Induktionshällar brukar vara konstruerade så att samma värmealstrande enhet betjänar två plattor. Därmed kan man inte ha full effekt på mer än två plattor oavsett antal faser eller säkringsstyrka. Därför och inte på grund av säkringsstyrka kan den justera ner en platta när man skruvar på en till.

Erik
 
uno83 skrev:
Jag kör också min häll på en 20A-säkring. Den justerar ner plattor när man höjer andra.
Jag förstår om den på något sätt kan känna av hur många faser den är matad med, men den kan väl knappast känna av om den är kopplad till en 16 eller 20A säkring?
Nej, det kan den ju inte. Jag skulle gissa på att dom är begränsade till att dra max 16A per inkopplad fas.
 
hevi skrev:
En automatsäkring löser ut vid ca 13% överuttag
Den löser ut vid 13% överuttag efter lång tid (timmar). Man kan köra 50% överuttag några minuter innan den löser ut så det är svårt att dra några slutsatser av ett sådant test.
 
Fotografen skrev:
Amen.

Ska man inta laga mat till ett helt infanterikompani så räcker 20A.
Fast just det där är bra att veta, den dagen man tänkt bjuda ett helt kompani av släkt och vänner på t.ex. 50-årskalas så ska man inte förvänta sig att man kan laga mat + baka + fixa + dona i flera timmar för fullt.
 
f91jsw skrev:
Den löser ut vid 13% överuttag efter lång tid (timmar). Man kan köra 50% överuttag några minuter innan den löser ut så det är svårt att dra några slutsatser av ett sådant test.
OK, det kan förvisso stämma. Skulle du säga att man kan man då, säg belasta 7+kW på en 16A säkring i "timmar" eller minuter? Om vi helt ignorerar märkefekten och vi istället tänker oss att hällen/spisen tillåter sig att dra säg 20A, alltså 4600W, hur länge skulle en normaltrög 16A automatsäkring då hålla innan den dra dår? "Timmar" eller minuter? 20 minuter? I Think not.

Jag röstar på minuter.
 
Redigerat:
Det går inte att säga. Om du drar 20A genom en 16A säkring så är det en överström på 1,25 ggr.

Standarden säger att vid en övertström på 1,13 ggr så skall säkringen hålla i mer än en timme (kan alltså gå hur länge som helst). Och vid en överström på 1,45 ggr så måste den lösa ut inom en timme.

Det innebär att vid en överström på 1,25 så kan säkringen lösa ut inom några minuter, men andra exemplar kommer överhuvudtaget aldrig att lösa ut.
 
Mikael_L
hevi skrev:
I min nuvarande lägenhet (som är enfas) kör jag en "7.4kW" induktionshäll från Husqvarna på en 16A säkring (elektrikern som installerade häll och ugn valde att byta ut 20A (4mm2) kabel+automatsäkring som gått till den gamla spisen och istället dra två uppsättningar automatavsäkrade kablage på 16A i samma rör -en till hällen och en till den separata inbyggnadsugnen -trodde inte man fick göra så, men tydligen så är kosher under vissa förutsättningar).!
Det är ej förbjudet att låta flera grupper samsas inom samma utrymme eller kanal. Men ordentlig uppmärkning och dokumentation är ofta bra.

Men i just ditt fall tror jag din elektriker kanske gjorde fel.
Jag tvivlar på att strömvärdet map uppvärmning av kablarna godkänner 4 st 2,5mm2 belastade med 16A i rör i vägg.
Men det kanske inte gick i rör i vägg, Eller var kablar med mer värmetålig isolering, eller 4mm2 kabel, så nog kan jag ha fel.

Oavsett så är det nog ingen ko på isen, om det inte klarar strömvärdet så är det i så fall bara precis på gränsen, och ugn/häll är typiskt ingen kontinuerlig effekt, utan mest några minuter långa strömtoppar, så det är inte så stor risk att lägenheten brinner ner i alla fall.
 
Att ge ett svar på ett 3,5 år gammalt inlägget kanske är lite sent men "bättre sent än aldrig". (y)

Har du lite att göra ???;)
 
Mikael_L
Ja gud vad jag letat efter en tråd där jag kan skriva nåt. :p :D


Jag råkade på denna tråd igår i annat ärende, och så läste jag lite och tänkte att jag kunde lufta mina tankar och farhågor över den elektrikerns tilltag, då jag anser att det troligen innebär möjlig överbelastning map värme med det utförandet.
Ja bara så att detta inte inte etableras som någon standard iom denna tråd. :)
 
Ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.