Har ni det? Har ni/haft en KA enl nya lagen?
Vad kostar KA idag?
Som jag fattat det kallas h*n Kontroll Ansvarig.
 
Man får nog räkna med drygt 20 000 kronor för en KA eller kontrollansvarig om det gäller nybygge. Det är de priser som jag har fått.
Kontrollansvarig måste även vara med i bygglovsansökan, man kan inte som man gjorde innan anmäla KA i efterhand.
 
Katastroff. :(
 
Men till smågrejer krävs ingen KA. (Vad som är smågrejer avgörs av kommunen.)
 
Att bygga sommarstuga. Små grej?
 
Nybyggnation av sommarstuga kommer absolut kräva en KA.
 
Återigen har lagstiftarna gynnat en yrkesgrupp, som kommer att se till så det blir en viss "brist" på kompetent folk. Därmed ett sätt att få mer betalt.

Tänker på den där ventilationslagen som helt plötsligt inte skulle gälla mer! Privatpersoner hade betalt för kontroll under flera år och nu klara vi oss utmärkt utan det. Därmed inte sagt att det behövs någon KA för större byggprojekt, men nu verkar reglerna vara väldigt fyrkantiga.
 
kamilenski skrev:
Katastroff. :(
Ja, det är inte billigt att bygga nytt idag. Jag räknar med en 100 000, 150 000 för olika avgifter, konsultkostnader mm under byggtiden.
 
thomas33 skrev:
men nu verkar reglerna vara väldigt fyrkantiga.
Det beror förmodligen på att det fuskats en hel del och att lagstiftarna valt att ta krafttag mot detta.
 
Cancellara skrev:
Man får nog räkna med drygt 20 000 kronor för en KA eller kontrollansvarig om det gäller nybygge..
Ja, det ligger väl däromkring eller kanske tom över om bristen på certifierade KA är stor i regionen.
 
volvo skrev:
Det beror förmodligen på att det fuskats en hel del och att lagstiftarna valt att ta krafttag mot detta.
Fuskas? Med vad? På vilket sätt?
En KA (kvalitets ansvarig) ansvarade endast för att arbetet skulle följa lagen! Han hade inget med tekniken att göra. Min kompis fick anlita en separat konsult för att säkerhetsställa den tekniska biten i byggnationen.
Det gick på ca 5000:- (tot 10000:- då mannen agerade även kvalitetsansvarige).
Och detta var väl investerade pengar. Då det visade sig att företaget ville slarva med byggnationen.

Men jag tycker (det är min personliga åsikt) att det som händer just nu går åt pippan. Krav på energihushållning, ventilation, KA, m.m.

Som byggherre och ägare till fastigheten bör man själv kunna besluta hur det ska uppföras.
Jag har kanske råd med att betala dyra el räkningar?

Vill man spåra bör detta ske på stor förbrukarnas bekostnad! Med andra ord. Börja med industrin!
Där slösas det så in i helvete. Lampor tända nätterna långa, värmen,kylan på ...
Men eftersom all detta är avdragsgill, är det ingen som bryr sig.

Låt oss vanliga konsumenter kunna dra av för elen, värmen och lyda under samma lagar som tungdivisionen ;)
 
Som jag har förstått det har det varit problem med att en del KA har varit i nära förbund med byggföretagen. Men jag vet inte om kostnaden för att anlita en KA har blivit så mycket dyrare efter nya PBL. Jag fick ca 20 000 för en KA innan och efter den nya lagen.
 
Kommunen har rätt att ge dispens från kravet på certifierad kontrollansvarig.
I alla fall fram till 2013, det var det beskedet jag fick när jag pratade med min kommun nyligen, finns mer att läsa i frågan hos boverket.
 
kamilenski skrev:
Fuskas? Med vad? På vilket sätt?
* KA är densamme som entreprenören alternativt nära släktning, vän, samarbetspartner och är därför inte intresserad att meddela om regelbrott förekommer.
*KA är densamme som byggherren alternativt nära släktning, vän, samarbetspartner och är därför inte intresserad att meddela om regelbrott förekommer.
* KA besöker inte arbetsplatsen och kan därför inte avgöra om de kontroller som redovisas är att lita på och att byggnaden uppförts i enlighet med bygglovet.
* KA intygar att man fått in egenkontroller och handlingar som man faktiskt inte fått ta del av.
* KA påstår att man har erforderliga kunskaper för att kunna agera som KA när man faktiskt saknar en del viktig kunskap.

....detta är en del av det fusk jag sett genom åren.
 
Mikael_L
volvo skrev:
* KA är densamme som entreprenören alternativt nära släktning, vän, samarbetspartner och är därför inte intresserad att meddela om regelbrott förekommer.
*KA är densamme som byggherren alternativt nära släktning, vän, samarbetspartner och är därför inte intresserad att meddela om regelbrott förekommer.
* KA besöker inte arbetsplatsen och kan därför inte avgöra om de kontroller som redovisas är att lita på och att byggnaden uppförts i enlighet med bygglovet.
* KA intygar att man fått in egenkontroller och handlingar som man faktiskt inte fått ta del av.
* KA påstår att man har erforderliga kunskaper för att kunna agera som KA när man faktiskt saknar en del viktig kunskap.

....detta är en del av det fusk jag sett genom åren.
Ja mycket "fusk" har det säkert förekommit, men sen är väl frågan vad förändringarna kommer leda till i praktiken, förutom att det blir dyrare för byggherren...
Att KA måste vara riksbehörig och måste företa minst 1 (ett) platsbesök är ju inget som förhindrar att det kommer fortsätta på ungefär samma sätt som förut.

En massa byggherrar kan i fortsättningen inte vara KA själv, detta kan t.o.m försämra det hela. Den som bygger åt sig själv är faktiskt rätt ofta intresserad av ett så bra resultat som möjligt.

Att KA måste göra minst ett platsbesök kommer väl antagligen att förhindra Älvsbyhus-Jens att vara KA för nästan 1000 hus om året, landet runt, men i övrigt känns det ju inte som så mycket vunnet. KA kan ju åka till bygget, svepa lite snabb runt med blicken, dricka lite kaffe och prata lite småskit och sen åka hem och fortsätta som vanligt.


Men mest förundrad är jag egentligen varför vi ska behöva ett sådant här reaktivt kontrollsystem.
Och med tanke på hur dåligt kontrollsystemet (KA) verkar fungera så bör vi kanske lagstifta om KaKA = Kontroll av KA, dvs ytterligare en tjänst som byggherre måste köpa in för att kontrollorera att KA sköter sig. :x

Men, alltså varför ...?
Om bara byggjobbarna sköter sitt jobb, läser sina instruktioner och har en halvhygglig baskunskap så borde det inte behövas några KA. Det känns så tokigt, såhär 2011, att behöva införa en massa kontroll över att avlönat folk gör som dom ska ... :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.