Mikael_L skrev:
Att KA måste vara riksbehörig och måste företa minst 1 (ett) platsbesök är ju inget som förhindrar att det kommer fortsätta på ungefär samma sätt som förut.
...........
Om bara byggjobbarna sköter sitt jobb, läser sina instruktioner och har en halvhygglig baskunskap så borde det inte behövas några KA. Det känns så tokigt, såhär 2011, att behöva införa en massa kontroll över att avlönat folk gör som dom ska ... :|
Ur nya PBL:
"KA skall närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens platsbesök.
Dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet.
Avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked"

Ovanstående innebär att en KA regelbundet måste besöka arbetsplatsen: Byggnadsinspektören kan begära att få ta del av den dokumentation som gjorts vid platsbesöken.
Om en KA missköter sig kan han bli av med certifikatet och byggnadsinspektörerna får en bättre kontroll på hur väl KA sköter sig i och med att de gör platsbesök och ar del av KAs utlåtanden och dokumentation. Tidigare, med lokala behörigheter, kunde man fortsätta i en annan kommun om man gjort bort sig i en tidigare.
Jag anser att den nya lagen skärpt till reglerna kring KA rejält.

Det ultimata är, som du säger, att byggjobbarna är kunnika, utbidade och ärliga. Visst finns det massor av den kategorin ute i landet, men det finns också en massa okunniga, slarviga och ohederliga typer också.
Att vara KA själv till sitt eget bygge kanske kan verka bra, men hur ska du få all den kunskap som krävs för att säkerställa att inget strider mot samhällskraven? Jag, som jobbar med bygge dagligen får kämpa för att hålla mig uppdaterad med alla ändringar.
Vi har dessutom en stor andel som bygger själva i ren spekulation och inte är det minsta intresserade av att göra rätt. De ska bara kunna kränga slutprodukten till ett så högt pris som möjligt.
 
Det finns fler problem med KA som inte bara härrör till byggen av småhus där beställaren även ska bo i huset. T.ex. finns det ett problem när man bygger större projekt där byggherren är byggnadsbolag som sedan lämnar över en fastighet till en bostadsrättsförening.
 
Mikael_L
volvo skrev:
Ur nya PBL:
"KA skall närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens platsbesök.
Dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet.
Avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked"

Ovanstående innebär att en KA regelbundet måste besöka arbetsplatsen: Byggnadsinspektören kan begära att få ta del av den dokumentation som gjorts vid platsbesöken.
Om en KA missköter sig kan han bli av med certifikatet och byggnadsinspektörerna får en bättre kontroll på hur väl KA sköter sig i och med att de gör platsbesök och ar del av KAs utlåtanden och dokumentation. Tidigare, med lokala behörigheter, kunde man fortsätta i en annan kommun om man gjort bort sig i en tidigare.
Jag anser att den nya lagen skärpt till reglerna kring KA rejält.

Det ultimata är, som du säger, att byggjobbarna är kunnika, utbidade och ärliga. Visst finns det massor av den kategorin ute i landet, men det finns också en massa okunniga, slarviga och ohederliga typer också.
Att vara KA själv till sitt eget bygge kanske kan verka bra, men hur ska du få all den kunskap som krävs för att säkerställa att inget strider mot samhällskraven? Jag, som jobbar med bygge dagligen får kämpa för att hålla mig uppdaterad med alla ändringar.
Vi har dessutom en stor andel som bygger själva i ren spekulation och inte är det minsta intresserade av att göra rätt. De ska bara kunna kränga slutprodukten till ett så högt pris som möjligt.
OK.
Ja är det såpass mycket uppskärpt är det väl bra.
Nu är jag orolig att de KA som finns plötsligt tycker att dom måste höja sina arvoden med en 10 tusen, för nu "är dom plötsligt tvungna att besöka byggplatsen" ... :S
För tidigare kunde man ju håva in 20 tusen för nästan inget jobb alls.
Fast det finns väl säkert en och annan ordentlig KA som redan innan nya PBL gjorde ett sånt grundligt jobb att dom inte behöver ändra sina rutiner på uppdragen nu.

Du har rätt i att en byggherre kan bygga bra och noga men ändå missa att följa en del av samhällets krav. Fast blir huset bra och noga gjort så är nog själva tanken med lagstiftningen uppfylld. Det är kanske ingen katastrof om någon liten detalj här och där missas. Det händer förövrigt säkert lite då och då även om en riksbehörig KA är inkopplad. ;)

Hur vi än skriver lagar och formulerar regler så fångar vi ändå inte allt. Och det bästa vore att från samhällets sida försöka strypa eländet vid källan, dvs sätta åt fuskbyggarna. Inta att hålla på och kontrollera i efterhand.
Ansvaret för detta sker ligger både hos lagstiftaren, branschorganisationerna, konsumenterna själva, det sista delvis via upplysning från konsumentvägledare och konsumentverket t.ex.
Byggfusket kostar oss här i landet helt otroliga summor varje år, för i slutänden är det trots allt kunden som alltid får betala. Att ha en KA är ett lite väl trubbigt instrument, särskilt då det är tvingande att ha och därmed direkt föder en fin marknad för oseriösa KA.
 
Mikael_L skrev:
. Att ha en KA är ett lite väl trubbigt instrument, särskilt då det är tvingande att ha och därmed direkt föder en fin marknad för oseriösa KA.
KA infördes istället för att byggnadsinspektörerna gick ut och gjorde de kontroller som numera åligger KA.
Detta förfarande avskaffades dock efter byggbranschens påstötningar att det blev för olika tolkningar av regelverket i de olika kommunerna. Man ville ha en mer lika bedömning över hela landet. Därav tillkom den rikscertifierade KA som vi ser idag.
Jag vill inte se en återgång till kommunala inspektörer. Får vi det så kan vi verkligen få se prisökningar och ineffektivitet.
 
Jag håller med Mikael,

De som vill fuska gör det oavsett vad reglerna eller KA säjer, de ser till att de kommer undan med det.

De 95% som gör bra jobb, åt sig själva eller åt andra, behöver inte ha någon KA.
Det är oftast bara en extra, ovälkommen, utgift för oss som bygger hus åt oss själva.
Som tur är så går det fortfarande att bli godkänd som KA hos de handläggare som besitter ett mått sunt förnuft, jag blev själv godkänd för någon vecka sedan.
 
Gabbe1 skrev:
Jag håller med Mikael,

De som vill fuska gör det oavsett vad reglerna eller KA säjer, de ser till att de kommer undan med det.

De 95% som gör bra jobb, åt sig själva eller åt andra, behöver inte ha någon KA.
Det är oftast bara en extra, ovälkommen, utgift för oss som bygger hus åt oss själva.
Som tur är så går det fortfarande att bli godkänd som KA hos de handläggare som besitter ett mått sunt förnuft, jag blev själv godkänd för någon vecka sedan.
Till nybygge??? :O
 
Nej, till ett rivningslov, men det är samma krav på certifierad kontrollansvarig som vid ett nybygge.
 
Gabbe1 skrev:
Nej, till ett rivningslov, men det är samma krav på certifierad kontrollansvarig som vid ett nybygge.
Det är upp till handläggaren att avgöra om det krävs en Ka eller inte. H*n kan ha bedömt att det inte behvdes och då godkände h*n dig.
 
Betyder det att handläggaren kan godkänna byggherren som KA vid nybygge???
 
Har sett ett förslag till kontrollplan för ett enkelt bygge enligt de nya reglerna. 24-sidor. Till det kommer flera inspektioner på arbetsplatsen. Tror att en prishöjning på 10000 är väldigt optimistiskt. Från i stort sett inget arbete till en uppenbarligen oändlig byråkrati.

Dessutom så förefaller det som om KA kommer att ha visst direkt ansvar för fel. Vad händer om byggherren vill göra på ett sätt som inte KA vill. Vem bestämmer då. Vem tar ansvar för slutresultatet i ett sådant fall. Vad händer med bygget om KA hoppar av. Eller om han/hon går i KK. Det kan ju hända målvakterna i branchen när ansvar för fel skall utkrävas. Några kommer bara att håva in pengar och skicka in mallar till myndigheterna.

Hur blir det med att objektet inte får tas i bruk förrän det är färdiganmält och godkänt. Kom igen... hur många av er som är aktiva i det här forumet har bott provisoriskt under tillbyggnader och renoveringar. Det är en bister ekonomisk verklighet att få har råd med hotell eller dubbla bostäder. Har inte läst igenom hela lagen ännu, men jag kan se en massa möjligheter till trakasserier av hembyggare.

Vi vet inte ännu hur det här kommer att tillämpas. Det är uppenbart att lagen inte kommer att fungera som den är skriven. Blir intressant att följa det första fallet av självbyggare som skall vräkas från sina pågående byggen med handräckning av polis. Då får vi veta vad lagen egentligen innebär.

VH/Findus
 
Har man begränsat med pengar, blir det stora .
problem med inflyttning. De flesta brukar först flytta in, sen avsluta bygget.
Det är just därför jag ställde frågan. Hur kommer man klara sig, om man bygger nytt i egen regi?
 
Såvitt jag förstår så medger inte lagen inflyttning före avslut. Tillämpningen vet vi inget om ännu. Stiftar man lagar i avsikt att de skall användas eller är det ett smörgåsbord av idioti att välja ifrån när någon, av skäl som vi idag inte vet något om, skall klämmas åt.
De skall förstås användas... Annars är allt vad rättssäkerhet heter bara ett skämt.

Som Kamilenski säger så verkar de flesta jag känner till, mig själv inkluderat, någon gång ha flyttat in i halvfärdiga byggprojekt. Det är inte för nöjes skull. Det är för att spara pengar. Besparingen kanske gör ett större hus möjligt. Eller ger en tid att känna in hur det egentligen skall vara.

Nästa fråga:
Hur många här har byggt allting exakt som de tänkte sig från början? Var planeringen perfekt så att ingenting har omprövats under byggtiden? Går det att över huvud taget tänka sig något sådant med den nya lagen?

VH/Findus
 
Mikael_L
volvo skrev:
KA infördes istället för att byggnadsinspektörerna gick ut och gjorde de kontroller som numera åligger KA.
Detta förfarande avskaffades dock efter byggbranschens påstötningar att det blev för olika tolkningar av regelverket i de olika kommunerna. Man ville ha en mer lika bedömning över hela landet. Därav tillkom den rikscertifierade KA som vi ser idag.
Jag vill inte se en återgång till kommunala inspektörer. Får vi det så kan vi verkligen få se prisökningar och ineffektivitet.
Det gamla systemet hade väl både fördelar och nackdelar jämfört med dagens. Jag är nog inte heller sugen på att återgå, för jag inser till fullo vad du menar... Med tanke på hur effektivt det mesta sköts inom kommunal regi verkar det lite "scary".

Men trots allt, skulle verkligen en kommun behöva höja sina taxor med mer än 20.000:- för att även inspektera byggena några gånger under resan?
20 papp borde räcka till ganska många arbetstimmar inom det kommunala ...

Men i vilket fall är det inte bara det ekonomiska utan även var det ju det problemet med en oerhörd inflexibilitet som många kommuner led av. När byggaren stod där med sin grund färdig att hälla betong i kunde det plötsligt bli omöjligt att få dit en byggnadsinspektör på flera veckor ... Jättesurt för byggherren.
Sen kunde även mängden kontroll men framförallt hur noga denna ske bli oerhört olika mellan olika kommuner.
Detta sista lider vi förvisso minst lika mycket av fortfarande, med KA-systemet.



Men det mest intressant med det nu 16-åriga KA-experimentet är väl om inte vi har bevisat att vare sig kommunens bygginspektörer eller kvalitets/kontroll-ansvariga behövs ...
Jag kan konstatera att av de 4 personer jag känner som byggt och frågat om hur mycket dom sett sin KA så har svaret från samtliga varit "på byggsamrådet, sen inget mer".
Jag kan förvisso kolla lite mer, nu med en massa nybyggda hus runt omkring, men jag tror att jag kommer fortsätta få ungefär samma resultat.
Ta bara Jens Sundström som exempel, Älvsbyhus har väl manglat ut ca 1000 hus om året där Jens varit KA. Jens har givetvis inte besökt nästan ett enda hus, han har inte ens arbetstid som räcker till mer än en bråkdel av byggsamråden.
Även SMV har ju också en central KA, som står för KA för väldigt många hus.
Sen har vi tusentals till husbyggen med en KA som endast dragit ut en kontrollplan från sin mall på datorn, besökt byggsamrådet och till sist skickat en faktura till byggherren.

Så min poäng är alltså:
Om det nu byggts, säg 40-50 tusen hus under de senaste 16 åren där det har varit en total avsaknad av kontroll från KA eller myndigheters representanter och vi inte har börjat upptäcka en massa hus som rasar ihop eller är behäftade med andra allvarliga fel (som KA skulle övervakat, dvs nu pratar jag inte om ej korrekta tätskikt i badrummen) så är det väl ett gott tecken på att den svenske husbyggaren har relativt bra koll och borde kunna börja anses vuxen nog för att ta ansvar själv för det man gör.
 
Mikael_L skrev:
Så min poäng är alltså:
Om det nu byggts, säg 40-50 tusen hus under de senaste 16 åren där det har varit en total avsaknad av kontroll från KA eller myndigheters representanter och vi inte har börjat upptäcka en massa hus som rasar ihop eller är behäftade med andra allvarliga fel (som KA skulle övervakat, dvs nu pratar jag inte om ej korrekta tätskikt i badrummen) så är det väl ett gott tecken på att den svenske husbyggaren har relativt bra koll och borde kunna börja anses vuxen nog för att ta ansvar själv för det man gör.
Du skämtar... right... eller :O
Wild west systemet vi haft ett tag, där det gått bra att betala en målvakt och sedan göra lite vad man vill, har väl lett till mer byggfusk och inte mindre. Trådar om allvarliga fel går det tretton på dussinet av i detta forum.
Är inte den nya lagen en reaktion på det?

VH/Findus
 
Själv tycker jag att val av KA bör vara frivillig. Jag klarar av själv att se till att mitt bygge blir ok. Men de som känner sig osäkra bör ha möjlighet att köpa tjänsten.
Som det ser ut just nu, hittar jag inte en enda KA i Sjöbo som vill agera KA för under 40 000:- !!! Eller löpande för 1200:- /h.

Vansinne! (Kollade med 3 man). Det blir att avvakta och kolla hur många som ska anlita dessa "specialister" för dessa pengar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.