Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
Nissens
Fadai Fadai skrev:
"Djurplågeri" som du skriver, förutsätter uppsåt. Katten följer sin natur, så kalla det inte för djurplågeri. Inte om du vill att någon här ska ta dig seriöst. Vi vet vad du tycker, det har du visat i ung. en miljon inlägg. TS ställde en fråga som rör det juridiska (uppfattade jag det som) ifall katten går in hos grannen. Våra respektive privata åsikter är något annat.
Du verkar ha missuppfattat detta helt. Jag har aldrig beskyllt katterna för något över huvud taget.

Självklart är det kattägaren som släpper ut katten bland småfåglarna som är ansvarig för vad katten gör. Det gör de trots att de vet vad katten ställer till med. Antingen är det uppsåt eller likgiltighet.

Katterna orsakar ett grymt långdraget lidande för småfåglarna och till slut dör de.. det är plågeri och inget annat. Vad som händer i naturen är en helt annan sak, detta handlar om tama djur som släpps ut av människor.

Så om du skall uppfattas som seriös så får du nog ändra approach…

Att du nedan skrattar åt djurplågeriet säger en hel del…
 
  • Katt ute på gräsmatta med en fågel i munnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
I
D datpsu skrev:
Nu är det ju så att kattägarna i villaområden är i minoritet.
Så du tycker att den stora massan ska flytta ut i skogen, så de få kattägarna kan låta sina katter gå fritt.

Hur är det? Alla hästar hemma?
Jag skulle säga att minoriteten är de som faktiskt har riktiga problem med katter i deras trägård, men vad vet jag.
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är ju frågan. De har inga registreringsskyltar eller chassinummer som är juridiskt bindande. Vem som helst kan ta vilken katt som helst till en veterinär ock chippa den. Men någon Ursprungskontroll utförs inte. Lite som att själa en bil och sätta på nya nummerskyltar. Så att bevisa att katten är din egendom, blir nog svårt.

Staffans
Haha, jag vet och jag vet även att jag kommer få betala för att inneha en katt.
Skulle det finnas säkra bevis på att just min katt gjort något så kommer jag få betala för det, inga konstigheter.
Det är bara såå irriterande att jag ska behöva betala för vad någon annans katt gjort emot mina katter.
Men men, det är bara att bita ihop, betala och supa sig redlös i morgon kväll.
Sedan på söndag är det bara att plocka upp resterna och gå vidare.

Glad midsommar på er! :cool::beer:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
U Uppner skrev:
Haha, jag vet och jag vet även att jag kommer få betala för att inneha en katt.
Skulle det finnas säkra bevis på att just min katt gjort något så kommer jag få betala för det, inga konstigheter.
Det är bara såå irriterande att jag ska behöva betala för vad någon annans katt gjort emot mina katter.
Men men, det är bara att bita ihop, betala och supa sig redlös i morgon kväll.
Sedan på söndag är det bara att plocka upp resterna och gå vidare.

Glad midsommar på er! :cool::beer:
Du tycker inte att du själv har något ansvar för vad som hände då?
Försöker bara förstå hur du tänker…

Go Midsommar! :)
 
V VetarN skrev:
Den moraliska frågan är självklart intressantast. Finns 100 000-tals utekatter i Sverige. Det är ett fåtal som lyckas ta friheten från grannen och kränker deras tomt med att kissa /bajsa på ej angelägna ställen eller är för närgångna mot de faktiskt ganska få hyperallergiska.

Vad som är mest fantastiskt i dom här trådarna är att det är så många som tycker de har ett bra moraliskt kompass och ändå kan stå så långt i från varandra.

Man får känslan av att 50% tycker att man får göra var man vill med katten om de kränker än med ens närvaro på ens tomt.

30% tycker att katten får göra precis som den vill och att det vackra friheten som katten har ska respekteras till dess fullo.

resterande verkar argumentera i någon jämförelse mellan fåglar och hundars rätt i samhället. De är nog allra roligast.

kan vi inte bara konstatera att de samhällsmässigt smidigaste och rätta är att:

- inte tvinga kattägaren hålla sin utekatt inne.
- inte döda alla ute katter för att få ett kattfrittsamhälle
- betala grannen om den har klöst sönder en gardin eller dyna
- fundera om det är värt att ha en möbel för 100 000 om du bor i en kattät miljö
- fundera om du behöver spruta vatten på katten som faktiskt bara rör sig i sitt revir
- fundera om rätten till din definierade tomt är så mycket större en kattens rätt och röra sig
- fundera om du verkligen måste ha en 3e katt trots att de redan finns många katter i området
- fundera om det verkligen är värt att göra sig osams med grannen för att de har låtit sin 7 åring få en katt som är hos dig lite för ofta
- fundera om du verkligen ska bo i ett villaområde om du är så arg över katter trots att det idag är moraliskt okej att ha utekatt
- fundera också om fåglarnas rätt till liv och hundarnas rätt i samhället men fundera inte för mycket för då riskerar du att skriva troll grejer igen på byggahusforum
Det enda alternativet är ju inte att alla ska anpassa sig till kattägare.

Lägger till följande punkter.
-Fundera på om du ska ha katt när du bor inom planlagt område.
-Fundera på om katten verkligen ska få vara ute och störa andra.
-Det handlar inte om att plocka bort kattskit nån gång i varannan vecka utan att man ALLTID måste ha koll så man inte trampar i skit i sin egen trädgård eller om man vågar låta barnen springa barfota ute i den egna trädgården.
-Kattägaren får se till att den har mark att röra sig på om den ska vara ute. Är ju knappast mitt problem?
 
  • Gilla
Maxizor och 5 till
  • Laddar…
T Trallgolv skrev:
”Kungsbacka (JJ) Det är inget lagbrott att skjuta en katt som bedöms vara förvildad.
Det är tidningen ATL som reder ut de juridiska aspekterna på att skjuta en katt. Saken kommer upp efter en jägare i Halland av misstag skadsköt en sällskapshund. Mannen trodde att det var en förvildad katt han avlossade sitt hagelvapen emot. – Om en jakträttshavare ser en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får den avlivas antingen av jakträttshavaren eller någon som företräder denne, säger Maria Johansson, jurist på Svenska Jägareförbundet, till ATL. Hon framhåller att det inte är tillåtet att skjuta en katt som man misstänker har en ägare, en katt som exempelvis uppehåller sig nära bebyggelse eller har halsband. När det gäller hundar får de inte skjutas på samma sätt som vilda katter. Däremot får jägare och markägare fånga in och koppla lösspringande hundar.”
Jag finner det mycket märkligt att ATL tycks försvara den jägare som antingen 1) skjuter först och tittar sen och skyller på att han trodde det var en katt (för att det är lagligt) 2) inte kan se skillnad mellan en katt eller en hund 3) Skjuter en hund och sen i efterhand ljuger ihop en historia.

I alla ovan fall anser iallafall jag att denne person är helt olämplig som jägare. Man måste väl fan se vad man skjuter. Om det nu varit en katt och inte en hund så kan man ju säga att om man inte ens ser skillnad på det, hur ska man kunna avgöra om den var förvildad. Näe, jaktorganisationerna borde städa bort rötäggen så skulle folk i allmänhet ha större förtroende för jägare generellt. Nu förstör ett fåtal för alla andra och tyvärr verkar de backas upp av sin organisation. Ryck bort vapenlicensen direkt till alla som inte sköter sig!

Hur skulle det vara om polisen friade de som skyllde på "jag såg inte skillnad på rött och grönt på trafikljuset så jag gjorde inget fel när jag körde mot rött" eller "jag trodde det var lättöl och såg fel på burken men det visade sig att jag drack ett sexpack starköl". Nä, ta ansvar!
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
En enligt mig märklig tanke. Vi har en lag som (enligt mig obegripligt) gör att kattägare inte har ansvar för sin katt. Ansvaret ska istället hamna på de som inte äger katten. Eftersom vi har den lagen är det inget att diskutera, men om lagen ändras så att kattägare får ta ansvar för det djur de skaffat så ska det diskuteras? Är det inte med samma logik inget att diskutera om lagen varit så istället?
Gösses? Du läser inget vidare, låt mig förtydliga : Om lagen skulle säga att det är kattägaren som bär ansvar och de inte gör det, då är det läge att ta ett snack. Men idag säger lagen att man har väldigt litet ansvar för sin katt så det finns därmed inte mycket att snacka om, visst kan man tycka en massa och spendera massor med tid här i tråden men det kommer inte förändra något.

Fairlane Fairlane skrev:
Ingendera, du läser bara inte vad jag faktiskt skriver. I mitt nuvarande område är det mer hundar än katter. Jag vill inte ha in någondera i mitt hus om jag inte bjuder in dem. Det anser inte jag vara gnälligt. Det är någon enstaka katt som går in på tomten ibland och därjag bodde förut var det fler, men som jag skrivit har jag inget problem med det, men jag har förståelse för att andra har det.
Hur ofta tror du folk får in oinbjudna katter i sitt hus? 1 / år? 1 / mån? 1 / dag? Var drar man gränsen för vad som är oacceeptabelt? Hur vanligt tror du det är att få in en katt i sitt hus dagligen eller ens varje månad? Både vi och våra föräldrar(som också bor i villa) har inte fått in någon oinbjuden katt i våra hus på över 5 år och då bor vi ändå där det strosar runt en hel del katter.

För mig framstår det som gnälligt om man anser att 1 katt om året är för mycket, då kan man undra hur man står ut med alla andra jobbiga saker som ofrivilligt sker i ens närhet.

Fairlane Fairlane skrev:
Det låter som att du är gnällig eller har haft extrem otur, men om folk lever rövare mitt i natten så är det väl ditt ansvar som husägare att ljudisolera ditt hus och hålla dörrar och fönster stängda? Jag menar med kattägarlogik?
Har man 2 hus i kvartéret som är välkända för att hålla låda så att väggarna vibrerar så tror jag iallafall inte det går under gnällig, snarare extrem otur. Generellt är det inget problem att bo i ett villakvarter idag, varken katt eller ljudmässigt.

Tja, är man extra känslig och inte fixar generella störningar men ändå vill bo i villakvartér så är ljudisolering inte dumt alls. Men åter igen är det inte svart/vit, det finns alltid en gråskala och framförallt en norm och den normen är sällan ett problem oavsett om det är ljud, katter eller vad det nu kan vara.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Katterna orsakar ett grymt långdraget lidande för småfåglarna och till slut dör de.
Det här är som vanligt, när du skriver, långtifrån sanningen. Jag har haft utekatter i över trettio år och det är till att början med, stor skillnad på jaktintresset. Axl Rose är en tjock latmask som inte ids jaga på det hela taget, medans förvildade, närmast halvdöda katter som flyttat in hos mig, har av nöden varit tvungna att jaga för att överleva och de fortsätter att jaga även när magen är full och soffkudden uppuffad. Hade de varit människor skulle det kallas för ett trauma. Så de före detta förvildade katterna, gör processen kort, medans de som fötts i överflöd ofta "leker" (tränar) såpass försiktigt med bytet att det ibland är helt oskadat. Långtifrån alltid, men tillräckligt ofta för att även denna Nissenska hypotesen kan slås i spillror.

Nissens vurmande för småfåglar uppstod som en rökridå för att avleda uppmärksamheten efter det att han, uppspelt av en annan tokig deltagares inlägg, föreslog att katter skulle förgiftas med Glykol, för då skulle hann "sussa gott".

Som mest hade jag fem katter och varken då eller vid annat tillfälle har jag trampat i kattskit. Aldrig någonsin faktiskt. Så det låter väldigt märkligt att just de som ogillar katter, besitter en sådan förmåga.

I går kväll, lyckades tjockisen ta sig upp på min fågelvoljär, men så mycket jagande blev det inte. Han satt mest och såg förvånad ut.

Katt som sitter överst på en fågelvoljär på kvällen med ett förvånat uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tjock katt som sitter ovanpå en fågelvoljär omgiven av grönska på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffans
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Jag finner det mycket märkligt att ATL tycks försvara den jägare som antingen 1) skjuter först och tittar sen och skyller på att han trodde det var en katt (för att det är lagligt) 2) inte kan se skillnad mellan en katt eller en hund 3) Skjuter en hund och sen i efterhand ljuger ihop en historia.

I alla ovan fall anser iallafall jag att denne person är helt olämplig som jägare. Man måste väl fan se vad man skjuter. Om det nu varit en katt och inte en hund så kan man ju säga att om man inte ens ser skillnad på det, hur ska man kunna avgöra om den var förvildad. Näe, jaktorganisationerna borde städa bort rötäggen så skulle folk i allmänhet ha större förtroende för jägare generellt. Nu förstör ett fåtal för alla andra och tyvärr verkar de backas upp av sin organisation. Ryck bort vapenlicensen direkt till alla som inte sköter sig!

Hur skulle det vara om polisen friade de som skyllde på "jag såg inte skillnad på rött och grönt på trafikljuset så jag gjorde inget fel när jag körde mot rött" eller "jag trodde det var lättöl och såg fel på burken men det visade sig att jag drack ett sexpack starköl". Nä, ta ansvar!
Visst, men det är inte värre än vad många kattägare orsakar. Där finns mycket att ”städa”…

Och en jägare får naturligtvis inte avlossa ett skott mot något som man inte noga identifierat. Sedan finns det de som slarvar, och det finns säkert även rötägg.

Precis som bland kattägare och alla andra grupperingar..
 
I Ironside skrev:
Nu tänkte jag nog inte så mycket på hur du anser att det ska fungera eller hur just nu agerat utan snarare på vad lagen säger.

Jag kanske ska tillägga att jag har en granne med 10++ katter och varje gång jag tittar ut finns det minst 2 st på tomten om hunden inte är lös. Det har gjort att jag fått ganska drastisk syn på hur kattansvaret borde fungera då det är totalt vidrigt att gå ut till stanken av kattskit var varannan dag.
Det låter som ett extem problem, lite som om grannen hade hållt låda till kl 5 varje natt, sådant ska man inte behöva stå ut med. Världen är dock sällan svart/vit, det finns någon form av gråskala och även någon typ av norm. Tror ärligt talat det är ganska sällan som man bor in till en granne som har 10+ katter även om det uppenbarligen kan inträffa.

I detta fallet hade jag absolut ansett att grannen hade en typ av ansvar, finns det verkligen inget i lagen som fångar detta?
Man får inte ha 15 okastrerade utekatter i ett villaområde. Var gränsen går vet jag inte. Själv tycker jag att det borde vara en gräns på max 2 utekatter. (Jag är kattägare själv). Jag tycker samma regel borde finnas på hundar. Det kanske det gör. Det är inte rimligt att ha en kennel eller hunddagis i en villaträdgård. Inte heller ha 20 kakaduor eller 15 höns.

Skämtsamt skrev nån om att man bara borde få ha ett barn, som i Kina. Jag har en granne som precis byggt pool. De har nu några kvällar i veckan barn (eller snarare vuxna barn kanske?) som tar dit polare och ljudligt badar på kvällen och sen avslutar med att åka hem på sina moppar. Turligt nog har mina barn sina fönster åt andra hållet. Annars skulle det vara omöjligt att lägga dem. Visst fan kan jag gå runt och vara förbannad på det och tycka att det borde finnas en regel att alla som har pool får se till att max ett barn i taget badar i den och att det finns en decibellnivå som inte får överskridas. Men i ett villaområde är det ge och ta. Om min granne stör mig då och då räknar jag med att jag får störa honom på annat sätt då och då. Jag skulle önska de höll käften eller inte badade på kvällen, men helt ärligt så stör det mig inte så länge de händer då och då...

Ingen ska behöva acceptera 10 förvildade katter som pissar ned ens utemöbler, eller 10 fulla ungdomar som skriker varje kväll till klockan 24. Men händer nåt nån gång i bland så tycker jag faktiskt man får acceptera det.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det är inte värre än vad många kattägare orsakar. Där finns mycket att ”städa”…

Och en jägare får naturligtvis inte avlossa ett skott mot något som man inte noga identifierat. Sedan finns det de som slarvar, och det finns säkert även rötägg.

Precis som bland kattägare och alla andra grupperingar..
Du ska alltid "det är inte värre än kattägare".

Att en jägare är olämplig har inte ett skit att göra med om katterna fångar fåglar, du kan inte försvara allt med att "katter är värre".

Om inte palmemordet löses så behöver vi inte lösa inbrottsligor i villaområden. Eller om någon kör mot rött ljus är det värre än att köra för fort, därför så ska vi ta bort alla fartkontroller.

En jägare som inte ser skillnad på en katt å en hund ska fan inte ha licens. Jag vill inte att Stevie Wonder ska vara ute på jakt! Utan adekvat syn ska man varken få jaga eller köra bil!
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
I
J JohanLun skrev:
Man får inte ha 15 okastrerade utekatter i ett villaområde. Var gränsen går vet jag inte. Själv tycker jag att det borde vara en gräns på max 2 utekatter. (Jag är kattägare själv). Jag tycker samma regel borde finnas på hundar. Det kanske det gör. Det är inte rimligt att ha en kennel eller hunddagis i en villaträdgård. Inte heller ha 20 kakaduor eller 15 höns.

Skämtsamt skrev nån om att man bara borde få ha ett barn, som i Kina. Jag har en granne som precis byggt pool. De har nu några kvällar i veckan barn (eller snarare vuxna barn kanske?) som tar dit polare och ljudligt badar på kvällen och sen avslutar med att åka hem på sina moppar. Turligt nog har mina barn sina fönster åt andra hållet. Annars skulle det vara omöjligt att lägga dem. Visst fan kan jag gå runt och vara förbannad på det och tycka att det borde finnas en regel att alla som har pool får se till att max ett barn i taget badar i den och att det finns en decibellnivå som inte får överskridas. Men i ett villaområde är det ge och ta. Om min granne stör mig då och då räknar jag med att jag får störa honom på annat sätt då och då. Jag skulle önska de höll käften eller inte badade på kvällen, men helt ärligt så stör det mig inte så länge de händer då och då...

Ingen ska behöva acceptera 10 förvildade katter som pissar ned ens utemöbler, eller 10 fulla ungdomar som skriker varje kväll till klockan 24. Men händer nåt nån gång i bland så tycker jag faktiskt man får acceptera det.
Kan inte anant än att hålla med, bosätter man sig i lägenhet eller villakvarter så accepterar man också att finna sig i vissa olägenheter samt att visa iallafall viss respekt inför andra. Funkar det inte även efter man pratat så finns det inte mycket annat att göra än att flytta. 2 utekatter tycker jag låter som rimligt i villakvarter precis som allt oväsen borde vara borta efter 2 men det är ingen som kommer orka hålla koll på det där och då får man finna sig i problemen så gott det går.

Just det där med pool togs upp i en annan tråd och kontentan var att som svensk har man väldigt få rättigheter, man kan prova prata med grannen, sätta upp ett bullerplank men hjälper inget av det där så är det återigen flytt som gäller även om det känns orättvist. Visst kan man jävlas med grannarna men om man inte besitter någon typ av "buse" kapital så riskerar det bara bli värre.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du ska alltid "det är inte värre än kattägare".

Att en jägare är olämplig har inte ett skit att göra med om katterna fångar fåglar, du kan inte försvara allt med att "katter är värre".

Om inte palmemordet löses så behöver vi inte lösa inbrottsligor i villaområden. Eller om någon kör mot rött ljus är det värre än att köra för fort, därför så ska vi ta bort alla fartkontroller.

En jägare som inte ser skillnad på en katt å en hund ska fan inte ha licens. Jag vill inte att Stevie Wonder ska vara ute på jakt! Utan adekvat syn ska man varken få jaga eller köra bil!
Vi gör som i Palmemordet, väntar till grannens katt dör en naturlig död och sedan kan vi bestämma att det är katten som är skyldig och har ansvaret. Alternativt samma procedur fast med grannen som äger katten. :thinking::cool:

Kanske @Skandiamannen har något att tillföra debatten? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Funkar det inte även efter man pratat så finns det inte mycket annat att göra än att flytta.
Njae, faktiskt, har grannen en kennel, 15 förvildade katter eller suparfester till 02.00 varje kväll så tror jag det finns stöd i lagen för att få hjälp av samhället att reda ut det. Men visst, sannolikheten att lyckas är nog liten. Finns ju nån tråd här om nån som har en komplett galen granne som försöker köra över honom och inte ens där går det att göra nåt i praktiken.

Går alla i kvarteret samman (om alla upplever samma problem) och "pratar allvar" med den granne som stör undrar jag om det inte kan ge effekt? Men en ensam strid med en granne tror jag är dömt att misslyckas.
 
I
J JohanLun skrev:
Njae, faktiskt, har grannen en kennel, 15 förvildade katter eller suparfester till 02.00 varje kväll så tror jag det finns stöd i lagen för att få hjälp av samhället att reda ut det. Men visst, sannolikheten att lyckas är nog liten. Finns ju nån tråd här om nån som har en komplett galen granne som försöker köra över honom och inte ens där går det att göra nåt i praktiken.

Går alla i kvarteret samman (om alla upplever samma problem) och "pratar allvar" med den granne som stör undrar jag om det inte kan ge effekt? Men en ensam strid med en granne tror jag är dömt att misslyckas.
Precis så är det, det blir på ett vis ens eget ansvar att se till att passa in dit man flyttar, passar det inte får man flytta igen. Generellt tror jag det dessutom kan vara risky att prata om granne A med granne B och C, det finns trådar här på byggahus där man mer ller mindre tvingats flytta från sitt hus på grund av shitstorm.

Egentligen tror jag att som svensk tjänar man på att vara lite buse då kan man iallafall plocka till sig vissa "rimliga" rättigheter, riskerna är dessutom uppebarligen små.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.