...vilket inte verkar räcka enl dem. Godkända ritningar verkar för övrigt inte vara samma sak som att det är ok att börja bygga, i alla fall inte i Ängelholms kommun. Spelar tydligen ingen roll hur enkelt projektet är, deras mätkillar SKA vara på plats och göra mätningen. Puhhh.
 
anders.ostling skrev:
...vilket inte verkar räcka enl dem. Godkända ritningar verkar för övrigt inte vara samma sak som att det är ok att börja bygga, i alla fall inte i Ängelholms kommun. Spelar tydligen ingen roll hur enkelt projektet är, deras mätkillar SKA vara på plats och göra mätningen. Puhhh.
Ja, men som sagt, det finns för mycket folk som vet att kommunen inte kontrollerar platsen eller byggnaden så dom kan bygga som dom vill. Det drabbar ju givetvis dom som gör "rätt", så funakr samhället idag, en bunt förstör för alla.
 
I Uppsala så framgår det klart och tydligt att för mindre utbyggnader så krävs inte lägeskontroll http://www.uppsala.se/sv/Boendemilj...glov--bygganmalan/Nybyggnation/Lageskontroll/

Detta hade de dock inte hört talas om på byggnadsnämnden så givetvis krävde de detta av mig ändå. Jag lyckades dock komma undan genom att ringa den avdelning på kommunen som sköter mätningar och förklara problemet. Tjänstemannen frågade mig om måtten, skrev in detta och utfärdade ett intyg om mätning :)
 
Såvitt jag vet gör de lägeskontroll även vid enkla utbyggnader för att kontrollera att bygherren håller sig till bygglovet och inte tar till någon meter extra.
 
Eld skrev:
Såvitt jag vet gör de lägeskontroll även vid enkla utbyggnader för att kontrollera att bygherren håller sig till bygglovet och inte tar till någon meter extra.
...och det är helt ok. De får komma och kontrollera så mycket de vill, men vad jag har problem med är att de tar för givet att det är ok att debitera 1000-tals kronor i timmen för detta. Legaliserad stöld kallar jag det.
 
anders.ostling skrev:
...och det är helt ok. De får komma och kontrollera så mycket de vill, men vad jag har problem med är att de tar för givet att det är ok att debitera 1000-tals kronor i timmen för detta. Legaliserad stöld kallar jag det.
Men om inte du får kostnaden för din inmätning på faktura så får ju alla medborgare vara med o betala varandras inmätningar via skatten. Pengarna ska betalas oavsett.
 
Ricken skrev:
Men om inte du får kostnaden för din inmätning på faktura så får ju alla medborgare vara med o betala varandras inmätningar via skatten. Pengarna ska betalas oavsett.
Kostnaden har jag inget emot att betala. Men att den skulle vara (enl prislistan) 3500 kr för 10 min jobb är inte rimligt. Inkludera restid och det blir en timpeng på ca 4000 kr. Jag menar att kommunal service ska bära sina kostnader, inte generera idiot-vinster. Speciellt inte sådana som jag som kommuninvånare inte kan värja mig ifrån.

Jag skrev tidigare att flexibilitet borde vara ett ledord i alla verksamheter, även kommunala. Så i mitt fall kunde det gått till så att TK konstaterade att mitt fall var en 10 minuters enkel kontroll av att 5 x 7 meter och därmed debitera den faktiska kostnaden (1 timmes lönekostander och ev lite milpengar). Men vi har alla olika syn på hur kommunal verksamhet ska bedrivas.
 
anders.ostling skrev:
Kostnaden har jag inget emot att betala. Men att den skulle vara (enl prislistan) 3500 kr för 10 min jobb är inte rimligt. Inkludera restid och det blir en timpeng på ca 4000 kr. Jag menar att kommunal service ska bära sina kostnader, inte generera idiot-vinster. Speciellt inte sådana som jag som kommuninvånare inte kan värja mig ifrån.

Jag skrev tidigare att flexibilitet borde vara ett ledord i alla verksamheter, även kommunala. Så i mitt fall kunde det gått till så att TK konstaterade att mitt fall var en 10 minuters enkel kontroll av att 5 x 7 meter och därmed debitera den faktiska kostnaden (1 timmes lönekostander och ev lite milpengar). Men vi har alla olika syn på hur kommunal verksamhet ska bedrivas.
Jag försvarar inte kostnaden som du fick betala, men det är en del annat som görs bakom kulisserna som gemene man inte tänker på. En av anledningarna till att man gör lägeskontrollen är att få in det på kommunens primärkarta. Koordinaterna studsar inte in där av sig själva.. (lägger som sagt var ingen värdering i ditt fall.. ) Olika kommuner har dessutom olika sätt att fördela kostnaden på, en del har ett fast pris, medans andra har "löpande räkning"... bor du då i utkanten av kommunen så kan det bli orimligt dyrt, kan man tycka...
 
anders.ostling skrev:
...och det är helt ok. De får komma och kontrollera så mycket de vill, men vad jag har problem med är att de tar för givet att det är ok att debitera 1000-tals kronor i timmen för detta. Legaliserad stöld kallar jag det.
Det är ju inte bara mätteknikerns tid på plats du får betala i den summan. Du får ju även betala den kostnaden som ditt bygge orsakar kommunens kartor när de ska uppdatera med ditt bygge vilket involverar karttekniker, arkivarier etc.
 
...och de 5000 som jag betalade i bygglovsavgift; går de till personalfesten eller till de kostnader du beskriver ovan?

Nä, det finns ingen botten på kommunens fickor, och så länge de själva kan skriva reglerna och prislistorna så lär det fortsätta.
 
Mikael_L
Jag är också ganska upprörd över kommunernas sätt att tjäna pengar på sin monopolverksamhet.
Jag är sugen på att begära ut t.ex. alla kostnader för ett planförfarande eller att dom ska kvantifiera kostnaderna för ett (mitt!) bygglovsärende.
Och sen ta allt till en förvaltningsdomstol eller JK eller vad det nu är för instans som är satt att bevaka kommunernas verksamhet.

Eller att någon annan gör det, det börjar i alla fall vara dags för svenska folket att sluta knyta näven i fickan.
 
Dom här kontrollerna är ju egentligen till för att ÖVRIGA medborgare inte ska få lida av en oestetisk miljö, eller hur? Det är väl därför vi har en byggnadsnämnd och ett byggnadskontor? Då tycker inte jag att det är rätt att hela kostnaden ska betalas av den som bygger. Samhället BÖR vara med och bekosta
 
Mikael_L
Jag tycker inte det är fel att byggherren står för de kostnader som är förknippat med bygget.

Men om man tittar igenom de avgifter en byggherre betalar till kommunen så inser man snabbt att man betalat för 150-300 timmars kommunalt arbete.
Vilket högeligen förvånar mig, då det jobbar säg 10 pers på byggnandsnämnden så det motsvarar alltså bara 60-120 nybyggda hus per år i kommunen.
 
150-300 timmar kommunalt arbete?
Säg att tjänstemännen har 170 kr/timme. Då kostar han kommunen 300-320 kr/timme. Kostar bygglov 46-92 tusen?
Dags att flytta till en billigare kommun isåfall...
 
haavard skrev:
150-300 timmar kommunalt arbete?
Säg att tjänstemännen har 170 kr/timme. Då kostar han kommunen 300-320 kr/timme. Kostar bygglov 46-92 tusen?
Dags att flytta till en billigare kommun isåfall...
Få se, jag har betalat ca 16' för bygglovet, 18' för bygganmälan och samråd, ca 11' för planarbetet eller vad fasen det heter, samt ca 1' för rivningslov.

Då kommer jag väl upp i 46' om jag inte är alltför sömndrucken?

Fy fan :(

Edit: Jag glömde ca 8' för grovutsättning, finutsättning och lägeskontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.