R
D Dilato skrev:
Världens mest sålda elbil?
Då får han skriva det..
 
P Pligg85 skrev:
Ganska okej om det ser ut sådär på mina bilar efter 13000 mil. Det är strax över 35 års brukande med 350 mil per år och en tvätt som sker på hösten.
jag kör 2000mil om året och inte ens de bilar jag haft som gått över 20k har sett sådär illa ut…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
S Styrman_jansson skrev:
och inte ens de bilar jag haft som gått över 20k har sett sådär illa ut
Min Merc har gått 16K+ och är i typ nyskick.
Så här kan jag hålla med dig, Kines-Volvon har jangserat om man jämför med tidigare versioner, "Ford-Volvon" inkluderad. Hade en V70 D5 gen1, bland de bäst dieslar jag haft, grymt vrid och drag i den 5-cylindriga dieseln som var svenskutvecklad på Hisingen :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
T TommyC skrev:
Byter man till en ny Volvo efter 3 år så finns det inga rostproblem har vi lärt oss
Yep, så ska man behålla bilen tar man en Tysk :)
Men, det ska absolut påpekas, Merc höll på att gå under vid sekelskiftet pga. deras enorma rostproblem, bilarna dom sålde var helt enkelt skit!

Även Volvo höll på att gå under på 70-talet när 240-serien kom, och man lanserade då en ny miljövänlig vattenbaserad metod att lackera sina bilar med. Typ efter 1-2 år så var det lackblåsor på hela bilarna, Volvo fick ta hela kostnaden för omlackering/rostfixande av en enorm massa problembilar. Så Volvo lärde sig då att det kostar att fuska på bilar som ska säljas i rostbältet, typ Skandinavien. Man införde ett rostskydd som var totalt marknadsledande och totalt överlägset konkurrenterna.

Kina-Volvo får väl snart göra samma resa igen, självgod företagsledning som tror att Volvos goda varumärke varar för evigt (ja ni minns väl reklamen "Volvos Värde Varar ;-) eller dom tre V:na, "Volvo, Villa och Vovve"

Tack för kaffet, dags för en Cognac ☕🍷
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Hoppas cognacen smakar.

Håller med till fullo, jävla Kina-Volvo! Skulle varit kvar i amerikanskt ägarskap likt Saab, hade varit mycket bättre.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Pest eller Kolera. Jag har en GM-Saab och en pre-GM. GM-Saab är likt Kina-Volvo beträffande rostskyddet.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Yep, så ska man behålla bilen tar man en Tysk :)
Men, det ska absolut påpekas, Merc höll på att gå under vid sekelskiftet pga. deras enorma rostproblem, bilarna dom sålde var helt enkelt skit!

Även Volvo höll på att gå under på 70-talet när 240-serien kom, och man lanserade då en ny miljövänlig vattenbaserad metod att lackera sina bilar med. Typ efter 1-2 år så var det lackblåsor på hela bilarna, Volvo fick ta hela kostnaden för omlackering/rostfixande av en enorm massa problembilar. Så Volvo lärde sig då att det kostar att fuska på bilar som ska säljas i rostbältet, typ Skandinavien. Man införde ett rostskydd som var totalt marknadsledande och totalt överlägset konkurrenterna.

Kina-Volvo får väl snart göra samma resa igen, självgod företagsledning som tror att Volvos goda varumärke varar för evigt (ja ni minns väl reklamen "Volvos Värde Varar ;-) eller dom tre V:na, "Volvo, Villa och Vovve"

Tack för kaffet, dags för en Cognac ☕🍷
Geely använder Volvo som språngbräda i väst. När de är nöjda så kommer Volvo vara i vägen och försvinna från marknaden
 
Den där gamla artikeln dras upp då och då i forumet om Volvobilarna.
Jag blev nyfiken för något år sedan på sanningen om det var något generellt, så vid besiktning i februari 2023 så bad jag dem visa mig var de brukar hitta rost på bilarna.
Har en V90CC köpt ny 2017 och hade rullat 10 000 mil vid besiktning, står alltid utomhus.
Vi tittade runt under den, upphissad, och det fanns bara lite ytrost på några detaljer. Enligt besiktningsmannen var han hans erfarenhet att han inte sett de problemen som även han hade läst om i tidningsartikel. Han hade ingen förklaring till varför den testbilen kunde se ut på det sättet.
Men vår får rulla vidare så jag får väl återkomma om några år och mera mil hur det ser ut.😉
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Har kört diverse Volvos sesan 2011, känner inte igen något av de som sägs här? Toppskick på mina!
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Nej de där numera kina-märket har gått ner sig ofantligt. Tunga rosthögar med den sedvanliga "död-ratt" känslan.
Nu har jag kört både 850, V70 och V90. Generellt jävligt stabila och pålitliga bilar men som du säger, med död ratt. Skulle dock påstå att det var värre på de äldre modellerna än på V90.
 
F fsn skrev:
Nu har jag kört både 850, V70 och V90. Generellt jävligt stabila och pålitliga bilar men som du säger, med död ratt. Skulle dock påstå att det var värre på de äldre modellerna än på V90.
Olika servomodeller, är väl få här som kört Volvo utan servo, jag har och det var "vevigt"😉
V90 har elektriskt och det är väl ett måste utifrån att ha system för undanmanöver och framför allt Pilot Assist (styr bilen om du använder funktionen).
 
F
A AndersS skrev:
Olika servomodeller, är väl få här som kört Volvo utan servo, jag har och det var "vevigt"😉
V90 har elektriskt och det är väl ett måste utifrån att ha system för undanmanöver och framför allt Pilot Assist (styr bilen om du använder funktionen).
Jag vet inte riktigt vad du svarar på. Jag motsatte mig att V90 skulle ha diffus och ”död” styrning, nåt som föregångarna i allra högsta grad har haft.
 
F fsn skrev:
Jag vet inte riktigt vad du svarar på. Jag motsatte mig att V90 skulle ha diffus och ”död” styrning, nåt som föregångarna i allra högsta grad har haft.
Att det skiljer mellan olika former av servostyrning beroende av konstruktion och hur de uppträder.
T.ex. V90 fick en uppdaterad "styrning" på senare modeller som var mera tätstegad för att hantera Pilot Assist mjukare och även integration mot bilens navigationssystem.
 
F
A AndersS skrev:
Att det skiljer mellan olika former av servostyrning beroende av konstruktion och hur de uppträder.
T.ex. V90 fick en uppdaterad "styrning" på senare modeller som var mera tätstegad för att hantera Pilot Assist mjukare och även integration mot bilens navigationssystem.
Det var ju liksom inte det frågan handlade om utan om att Volvo har haft jävligt ”slappt handslag” historiskt.
 
A AndersS skrev:
Enligt besiktningsmannen var han hans erfarenhet att han inte sett de problemen som även han hade läst om i tidningsartikel. Han hade ingen förklaring till varför den testbilen kunde se ut på det sättet.
Testbilen i artikeln står inomhus på dagen och ute på natten stod det, vilket ju är rätt dåligt för en bil på vintern. Men samtidigt så borde besiktningsmannen även träffa på sådana bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.