Men vad händer om man inte ordnar tilluft? Jag tänkte att det kommer in luft via springor i dörr.
 
Då sätter man in tilluftsdon i andra rum än badrummet. Alltså om det inte är tillräckligt med otätheterna i huset.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Dum fråga kanske men vad händer om man inte gör det?
 
L lagerwall88 skrev:
Men vad händer om man inte ordnar tilluft? Jag tänkte att det kommer in luft via springor i dörr.
Om du inte har tilluftsventiler tex i sovrummen är det dags att tänka till lite och åtgärda det.
 
Troligen att den fuktiga luften inte evakueras så snabbt som den hade gjorts med korrekt ventilation.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då sätter man in tilluftsdon i andra rum än badrummet. Alltså om det inte är tillräckligt med otätheterna i huset.
Hur vet man om otätheterna i huset i övrigt är tillräckligt då?
 
Känn efter. Känns badrumsluften fuktig även efter 15 minuter med en modern fläkt så är det troligen inte tillräckligt med tilluft.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
surris
L lagerwall88 skrev:
Hur vet man om otätheterna i huset i övrigt är tillräckligt då?
Mät frånluftsflödet i kanalen.
 
Hur pluggar man igen en tilluft på ett bra sätt? Vilken typ av hantverkare tar man in för att göra det? Eller är det så pass enkelt att jag kan lösa det själv?
 
surris
L lagerwall88 skrev:
Hur pluggar man igen en tilluft på ett bra sätt? Vilken typ av hantverkare tar man in för att göra det? Eller är det så pass enkelt att jag kan lösa det själv?
Beror på hur pass avancerat man vill göra det. Om du nöjer dig med att ha kvar ventilerna så räcker det med att trycka in isolering i hålet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.