Kalle_A skrev:
Sitter i baksätet i bilen på hemfärd. Kan titta ikväll eller i morgon och ge mina reflektioner. Har du några bilder så är det lättare att vara konstruktiv. Har full förståelse om du inte vill lägga ut bilder. Ett alternativ är att skicka PM men då,får du bara feedback av de du sänder till.
Jag tänkte åka upp på dan imorgon och försöka se om jag kan få det tätt. Fick tyvärr inte med några bilder nu.
För att försöka skapa en bild så går stupröret ner längs väggen till en krök i markhöjd som är riktad rakt ut från huset, den är i sin tur kopplad till ett typ liggande stuprör som leds vidare horisontellt i
på marken c:a 2 meter längre bort. Precis utanför altanen. Vart den sen tar vägen vete fåglarna men in i den upphöjda marken utanför altan iaf. Det är c:a 1.5 meter mellan mark och altangolv så det går hyfsat bra att arbeta där, förutom att det är jäkligt blött och kallt då.
 
Jag tittade på länkarna mobilt. Reflektionen är att det kan vara bra om rör eller slang som konstruktion blir en tub eller rör. Jag har sett någon variant som är platt tills det kommer vatten. Fryser det när den är platt och kommer snö. Med våra vädersvängningar kan det ju regna några dagar senare och då blir kanske röret fullt.

Det finns nog många sätt att leda ner vatten i marken. Till dagvatten brunn, dike, infiltration av olika slag som stenkista etc. Det är bra att veta. Jag ska själv ner i backen på ena sidan huset och göra om. Jag vet att de stuprören inte går till övrigt dagvatten. Jag ska göra om för det är sannolikt någon form av stenkista och de kan förr eller senare bli fulla med diverse jord från omgivning samt det som slinker igenom silen i hängrännorna. Jag har begränsat avstånd till tomtgräns och blir stenkistan fylld så är marken sådan att det vattnet kan överbelasta husets dränering och det kan bli rackarns dyrt.

Kanske är något att utforska till våren. Det är svårt att veta vilka vägar vatten tar en bit ner i mark. Jag vet att det i marken hos oss finns lerlager som är mer eller mindre täta. Vattnet följer bitvis de lagren i vårt område och då vill jag ha bort vattnet som kommer från taken så långt bort från huset som möjligt. Jag har en anslutning till kommunens dagvattennät som även ska få ta hand om vattnet från de aktuella stuprören.. Jag minns inte siffror men minns att jag blev förvånad över mängden vatten som samlas ihop på ett tak..

Tycker det låter utmärkt att du innan vintern säkerställer att du får bort vattnet från röret som läckt innan det blir för kallt.

Jäklas det så går det ju att göra en tillfällig lösning som får bort vattnet långt och så kan du göra en snyggare lösning i vår.

Lycka till imorgon.

Jag kommer titta tlll mailen ikväll om det är något du vill ventilera. Ett stalltips är att ta med dig mer grejer tiil stugan än du tror dig dig behöva. Både när det gäller verktyg och material. Det är öppet köp hos de flesta större kedjorna och jag tycker det är lättare att vid lämpligt tillfälle lämna tillbaka det som inte blivit använt än att i tidsnöd och brist på alternativa lösningar försöka kasta sig iväg och handla..Här tänker man nog olika.


Ska du pumpa så behöver du nog göra någon form av pumphink för de där pumparna pumpar vatten och inte material. Jag brukar ta en gammal hink och göra hål på lämplig höjd med ett dosborr. Då går det lättare att ställa ner pumpen i en grop.
 
Tack! nu skall det bli 4 minus grader imorgon så får se hur vattenpölen reagerar på det. Blir väl att knacka hål och försöka få undan vattnet. Undrar hur en pump diggar den kylan? Bra tips med hink till pumpen. Är ju rätt geggigt där nu.
 
Jag pump från Clas O som är drygt två år gammal. Min ogillar om det kommer med partiklar som kan få den att "stoppa". Det finns pumpar som klarar partiklar och tom stora partiklar men det gör inte min modell. Har inte tittat på din variant.

Tycker det är kanon att du ordnar stuprör och får bort vattnet från huset innan vintern. Har du en tråkigt stund så anar jag att det går att googla fram siffror på hur mycket vatten som kommer från ett tak ifall det regnar ett par timmar.

När jag fick med något korn som var för stort fastnade pumphjulet och då min hade möjlig anslutning för slang i toppen och botten av pumpen tog jag bort anslutningslocket i botten och petade försiktigt på pumphjulet så att partikeln lossade. Om det sen kommer med grumligt vatten underlättar det om pumpen emellan varven får tömma en balja rent vatten.

En sak är säker att den inte pumpar is:). Så länge vattnet är flytande och omgivningstemperaturen inte tillåts kyla pump/slang till minusgrader bör det inte vara några större problem. En tanke är att om du vill låta det rinna till för att pumpa flera gånger så kanske du ska låta pump och slang vara inomhus mellan pumpningarna om det är kallt ute.

Nu vet jag inte hur förutsättningarna är men har du valt skaplig diameter på utblås slang så pumpar den skapligt fort och då är det bra för effektiviteten om hålet du pumpar i har så bra tillrinning som möjligt.

Går det inte att pumpa så hinner man bära bort rätt mycket vatten som öses i hinkar under en timme.

Jag ska titta på fläkten ikväll eller imorgon. Det blev senare än väntat i ikväll.
 
Tittade på vulktejpen. De flesta tolkar vulktejp som gummivulktejp och de har jag använt men slutat för det inte blivit bra.

Silikontejp har betydligt bättre egenskaper. Har dock aldrig prövat Biltema´s variant.

De silikontejper jag använt har fungerat utmärkt för att få tätt vid olika behov. Det gäller dock att spänna den rätt hårt och få flera lager på ytan där man startar. Sen är det spända lager på lager som ger resultat. Att lägga ett lager med halva bredden omlott enligt Biltemas anvisning ser jag inte som good enough. Det finns filmer på youtube som visar hur det går att göra olika lagningar. Kan dock inte avgöra om Biltemas har motsvarande egenskaper.

Men om vi teoretiskt antar att du har så bra silikontejp och har tillräckligt med rullar så går det antagligen utmärkt att få tätt. Har dock inte sett ditt läckande rör så jag vet inte förutsättningarna.

Silikontejp av denna typ brukar inte fastna på underlaget utan det är det samlade trycket av flera varv vid startpunkt som gör tätt i den änden. Jag har prövat på ett finger och några varv med bra förspänning blev olidligt hårt så jag fick snabbt få fram en lämplig kniv. Varv på varv skapar ett väldigt tryck och där uppstår täthet vid start före en läcka och även där man avslutar efter läckan. Sen beror det på om du har större spalt eller hål som ska överbryggas när du ska täta så grova rör som stuprör. Du kan antagligen överbrygga spalt eller hål med något annat för att ge bättre förutsättningar för att silikontejp ska fungera. Jag brukar gå över tätningar med flera lager med tex halva bredden omlott och flera varv vid start och stopp. Start och stopp brukar jag göra en bit från det som ska tätas för att vara säker på att det blir tätt.

Nu har du inget tryck i ett stuprör men ett lager med halva bredden omlott är väldigt tunnt även om silikontejp i mina ögon har väldigt bra egenskaper.

Du får gärna återkoppla hur det gått med dagens övningar vid stugan. Lyckas du inte få tätt så ta en bild så ska jag se om jag kan tipsa om alternativa metoder.
 
ha, nästa gång du är i trakterna får jag bjuda in på en öl :)
Det hela slutade med att jag körde silikontätning med silvertejp runt. Det var så jäkla kallt så det mesta funkar tyvärr inte. Tänker att silikonmassan tätar upp bra och silvertejpen skyddar samt ökar värmen nån grad så att silikonet får bättre verkningsgrad. Känns som att det blev tätt. Köpte en neptunepump för smutsvatten på bauhaus på vägen upp men när jag kom fram så hade "sjön" sjunkit undan. Förhoppningsvis inte ner i grunden. Inte vad jag kunde se iaf.
En annan sak som dök upp idag. Har ju haft öppen hörnspis tidigare och har precis fått en Contura i6 spiskassett inmurad. Idag var det eldpremiär. Tyvärr blir det inte så varmt som jag hade hoppats på.Normalt så värmer våran luftvärmepump upp 21 grader utan större problem. Conturan får jag upp en del av rummet den står på 20.5 grader efter 4 timmars eldning. Precis till vänster om murstocken där strålningsvärmen inte når (och där soffan står) blir det inte mer än 18 grader. Inte vad jag hade tänkt mig. Huset är ju bara 60m2 så trodde nog att det skulle värma upp ordentligt. Det blir dock ordentlig varmt precis utanför spiskassetten och på fönstret samt värmeluftsgallret ovanför. Har testat att köra Lvp,n på fläkt för att sprida värmen men det hjälper kanske 0.2 grader. Har ju ingen lust att sätta in nån sorts extra fläkt innanför gallret. Visst borde det bli mer värme än så? har vänner som värmer fler kvadratmeter än så med liknande förutsättningar fast med annan spiskassett.
 
Redigerat:
En öl är aldrig fel.

Om du vill ha koll på lagningen och om det finns plats under kan du alltid köpa en murarbalja på biltema och ställa under. Med lite plast ovanpå undviker du att regn och snö fyller baljan ifall lagningen inte är under "tak".

Är inte någon hejare på spiskassetter men är som huskatten. Är jag på ett ställe med kamin sätter jag mig gärna framför så jag har en del upplevelser som grund.

Det låter märkligt att den genererar så lite värme i synnerhet om du använt luftvärmepumpen för att cirkulera luften.

Jag får nog googla på contura i6 och se hur den ser ut. Får återkomma om det.

Ingen aning om detta gäller din kassett. Men jag har sett kassetter där att anslutningen av kassetten i skorstenen måste bli rätt och tät. Blir det inte tätt så drar den varmaluften i skorstenen med sig luft från rummet och då fylls det på med motsvarande mängd luft utifrån. Dvs inte bara luften som krävs för brasan utan ett parallellt flöde i skorstenen ifall det inte är tätt mellan insatsens rör och skorstenens kanal. Ska googla på insatsen över kvällens tekopp framför nyheterna.

Påminn mig om att du ska få veta vart jag köpte fläkten. Jag har några riktigt hektiska dagar fram tom torsdag och att svara i vår dialog är mer avkoppling.
 
Googlingen på Contura i6 gick fort.

De flesta kassetter jag sett är av typ jötul gjutjärn eller kopior av dem. De brukar öka temperaturen rätt snabbt i rummet där de finns. Sen beror det ju på vilken temperatur du startade vid men jag vill minnas att du tidigare skrev att du sänkte till 17grader denna gång. Det ger ju viss tröghet men luft-temperaturen tycker borde stiga skapligt fort även om allt material inte når samma temperatur på 4 timmar. Jag har anhöriga med jötul kamin. De brukar hålla 17grader och sedan öka temperaturen med kaminen. Öppen planlösning och två plan men strålningsvärmen och den luftcirkulation som uppstår runt insatsen ökar värmen skapligt fort i TV hörnet.

Enligt hemsidan ska Contura i6 ge värme-energi på 3-5KW. Jag försöker oftast tänka mig en referens för att få bättre förståelse. Små byggfläktar ger ofta 2KW två stycken sådana i ett rum rum under 4 timmar bör öka luftemperaturen i rummet de står rejält på 4 timmar. Spridning i huset får man kanske ordna med lite assistans i form av värmeförflyttare.

Kändes det som 2 st små byggfläktar? (bortsett från luftcirkulationen)
Startade du från 17grader?

Det borde varit mums för stugkatten åtminstone framför kaminen på skapligt avstånd.

Tar man kupevärmare till bil som exempel så har jag haft sådana från 0.8KW till 2KW så den jämförelsen beror på var mans/kvinnas referens.

Om du är tveksam till om den ger rätt effekt är det nog lika bra att reda ut det direkt då den är nyinstallerad.

Sen finns det en tröghet i att värma hus men när man fått nytt installerat är det nog förnuftigt att se till att det blivit rätt.

Om du inte vill börja dialogen med installatören först så kanske tillverkaren har en kundtjänst alternativt ringer du en annan återförsäljare för att få känsla för vad som är rimligt.
 
japp! det är tom med så att den skall ge 3-7kw. Står så i alla broschyrer mm förutom på just deras hemsida av nån anledning. nominell verkan skall iaf vara på 5kw vilket borde räcka gott här. Tyvärr blir det bara varmt precis 1meter framför. Runtom är det flera grader kallare. Borde värma upp hela vardagsrummet som den står i ordentligt. Det är iaf min erfarenhet med kaminer sen tidigare och då har jag växt upp i hus med sådan uppvärmning.
Nu är just i6,an en ganska ny version och det finns nästan ingen hemerfarenhet om den.
Skall prata med installatören imorgon. Han har jag god erfarenhet av men så jäkla trist när jag hade sett framemot detta så länge. Nu har jag eldat på i nästan 8 timmar och ingen ändring.
 
Redigerat:
8 timmar och ingen ändring får min radar att tjuta till. Nominellt 5KW under 8 timmar är mycket tillförd energi. Det är något jag inte begriper med detta. Nöj dig inte med vilket svar som helst utan vet inte installatören så får han kontakta tillverkaren.

För du har väl inte öppnat husets alla fönster och dörrar :)
 
En liten uppdatering.
Spiskassettmontören installerade ett extra luftgaller på murstockens nedre sida. Det löste värmefrågan.
ang stuprören så visade det sig att det liggande röret som går ut i backen var helt igenproppat av förmultnade eklöv mm. dvs ren jord. Knappt jag och min sambo lyckades lyfta röret när vi skulle tömma det. Det är iaf nu löst och vattnet rinner bort som det skall. Detsamma gällde det andra stupröret på huset. Även det var igenproppat horisontellt men nu fixat.
ang lukten i huset så har den ej försvunnit trots 17 grader som kontinuerlig grundvärme. Upptäckte nu förra helgen att tvättmaskinens fack luktade och hade misstänkt mögel.Detta pga av att vi haft luckan stängd när vi inte varit där. Har nu rengjort hela maskinen ordentligt. Får se om det kan vara en källa till problemet. Är dock tveksam till om en tvättmaskin kan lukta så mycket så att det sätter sig i textiler i huset.
To be continued...
 
Stugmannen skrev:
...ang stuprören så visade det sig att det liggande röret som går ut i backen var helt igenproppat av förmultnade eklöv mm. dvs ren jord. Knappt jag och min sambo lyckades lyfta röret när vi skulle tömma det. Det är iaf nu löst och vattnet rinner bort som det skall. Detsamma gällde det andra stupröret på huset. Även det var igenproppat horisontellt men nu fixat...
Ni passar väl på att montera sådana här lövfällor nu!
Svart lövfälla för rännor monterad på ett rör, för att förhindra att löv täpper till avloppssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
japp! sådana är på g.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.