Okej, nu är jag lite bättre förberedd. Har köpt en termometer så jag varken fegar vid uppvärmningen eller brassar på för mycket så det blir nån slags äggstanning.

Dessutom så insåg jag hur orimligt det är att pröjsa 65 kr för en jävla vaniljstång på den lokala ICA Nära. Visst vill jag också att dom mindre lokala livsmedelsbutikerna ska överleva men någon jävla måtta får det vara. Okej om det hade varit Mobacks i Laxsjö, Handlar'n i Rötviken eller Tempo i Föllinge, då hade kanske 65 kr varit rimligt men hos en välmående ICA .......... Nej där går surgubbens 😎 gräns.

Så nu har jag beställt vaniljstänger från Amazon för 22,60 kr/st. i stället. Får se vad det är för kvalitet på dom men om man ska tro omdömena så ska det inte vara någon skillnad.

Om ett par veckor fortsätter monologen 😆 med ytterligare någon sats under bältet!
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Din monolog är uppskattad :)

Då jag misslyckats är det på grund av uppvärmningen. Om jag kör för lite blir smeten för lös och om jag kör för länge så blir den så fast att den inte riktigt kan röras i under infrysningen, utan den åker runt i stora klumpar, där det inre inte får kontakt med kylan.

Vanilj köpte jag en burk i pulverform. Kompromiss mot priset för vaniljstång.
 
  • Älska
Bästerortarn
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Din monolog är uppskattad :)

Då jag misslyckats är det på grund av uppvärmningen. Om jag kör för lite blir smeten för lös och om jag kör för länge så blir den så fast att den inte riktigt kan röras i under infrysningen, utan den åker runt i stora klumpar, där det inre inte får kontakt med kylan.

Vanilj köpte jag en burk i pulverform. Kompromiss mot priset för vaniljstång.
Japp. men ingen sån fadäs igen nu när glassfettot är beväpnad med termometer 😎

Mjo, jag köpte en burk vaniljpulver sist också men den får vänta tills jag inte tycker det är värt längre. 65 resp. 23 kr/st. är ändå en avsevärd skillnad. Däremot har jag insett att en hel vaniljstång nog är lite onödigt mycket för en sats på 1,5-2L glass.

Men eftersom jag uppenbarligen har en annan glassfantasts uppmärksamhet så ....... Känner mig helt plötsligt lite trög men jag har inte riktigt fattat om man bör ha vanilj i en klassisk bärglass. Spontant känner jag att jag förutom "grundreceptet" och en skvätt citron bara vill ha bären i någon form (råa, rårörda etc.) och lite frysta bärbitar i precis på slutet men så såg jag något recept på jordgubbsglass med vanilj i och blev lite osäker. Kanske har med vilken frukt eller vilka bär man gör på.? Spontant känner jag att vanilj och jordgubb passar bra ihop men vanilj och hallon inte fullt så bra 🤨
 
Det känns som du ligger lite före mig i att testa olika smaker.

Jag skippar vanilj i chokladglassen, men har i vanilj i pistageglass och jordgubbsglass
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Den absolut godaste glassen är nutella. När glassen är klar så duttar man i nutella och rör försiktigt så att det blir klumpar. Den får inte röras om så mycket att den blandar sig med glassen.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Den absolut godaste glassen är nutella. När glassen är klar så duttar man i nutella och rör försiktigt så att det blir klumpar. Den får inte röras om så mycket att den blandar sig med glassen.
Mmm, hasselnöt är också på listan över smaker att testa.

Men alltså, Amazon kan fan inte göra rätt, punkt. Hade ju beställt 10 st. vaniljstänger som skulle vara förpackade två och två, jag fick 8 st. som är förpackade fyra och fyra. Ska höra hur dom löser det.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Testa scarfo på ålstensgatan när har ni facit hur resultatet ska bli :)

Deras pistage är så sjukt bra lika så hasselnöt. Men även deras bärigare smaker som tex deras hallon.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Testa scarfo på ålstensgatan när har ni facit hur resultatet ska bli :)

Deras pistage är så sjukt bra lika så hasselnöt. Men även deras bärigare smaker som tex deras hallon.
Nu är jag ingen fantast av pistage men jag har testat Scarfó och även om dom är helt ok så tycker jag inte att det var riktigt lika bra som ryktet gör gällande. Det var dock ett par år sedan jag var där.

Renates i Krokom är mycket bättre.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nu står en sats vanilj-apelsin i källaren och vilar till i morrn bitti. Fick ett infall och snodde med mig några apelsiner från grannen. Pressade och reducerade med den sista honungen jag hade men även om det blev betydligt intensivare smak så vete fan om det räcker för att smaksätta glassen i någon större utsträckning.

Men det visar sig om det blir bra. Men tänkte att jag skulle göra något med skalet. Och/eller kanske kandera/steka på några klyftor apelsin för att servera till glassen. Får se hur mycket jag orkar 😎

Under tiden tycker jag att ni ska lyssna på det här. Tror att hon gillar glass faktiskt 😊 Det måste hon nog om det ska bli något mellan oss 😂
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Sååå, det blev succe om jag får säga det själv 😎 Börjar med receptet:

3 dl. grädde
4 dl. mjölk 3%
2 dl. färskpressad apelsinjuice (reducerad med liiiite honung)
6 äggulor
1.75 dl. socker
1 vaniljstång
0,8 dl apelsinskal (typ hemkokt marmelad) som fick gå i precis på slutet

Serverade med karamelliserade apelsinklyftor med kanel. Nästa gång kommer jag öka mängden apelsinjuice lite alt. kanske använda koncentrat. Och jag kommer göra apelsin & kanelmarmelad istället och dessutom dubbla mängden. Detta istället för att krångla till det med kanelen vid serveringen. Smakkombon satt dock som en smäck 😍

Använd stekpanna med matrester och brunat fett, behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stekpanna på en spis med något brunt och bubbligt, möjligtvis stekande eller kokande, oidentifierbart innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glass med sirap i en vit skål på en mörk duk med snöflingemönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dejten gick gick riktigt bra också 😊
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Har inte blivit jättemycket glassmakande på sista tiden men till nyårsfesten tog jag förutom en klassisk vanilj med en modifierad variant av apelsin glassen ovan. Jag hade i 1 dl. juice koncentrat istället och det blev mycket bättre. Och så hade jag betydligt mer "marmelad" med mycket kraftigare kanelsmak i glassen.

Den gjorde succe bland dom vuxna och vaniljen gick hem hos snorisarna.

Lite på kaneltemat så blev jag bjuden på (fabriks)vaniljglass med frukten som blivit kvar i sangriakannorna efter en tant-kväll. Det var helt sanslöst jävla gott så det är ett tips från coachen.

När ni hinkat i er sangrian, spara spånkfrukten och ät den som den är till dessert. Kanske med lite glass eller grädde!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.