissa besiktningsföretag så visst kommersiellt intresse förekommer.

Rekommenderar dig att gå med i någon förening för byggnadsvård eller på annat sätt samla kunskap och att göra det i lugn och ro. Inga förhastade åtgärder.

Gissar att många äldre hus förstörs snarare än förbättras genom att åtgärda mycket av det som uppdagas efter besiktning.
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Frånluftsfläkt i badrum, på toalett och genom köksfläkten - det verkar du ha koll på.

Kolla så det finns fungerande tillluftsventiler, gärna bakom elementen, då värmer de upp luften innan den blåser på dig.

Du har säkert murad skorsten i ett hus från den tiden. Se till att ta upp hålen in i huset till den, om de blivit igenmurade.
Använd gärna skorstenen. En kamin, järnspis, kakelugn, pelletskamin eller liknande gör underverk för frånluftsflödet, värmer gott kalla vinterdagar, minskar värmeräkningen och är trevlig att sitta och titta på.

Problemet med självdrag märks på sommaren. När det är varmare ute än inne, så slutar självdraget fungera, eftersom du knappast kommer att elda i spisen för att laga mat och tvätta, som man gjorde förr, även på sommaren. Luften inne kan bli instängd och fuktig. En lösning är en fläkt på någon skorstenspipa, som mekaniskt drar upp dålig luft. Finns antingen att sätta över en eldstad (kallas då rökgasfläkt) eller ovanför en vanlig frånluftspipa.

Vill du öka ventilationen på vinden (men det ser inte ut att behövas - har du inte fått mer skadade bräder än så på 100 år, så håller de 200 till, med samma skötsel) så öka ventilarean. Lika stor i båda gavlarna.

Tillläggsisolera vinden? Problemet är att, eftersom du inte har plast mellan bostadsrum och vind, så kan fuktig luft som tränger upp kondensera i isoleringen och leda till mögel. Antingen lägger du plast under existerande isolering (det är ofta arbetsamt = dyrt att få tätt), direkt på innertaket, eller så isolerar du bara "lite" mer än vad som redan finns där. Om du väljer att lägga på ytterliggare isolering utan plast, så hade jag valt en isolering som kan binda en del fukt - cellulosa, lin, ull eller liknande. Glasull är ett högriskprojekt utan plast.
Oavsett, så finns det alltid en risk för kondens på yttertakets insida om du extraisolerar. Kolla flera gånger om året de första fem åren efter en sådan åtgärd.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
spirou197
  • Laddar…
Stort tack för bra tips och inspel! Låter som att vindsbjälklaget är riskabelt att ge sig på gällande isolering. För ökad komfort alltså inreda vinden låter det som att isolering av taket är vägen att gå även om det finns de som tycker motsatt. Alltså att man där kan komma åt på ett smidigt sätt att isolera enl nuvarande standard. Typ: luftspalt, ev vindskydd, isolering mellan takstolar (ca 12 cm är det jag har), ångspärr, glespanel, ev isolering mellan dessa och gips. Är det rätt tänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.