P
J JohanLun skrev:
Utifrån egna erfarenheter att slå i skallen kan jag dock tänka mig att det i alla fall gör rätt ont och i vissa fall kan leda till svåra skador eller död.
Jag har förmodligen mer erfarenhet av att slå huvudet i något hårt än de flesta eftersom jag har en dörröppning i en gammal lada som är gjord för ett par hundra år sen. Man snålade gärna in på takhöjd och dörröppningshöjd i det gamla, gamla bondesverige.

Det gör inte omedelbart ont av att slå i huvudet i något hårt. Man får konstiga synupplevelser och ramlar omkull av smällen. Sen ligger man på backen och när man har kvicknat till börjar man fundera på vad som hände . Efter en stund kommer smärtan.

Att bli ihjälslagen genom ett hårt slag mot huvudet tror jag alltså inte att man märker av oavsett om man är en fågel eller en människa.
 
P
Handyman 1 skrev:
Äggsamlare?
Kanske inte ur plågosynpunkt, men definitivt ur ekologisk synvinkel.
 
Nissens Nissens skrev:
Du får nog ha lite mer på fötterna än dessa killgissningarna du håller på med.
Tack desamma! ;)
Katter som plågar småfåglar är ett betydligt större problem än fönster på hus. Det är mycket sällan vanliga fönster har märken efter fågelkrockar, och under de decennier jag bott i hus har jag hört en fågel flyga in i en ruta en enda gång. Och det är definitivt inte ljudlöst. Hade det varit så vanligt som du gissar så hade man både hört fler smällar och sett fler fettfläckar på fönstren.
Killgissar du, baserat på ditt hus.

Om det nu dräller av döda och skadade fåglar vid din bostad så får du väl mura igen fönstren. Kanske tar din katt alla skadade fåglar?
Jag bor i ett gammalt hus där det inte är fri sikt eller stora glasytor så jag har inte sett någon fågel som krockat, det betyder inte att det inte varit det men....
Det är svärföräldrarna som bor där det krockar många per år. Där är aldrig vår katt. Vem som ev äter dem vet jag inte.

Vi kommer nog inte längre med detta, och slutsatsen är väl att kattägare aldrig någonsin kommer att känna ansvar för djurplågeriet de orsakar.
Du drar den slutsatsen och den är GROVT generaliserad.
Några kattägare kommer inte ta nåt ansvar alls, några kommer ta ett mycket stort ansvar. En hel del hamnar nånstans i mitten. Här är det största problemet i din argumentation. Du generaliserar allt!

Jag drar slutsatsen att du gärna klagar på kattägare men dessutom skakar av dig alla argument med saker DU kan påverka.

Argumentet är att ”andra plågar också djur, så då kan jag plåga djur utan att få dåligt samvete!” :rolleyes:
Det har jag aldrig sagt - det är du som säger det, men jag säger att det är hyckleri att klaga på andras små problem och inte ta itu själv med saker man själv kan påverka!
Hur stora problemen är kan avgöras statistiskt eller på individnivå.

Du vill inte ta itu med det du orsakar men vill andra ska ta itu med de de gör, oavsett hur litet problemet är.

På individnivå behöver varken du eller jag mura igen några fönster då det verkar vara nån fågel per tio år som dör.

På individnivå behöver jag inte sätta pingla på katten, då den ändå inte lyckas fånga några fåglar (<1 per år).

På individnivå borde mina svärföräldrar göra någon åtgärd då deras hus tar kanske 5-10 fåglar per år, dom har försökt, men deras åtgärder hittills har inte löst problemen. Vilket kan visa att tyvärr inte alla teoretiska åtgärder alltid har full effekt i praktiken.
 
P
J JohanLun skrev:
Liksom den egenuppfödda hönans ägg kan vara mycket humant framtaget medan fabriken kan vara vidrig.
Jag tror inte att det förekommer så värst mycket vidrig äggproduktion i Sverige längre. Risken för sådant är nog störst bland hobbyäggodlare. Stora producenter vill väl gärna hålla sig till reglerna med tanke på vad Expressen skulle skriva annars.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Katter som plågar småfåglar är ett betydligt större problem än fönster på hus. Det är mycket sällan vanliga fönster har märken efter fågelkrockar, och under de decennier jag bott i hus har jag hört en fågel flyga in i en ruta en enda gång.
Det kanske finns så många katter i ditt grannskap att det inte blir så många fåglar över som kan krascha in i dina fönster? :cool:
 
P pmd skrev:
Att bli ihjälslagen genom ett hårt slag mot huvudet tror jag alltså inte att man märker av oavsett om man är en fågel eller en människa.
Jag trodde vi var överens om att Staffans ornitologiska kunskaper visat att långt ifrån alla slår ihjäl sig, så smärtan lär komma.

Om den är större än att en katt bollar runt på fågeln och sen bryter nacken vet jag inte.

Jag kan tro att kattens lek är jämförbar med när kycklingen först tumlar runt på ett transportband för att sen bli fasttryckt med benen i en conveyer som fraktar den vidare genom fabriken, för att sen få vingar eller huvud elektrifierat eller doppat i kokande vatten och därefter huvudet kapat. Jag tror nog oftast att kattens fångst är mindre plågsam. Sett till att sparven stunden innan förhoppningsvis levt ett lyckligt liv eller broilern i många fall redan knäkt några ben, aldrig sett solens ljus och trängts med pickande syskon på mindre än ett A4 så väljer jag faktiskt katten. Men kanske några av er tycker broilern haft ett lyckligt liv. Om jag finge lägga mina resurser och kunna påverka makthavare så hade jag ur det perspektivet hellre sett att bespara 100 miljoner kycklingar det livet än rädda 13 miljoner sparvar. Men man kan som sagt göra både och!
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kanske finns så många katter i ditt grannskap att det inte blir så många fåglar över som kan krascha in i dina fönster? :cool:
Det finns ett par katter, men vi har säkert ett 20-tal fåglar som uppehåller sig här i princip hela tiden (då vi matar dem) och det brukar vara minst 2-3 par småfåglar per år som bygger bo och får ungar på vår tomt. Många har väl ett större område så det är säkert 30-40 fåglar som rör sig här totalt. Hur många som krävs för att de ska krascha in i fönstren vet jag inte. Svärföräldrarna bor också i villaområde men lite närmare ett skogsparti så kanske är fåglarna större till antal där...
 
P
J JohanLun skrev:
Jag drar slutsatsen att du gärna klagar på kattägare men dessutom skakar av dig alla argument med saker DU kan påverka.
NIssens har ingen katt så han kan inte påverka katters slakt av småfåglar (vilket ju denna diskussion handlar om).
 
P
J JohanLun skrev:
Jag trodde vi var överens om att Staffans ornitologiska kunskaper visat att långt ifrån alla slår ihjäl sig, så smärtan lär komma.
Ja, det stämmer med mina erfarenheter. Jag motiverade varför jag tror att en fågel som slår ihjäl sig mot ett fönster antagligen inte märker det.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
NIssens har ingen katt så han kan inte påverka katters slakt av småfåglar (vilket ju denna diskussion handlar om).
Denna handlar väl EGENTLIGEN om katter som förstör tältduk.

Men vart en spinoff att fåglar lider.

Om trådkapningen / utvidgningen diskvalificerar diskussioner utanför topic så får vi som sagt starta nytt ämne. Jag känner inte man måste begränsa sig om vi kan förbättra fåglars situation?
 
P pmd skrev:
Ja, det stämmer med mina erfarenheter. Jag motiverade varför jag tror att en fågel som slår ihjäl sig mot ett fönster antagligen inte märker det.
Tyvärr påverkas ju fortfarande ekologin av bortfallet... Om man ska hoppas den dör utan plågor eller överlever med huvudvärk kan vi ju spekulera i. Jag tänker att det är positivt några överlever...
 
P
J JohanLun skrev:
Denna handlar väl EGENTLIGEN om katter som förstör tältduk.

Men vart en spinoff att fåglar lider.
Spinoffen var katters allmänna jävlighet (eller kanske snarare kattägares allmänna jävlighet). Den avtrådningen gjorde av personer som tycks vara extremt irriterade på kattägare i allmänhet och hade förstås föga med TS ämne att göra.

Den ytterligare avtrådningen om vilda (och tama) fåglars situation i allmänhet tror jag nog att du stod för. Jag försöker hela tiden dra tillbaka tråden till att handla om katter.
 
P pmd skrev:
Jag försöker hela tiden dra tillbaka tråden till att handla om katter.
Jo, ivrigt påhejad av Nissens som tycker katter är det som är absolut värst för fåglar, totalt sett.

Jag försökte få fler exempel på förstörda saker där kattägare nekat ersättning (helt enligt ursprungsämnet) men det satt väldigt långt inne. Ingen hade tydligen varit med om detta. Piss i sandlådan kom upp ett flertal gånger, men inte mycket annat. Men Nissens var helt säker på att alla kattägare skulle skylla ifrån sig fast ingen kunde komma med sådant exempel där ersättning efterfrågats. Då kom spinoffen med fåglarna.

Jag är extremt irriterad på katthatares allmänna jävlighet. Jag må inte hänga en bjällra på katten, men jag ställer inte ut glykol, riggar elfällor eller skjuter katter med känd ägare. Och DET är inget som de berörda kan skaka av sig är utanför topic. Det är inte att eventuellt förhindra djurplågeri utan att själv vara den som plågar djur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ni har hållt på att böla en vecka över lösningar hur man ska göra med katter. Undertiden har jag ordnat bort 5st som slipper förstöra. Så mycket snack och liten verkstad. Ta hand om era djur om ni nu bryr er så mycket om dom....
 
B Baronen2 skrev:
Ni har hållt på att böla en vecka över lösningar hur man ska göra med katter. Undertiden har jag ordnat bort 5st som slipper förstöra. Så mycket snack och liten verkstad. Ta hand om era djur om ni nu bryr er så mycket om dom....
Kul att din femöresutbildning med guldmärke gav utdelning. Krävs att gått ut nian eller räcker det att vart malaj i skänska cykel-skytte-bataljonen? Ingick banjolektionen?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.