Jag kan öpnna hela sidan 7m, men funkar dåligt när det inte blåser.
Jag bryr mig inte om om det är ljust eller mörkt i uterummet, men tyvärr blir även V rummet också lite dunkelt, men den smällen tar jag.
Nu har jag min projektor i uterummet, därför valde jag takmarkisen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bara den här,
[bild]
Hej Intressant lösning,.
Jag tänkte göra tilluft i golvet utan fläkt och frånluften med eventuell fläkt i ovan kant på en yttervägg.
Vad är fördelen att trycka in luft i golvet istället för att suga ur luften från vägg ventilerna?
 
Något tips på 160mm kanalfläkt som är tyst och orkar ventilera ett varmt uterum?
Vill slippa öppna skjutdörrarna men nu är det 50-60grader så det måste ventileras.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Något tips på 160mm kanalfläkt som är tyst och orkar ventilera ett varmt uterum?
Vill slippa öppna skjutdörrarna men nu är det 50-60grader så det måste ventileras.
Jag har en tyst 160mm fläkt i mitt uterum.
Men använder den inte, effektivare att öppna dörrarna.
 
Jag gjorde ett test de senaste två dagarna i vårt nybyggda uterum. 38 kvm stort med betongplatta som golv och 32 mm kanalplast till tak som är placerat i sydvästhörnet av huset. Två helglasade väggar och två väggar mot huset. Jag installerade en PrimaKlima PK160-TC som startar på temperatur. Vädret har varit väldigt soligt och varmt hos oss och onsdag samt torsdag hade motsvarande temperatur och molnighet. Onsdag skötte fläkten sig själv och när jag kom hem från jobbet ca kl 16:30 så var temperaturen i uterummet 35 grader. Torsdag var fläkten avstängd för att se vad temperaturen blir utan fläkt. Termometern visade då 47 grader när jag kom hem ca kl 16:30. Så för oss så var fläkt installationen klart värd att göra. Den är definitivt inte tyst nog att ha igång när man sitter i uterummet. Men går man bara några meter bort från uterummet så hörs den ej. Öppnar man upp dörrarna så sjunker temperaturen relativt snabbt och fläkten stannar av sig själv. Just nu tas tilluften till ett stängt uterum från friskluftventiler till husets källare.
 
A Anderscurl skrev:
Jag gjorde ett test de senaste två dagarna i vårt nybyggda uterum. 38 kvm stort med betongplatta som golv och 32 mm kanalplast till tak som är placerat i sydvästhörnet av huset. Två helglasade väggar och två väggar mot huset. Jag installerade en PrimaKlima PK160-TC som startar på temperatur. Vädret har varit väldigt soligt och varmt hos oss och onsdag samt torsdag hade motsvarande temperatur och molnighet. Onsdag skötte fläkten sig själv och när jag kom hem från jobbet ca kl 16:30 så var temperaturen i uterummet 35 grader. Torsdag var fläkten avstängd för att se vad temperaturen blir utan fläkt. Termometern visade då 47 grader när jag kom hem ca kl 16:30. Så för oss så var fläkt installationen klart värd att göra. Den är definitivt inte tyst nog att ha igång när man sitter i uterummet. Men går man bara några meter bort från uterummet så hörs den ej. Öppnar man upp dörrarna så sjunker temperaturen relativt snabbt och fläkten stannar av sig själv. Just nu tas tilluften till ett stängt uterum från friskluftventiler till husets källare.
Trevligt.
Ska prova en sån.

Kommer låta den suga in luft och sen ha en 125mm ventil högt uppe på en vägg där värmen kan gå ut. Något att tänka på med en sån lösning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Andeachi
  • Laddar…
Jag har satt min högst upp i ena gaveln för att blåsa ut varm luft. Valde så för att det passade rent placeringsmässigt bäst, samt att jag testar att ta tilluft från källaren som då sedan tar sin tilluft från norr och öster. Har faktiskt ingen aning om det är bäst att blåsa in svalare luft eller blåsa ut varm luft.
 
A Anderscurl skrev:
Jag har satt min högst upp i ena gaveln för att blåsa ut varm luft. Valde så för att det passade rent placeringsmässigt bäst, samt att jag testar att ta tilluft från källaren som då sedan tar sin tilluft från norr och öster. Har faktiskt ingen aning om det är bäst att blåsa in svalare luft eller blåsa ut varm luft.
Jag tänker mig att suga ut varma luften är bäst. I mitt fall så är det blåsa in 25gradig luft eller suga ut 40gradig som gäller.
 
Vi har en frånluftsfläkt i taket som suger ut den varma luften. Är det inte för varmt ute så klarar den att hålla temperaturen kring 30 C° med on/off via termostat, stänger vi av fläkten så blir det lätt 45-50 C° i uterummet. När temperaturen har närmat sig 30 grader i skuggan så går fläkten kontinuerligt och temperaturen ligger kring 35 grader, för det finns ingen sval luft att få in via ventilationsfönstret. Men att säga att den är tyst blir inte lätt för den för ett jäkla väsen när den går på högsta hastigheten vilket krävs.
 
Då har du fått väldigt lika resultat som mig med din fläkt. Det var 28-29 grader ute och strålande sol när jag gjorde mitt test. Fläkten är inställd på att börja arbeta vid 30 grader. Att förvänta sig svalare temperaturer i ett inglasat uterum i söderläge än ute är ju inte rimligt. Men att få det att hålla sig 6-7 grader över temperaturen i skuggan verkar ju då vara fullt möjligt med en någorlunda vettig fläkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.