Hej allihopa.

Jag planerar en lite ombyggnad av min bostadsrätt i ett flerfamiljshus.
Tanken är att min son ska få sitt eget rum och jag vill försäkra mig om att luften i utrymmet håller bra kvalitet.
Ventilationen i resten av lägenheten sköts av 2st spaltventiler i sovrum respektive vardagsrum och utsug via spiskåpa och badrum kopplat till husets ventilationssystem.

Sträcker ut en hand och frågar ifall det skulle vara en bra idé att sätta in en till spaltventil i fönstret i det nya rummet?
Tänker att en sådan lösning påverkar fasadens yttre mindre än att såga upp ett hål för en större tilluftsventil.
Föreningen jag bor är lite småkinkiga med åtgärder som ändrar husets estetik.

Mvh Jacob Hannerz
 
  • En arkitektritning visar en lägenhetsplan före och efter renovering. Layoutändringar inkluderar ett nytt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Alla förändringar som har att göra med ventilation får bara ske efter tillstånd av styrelsen eftersom det är föreningen som är ansvarig för ventilationssystemet och OVK. Kanske att kommunen vill ha en ansökan om ändring av ventilationssystemet också så ring och hör med dem.

Men visst verkar en spaltventil i nya sovrummet vettigt.
 
  • Gilla
Jacob Hannerz
  • Laddar…
J Jacob Hannerz skrev:
träcker ut en hand och frågar ifall det skulle vara en bra idé att sätta in en till spaltventil i fönstret i det nya rummet?
Tänker att en s
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Alla förändringar som har att göra med ventilation får bara ske efter tillstånd av styrelsen eftersom det är föreningen som är ansvarig för ventilationssystemet och OVK. Kanske att kommunen vill ha en ansökan om ändring av ventilationssystemet också så ring och hör med dem.

Men visst verkar en spaltventil i nya sovrummet vettigt.
Hej.

Utöver att jag vill ha frisk luft till sovrummet så är även förvaltaren på mig om det för att min ansökan om renoveringsansökan ska gå igenom.

Jag föreslår att jag installerar en sådan i min ansökan till föreningen så är det väl upp till föreningen/förvaltaren att avgöra ifall åtgärden är ok.
Testar att ringa till kommunen också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har svårt att se hur detta påverkar byggnadens ventilation öht. Har även svårt att se att styrelsen kan neka dig bygga enl ritningen. Egentligen är detta inte en fråga för styrelsen men det är ju seriöst att du informerar och får deras yttrande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har svårt att se hur detta påverkar byggnadens ventilation öht. Har även svårt att se att styrelsen kan neka dig bygga enl ritningen. Egentligen är detta inte en fråga för styrelsen men det är ju seriöst att du informerar och får deras yttrande.
Enligt Riksbyggen är rivandet av en befintlig vägg en åtgärd som behöver styrelsens/förvaltningens tillstånd. De får bara neka om dem kan bevisa att bygget orsakar "påtaglig skada eller olägenhet för föreningen" vilket min renovering inte gör.
Jag tror också att det här kommer godkännas och informerar för att ha en transparent relation till styrelsen.
 
J Jacob Hannerz skrev:
Enligt Riksbyggen är rivandet av en befintlig vägg en åtgärd som behöver styrelsens/förvaltningens tillstånd. De får bara neka om dem kan bevisa att bygget orsakar "påtaglig skada eller olägenhet för föreningen" vilket min renovering inte gör.
Jag tror också att det här kommer godkännas och informerar för att ha en transparent relation till styrelsen.
Vilken vägg ska du riva? Gäller för övrigt bara bärande väggar men du lär påvisa att den inte är bärande.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken vägg ska du riva? Gäller för övrigt bara bärande väggar men du lär påvisa att den inte är bärande.
Det är vägen som går mellan garderoben mitt emot badrummet och klädkammaren, resultatet kommer att bli öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Jag väntar på besked ifall jag behöver anlita en konstruktör eller ej för att avgöra ifall väggen är bärande.
Ett par av mina grannar har gjort liknande renoveringar i sina bostäder, i ett fall godkändes förändringen av styrelsen direkt då ordföranden som är byggingenjör till yrket omedelbart fastställde att väggen inte är bärande. Det rör som om ca 2m 70mm tjock gipsvägg.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
70mm reglad gipsvägg? Håller tummarna att du har en vettig styrelse. Enligt BRL får du utan tillstånd ta ner en icke bärande vägg.
 
  • Gilla
Jacob Hannerz
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
70mm reglad gipsvägg? Håller tummarna att du har en vettig styrelse. Enligt BRL får du utan tillstånd ta ner en icke bärande vägg.
Japp det är 70mm reglad gipsvägg.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har svårt att se hur detta påverkar byggnadens ventilation öht.
Att göra en ny tilluftsventil påverkar tilluften i de andra rummen eftersom frånluftsflödet fortsätter vara lika stort. Ventilationssystemet tillhör föreningens ansvarsområde och det är den som är ansvarig för att huset fortsätter att uppfylla OVK.

Fönstren tillhör föreningens ansvarsområde förutom målning invändigt och emellan, dvs. TS vill göra ett hål i något som inte tillhör hans ansvarsområde.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att göra en ny tilluftsventil påverkar tilluften i de andra rummen eftersom frånluftsflödet fortsätter vara lika stort. Ventilationssystemet tillhör föreningens ansvarsområde och det är den som är ansvarig för att huset fortsätter att uppfylla OVK.

Fönstren tillhör föreningens ansvarsområde förutom målning invändigt och emellan, dvs. TS vill göra ett hål i något som inte tillhör hans ansvarsområde.
Kanske, rent generellt har du rätt men vi vet inte hur TS BRF´s stadgar lyder.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, rent generellt har du rätt men vi vet inte hur TS BRF´s stadgar lyder.
Det verkar vara en föreningen inom Riksbyggen och då är det osannolikt att de avviker i någon större utsträckning från vad som är normalt, men visst är det bra om Jacob kollar sina stadgar.
 
J Jacob Hannerz skrev:
Japp det är 70mm reglad gipsvägg.
Finns det en tillluftsventil i köksfönstret/köket idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det en tillluftsventil i köksfönstret/köket idag?
Nej det finns ingen tilluftsventil i köket utöver en smal vädringslucka på ena sidan av fönsterraden.
Vilket är skälet till att jag funderar på att sätta in spaltventilen i överkant på fönstret, blir nog väldigt kallt att hålla den luckan öppen för vädring vintertid.
Kan det alltså vara så att om föreningen ansvarar för fönster kan dem sätta in en ventil på min begäran?
 
BirgitS
J Jacob Hannerz skrev:
Kan det alltså vara så att om föreningen ansvarar för fönster kan dem sätta in en ventil på min begäran?
Möjligen om du betalar för jobbet. Dina grannar är knappast intresserade av att betala en speciallösning hos dig bara för att du vill ha ett sovrum till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.