M Mayoo skrev:
Vi har alla dagvatten till en bäck intill vårt tomter.
Inte vägen/gatan uppenbarligen. Du har fortfarande inte nämnt något om ägandeförhållandet för gatan. Är det en kommunal gata eller är det en enskild gata så att ni bildat en samfällighet/vägförening?
 
Anlägger man en mur ska den också dräneras antar jag.?
 
Så alla här menar att det är vägen och de andra tomterna som är orsak till detta?
 
Det gör man väl som man vill. Det finns inga dräneringskrav på murar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Mayoo skrev:
Anlägger man en mur ska den också dräneras antar jag.?
Ska och ska. Den bör väl dräneras för att inte skadas av vattnet från den egna tomten/gräsmattan men en dränering på egen tomt kan inte föväntas ta hand om gatans dagvatten
 

Bästa svaret

M Mayoo skrev:
Så alla här menar att det är vägen och de andra tomterna som är orsak till detta?
Poängen är att var och en ska ta hand om sitt eget vatten. Respektive fastighetsägare hos har ju då löst det genom att låta det rinna ut till en bäck.

Är vattnet på vägen orsakat av att någon fastighetsägare inte tar hand om sitt eget vatten är det denna ni ska prata med. Är orsaken att väghållaren inte tar hand om det vatten som kommer på vägen är det väghållaren ni ska prata med.
 
S Stuff skrev:
Inte vägen/gatan uppenbarligen. Du har fortfarande inte nämnt något om ägandeförhållandet för gatan. Är det en kommunal gata eller är det en enskild gata så att ni bildat en samfällighet/vägförening?
Vi äger den alla tillsammans. Ska bilda vägförening nu när samtliga tomter är bebodda.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
M Mayoo skrev:
Så alla här menar att det är vägen och de andra tomterna som är orsak till detta?
Framför allt vägen. Om alla tomterna leder ut sitt dagvatten till bäcken som du säger så har de iaf gjort sitt men det som hamnar på vägen måste ju också ledas bort och inte in på en tomt.
Att det inte var ett problem innan berodde ju mest troligt på att ingen bodde där och kunde få problem. Anta att den nya tomten inte hade höjts upp och inte haft en mur, då hade ju istället denna tomt varigt en "sumpmark" pga vattnet från vägen
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M Mayoo skrev:
Så alla här menar att det är vägen och de andra tomterna som är orsak till detta?
Ja, vägen. Att jag sätter upp en mur på min tomtgräns kan inte påverka vägen om inte vägen har otillåten avrinning till tomten.
 
Tack för alla svar. Jag har en bra bild över hur det ska skötas nu. Tack!
 
M Mayoo skrev:
Vi äger den alla tillsammans. Ska bilda vägförening nu när samtliga tomter är bebodda.
Grattis, då är det ju allas problem i alla fall :)
Nå, det torde inte vara så besvärligt att ordna upp det där.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Om huset på bilden är det sist byggda så kan jag inte se hur vattnet på vägen skall kunna vara deras fel. Däremot kan det vara det som är orsaken till att vattnet inte kan rinna av i samma riktning som tidigare. Det blir nog ett fall ör vägföreningen att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.