Som om det inte räckte med en medelålders pandemikropp så har jag utvecklat ett glassberoende. Jag har varit köpsugen länge men har inte riktigt kunnat motivera köp av en maskin. Men idag så dök den äntligen upp, min nya fina glassmaskin med kompressor och 2L kapacitet. Nu kommer det dröja minst några veckor innan jag kommer kunna använda maskinen men eftersom det finns nördar av alla sorter på det här dårhuset tänkte jag värma upp och förbereda mig genom att efterlysa lite recept, tips etc. För nog måste det finnas fler glassnördar än undertecknad här?

Självklart hade jag tänkt att börja enkelt och försöka göra en klassisk vaniljglass men sen är jag lite sugen på att testa en morot & granatäppleglass och en honung/kanelglass.

Har ju förstås läst mig till en hel del men det skiljer rätt mycket mellan olika recept så först och främst tänkte jag att någon kanske har något bra grundrecept?
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
C
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Haha, packade nyss upp maskinen och det är fan en rejäl pjäs. Måste väga närmare 10 kg och låter som ett as gör den också kan jag konstatera efter att ha testat att skrämma igång den 😄

Glassmaskin på köksbord, digital display, timer. Modern inredning, blyertspenna och anteckningsblock, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska kolla lite recept ikväll inför proviantering i människobyn i morgon.

Men tänkte fråga igen om det är någon som har något bra och beprövat grundrecept att bjuda på?
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
engs
Nej, men den bästa glass jag någonsin ätit var en kanelglass i Argentina. De har gått om glass-ställen av italienskt stuk a'la gelato där, efter stor invandring från Italien, antar jag.

Men just kanelglass har jag aldrig hittat igen, inte ens i typ Visby där de har nått glass-ställe med hundratals smaker att välja på.

Så det du nämnde i första inlägget skulle jag starkt rekommendera att prova.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
engs engs skrev:
Nej, men den bästa glass jag någonsin ätit var en kanelglass i Argentina. De har gått om glass-ställen av italienskt stuk a'la gelato där, efter stor invandring från Italien, antar jag.

Men just kanelglass har jag aldrig hittat igen, inte ens i typ Visby där de har nått glass-ställe med hundratals smaker att välja på.

Så det du nämnde i första inlägget skulle jag starkt rekommendera att prova.
Mmm, har testat lite grann att bara blanda smaker utan att göra glass och just honung/kanel har visat sig skitsvårt att få till utan att kanelen tar över och blir alldeles för skarp.

Så jag kommer nog försöka mig på någon mycket enklare och klassisk smak först så får jag experimentera när jag behärskar grunderna 😎
 
Jag provade Getglass jätte gott.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Jag provade Getglass jätte gott.
Du menar getegott? 😄 Men det kan jag tänka mig, och getter finns på byn också så det kommer jag garanterat testa nån gång längre fram. Men först ska jag bemästra grunderna.

Så, efter lite akut grejer i form av VA fick jag äntligen tid idag. Eftersom jag får "besök" i morgon som älskar chokladglass fick det bli min första sats ever.

Här står glassmeten och vilar innan den ska i maskinen:
Kastrull med brunt innehåll på spishäll, bredvid staplade emaljkärl och flaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Receptet kan jag avslöja sen när jag vet hur glassen blev men äggulor (från byn), mjölkOgrädde, socker, (lokalproducerad) honung och en salig blandning choklad 😆

Eftersom jag är lite tankspridd så missade jag det där med kakao/choklad men det löste sig genom "slattar" av kakao och tre-fyra sorters choklad som jag hade liggande. Fan vet hur glassen blir men smeten har en bra smak i.a.f. 😎 OCH det doftar fantastiskt!
 
  • Gilla
  • Älska
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Glass gjort på Getmjölk jättegott
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Blev denna igår, riktigt bra

Plastburk med saffransglass märkt "JÄRNAGLASS" och "Utan tillsatser", 500ml, på grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ok, så efter en timme i maskinen så är detta resultatet som åkte in i frysen

Chokladsmet i bakmaskins behållare på ett träbord bredvid en laptop och visp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betyg 3/5 vilket måste vara ok för första försöket. Det jag inte är riktigt nöjd med är smaken vilket förstås beror på min oförberedda "häxblandning" av choklad. I brist på bättre förklaring blev den något för "sträv" i smaken. Tror att det sannolikt beror på kakao och blandad finchoklad i kombination med aningens för lite sötma. Kanske också kan tillsätta smaksättningen under den sista uppvärmningen istället för när den är avtagen från plattan och börjar svalna 🤔

Receptet:

7,3 dl mjölk 3%
2 dl grädde
6 äggulor (ca. 65 g)
250 g strösocker
1 msk honung

ca. 0,5 dl kakao och ett par hundra gram finchoklad (70%+). Enl. receptet jag använde som referens skulle jag haft 2dl. kakao.

Det som slog mig är att konsistensen var förhållandevis lös trots att programmet gick tiden ut (60 min). Och hur mycket färdig glass som försvinner i spill. Måste försöka hitta någon lämplig spatel/slickepott eftersom det är svårt att få ur all glass. Speciellt från omröraren. Dessutom ska jag för-kyla lådorna i rostfritt eftersom lådor i rumstemperatur i kombo med lös konsistens .......

Nu står en sats vaniljglassmet och gottar sig i den svala källaren. Återstår att se om det räcker med en vaniljstång till recept liknande oddsen eller om jag skulle pytsat i ett krm vaniljpulver också 🤔
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blev denna igår, riktigt bra

[bild]
Något måste hänt med Järnaglass, testade deras glass för kanske 7-8 år sen och tyckte den var helt fantastisk. Sen testade jag i våras och blev inte alls imponerad, premiumpris för något som smakade som en sämre fabriksglass a'la GB/Triumf etc.

Absolut bästa (fin)fabriksglass jag testat är från Väddö Gårdsmejeri.
 
Värmer du smeten eller inte?
 
B Bästerortarn skrev:
Något måste hänt med Järnaglass, testade deras glass för kanske 7-8 år sen och tyckte den var helt fantastisk. Sen testade jag i våras och blev inte alls imponerad, premiumpris för något som smakade som en sämre fabriksglass a'la GB/Triumf etc.

Absolut bästa (fin)fabriksglass jag testat är från Väddö Gårdsmejeri.
Ja du har nog rätt. köpte deras vanilj också och förut hade de stavar. Nu var det vanillin. Sjukt dåligt. Men saffran var god.
 
nimhed nimhed skrev:
Värmer du smeten eller inte?
Japp, vispar äggulorna och sockret. Värmer upp gräddmjölken till straxt innan det kokar och blandar ner detta långsamt i ägget och sockret. Värmer upp allt försiktigt igen till uppskattningsvis 75-80 grader och sen låter jag detta svalna till rumstemperatur och sen får det stå en liten stund innan det hamnar i maskinen.

Fick tips av en prisbelönt glassmakare att för dom flesta recepten/smakerna så gör det varken från eller till att låta det stå och dra svalt. Undantagen är vanilj, pistage och några till som vinner på att smaksättarna får "dra ur" smakerna ordentligt.

Men som sagt, detta var min första sats någonsin så ..... Det krävs nog minst 4-5 satser till innan jag kan titulera mig proffs 😎
 
Chokladglassen som jag bara gav 3/5 i betyg fick beröm av en bekant som åt flera omgångar glass 😄 så jag ska nog vara nöjd.

Vaniljglassen blev dock 5+ och snudd på magisk om jag får säga det själv. Körde i princip samma recept som till chokladen:

7 dl mjölk 3%
2 dl grädde
6 äggulor
1,5 dl socker
1 msk honung
1 vaniljstång

Denna gången blev konsistensen perfekt och jag tror att jag vet vad jag gjorde fel med chokladen. Vid den andra uppvärmningen, när man värmer den färdiga smeten ska temperaturen inte gå över 83 grader och eftersom jag inte har någon termometer så var jag nog lite feg och smeten blev därför lite lös. Med vaniljen var jag dock lite modigare och slutade värma så fort jag märkte att den började tjockna lite och kylde ned smeten i ett isbad.

Vaniljglassen blev inte bara galet god utan ruskigt snygg också. Cremevit-ljusgul med massor av små små vaniljprickar.

Jag måste nog hitta mig en jämt-tant att hänga med för ska jag äta så här mycket glass så ....... 😯
 
  • Älska
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.