B
Finns det inte servitut, vilket det sällan gör, så är det markägaren som äger ledningarna.. även om Skanova säger att de äger kopparkablen... det är ju därför de nu när fiber dras in är noga med att man får skriva på avtal, det gjorde ju inte på Televerkstiden...
 
B Boan skrev:
Finns det inte servitut, vilket det sällan gör, så är det markägaren som äger ledningarna.. även om Skanova säger att de äger kopparkablen... det är ju därför de nu när fiber dras in är noga med att man får skriva på avtal, det gjorde ju inte på Televerkstiden...
Har du någon hänvisning till rättsfall om ägandet?
 
För 5 år sedan tog Vattenfall ner de sista luftburna elledningarna som gick till vårt hus. När allt var klart och nya ledningarna var nedgrävda kom de och hämtade de gamla stolparna, allt städades bort med största noggrannhet. Stolparna klassas som miljöfarligt avfall och de är skyldiga att ta hand om avfallet.

För 2 år sedan tog Telia bort vår fasta telefoni, ledningarna togs om hand och stolparna lyftes upp och lades bredvid vägen. Vi fick information om att de är skyldiga att hämta avfallet och att det skulle ske snarast. Ännu har inget hänt, stolparna ligger kvar vid vägen.

Två olika sätt att hantera ansvar.

https://karlstad.se/Miljo-och-Energi/Kemikalier-i-hemmet/kemikalier-utomhus/Impregnerat-virke/
 
B Boan skrev:
Finns det inte servitut, vilket det sällan gör, så är det markägaren som äger ledningarna.. även om Skanova säger att de äger kopparkablen... det är ju därför de nu när fiber dras in är noga med att man får skriva på avtal, det gjorde ju inte på Televerkstiden...
Det låter konstigt att nånting som nån annan ställer på min tomt automatiskt skulle bli min egendom om det saknas servitut? Gäller samma sak om nån parkerar bilen på min fastighet?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
harry73
Ställer på din tomt eller monterar på din tomt?
Sedan är en bil ett dåligt exempel
 
Mikael_L
Ägandeförhållande regleras (nästan) aldrig genom var egendomen står eller är placerad.

Undantagen är främst
Herrelös egendom
Naturvärden av olika slag, som inte faller in under allemansrätten eller lag.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Och även muntliga avtal gäller så tar vi ledningar/stolpar som funnits där i xx år så bedöms det att en överenskommelse/avtal finns om dess placering. Detta med att det måste finnas ett servitut för att något ska vara godkänt är nog ett missförstånd, gäller även dagens fiberstråk som till största del byggs med nyttjanderättsavtal/markavtal/etc.
 
harry73
Om stolpen klassas som fastighetstillbehör tillhör den fastighetsägaren. Finns ingen nyttjanderätt för stolparnas placering och är de bara till nytta för den fastigheten de står på låter det rimligt att tolka det som fastighetstillbehör.

Servitut eller avtal mellan fastighetsägare gäller bara efter överlåtelse om den nya ägaren visste eller borde veta om de vid kontraktskrivningen.
 
Vill nog påstå att om det finns el/teleledningar i stolparna så kan det nog vara svårt att ensidigt tolka dem som fastighetstillbehör utan att fråga el/tele-leverantören.
 
harry73 harry73 skrev:
Servitut eller avtal mellan fastighetsägare gäller bara efter överlåtelse om den nya ägaren visste eller borde veta om de vid kontraktskrivningen.
Även här blir det kneppigt då stolpar/ledningar är väl synliga och bör hamna under undersökningsplikten för köparen, så att här påstå att man inte "visste" är ganska utsiktslöst. Vi håller oss nu till enbart stolpar/ledningar och inget annat.
 
harry73
A AndersS skrev:
Vill nog påstå att om det finns el/teleledningar i stolparna så kan det nog vara svårt att ensidigt tolka dem som fastighetstillbehör utan att fråga el/tele-leverantören.
Mycket möjligt, men det är inte så svart vitt som @Mikael_L säger
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ägandeförhållande regleras (nästan) aldrig genom var egendomen står eller är placerad.
Och inte heller ska man anta att det finns ett giltigt muntligt avtal bara för att det står telefonstolpar.

För var det troligtvis ett ickeproblem eftersom man behövde ledningen om man ville ha telefoni (och el)
El gäller fortfarande, men det finns många fastigheter som inte längre har behov av gamla telefonledningar
 
Mikael_L
Visst kan det finnas sånt, dvs att en sak som placerats på fastigheten för att endast tjäna fastighetens behov skulle kunna anses ha övergått till fastighetstillbehör, och därmed ägas av fastighetsägaren.

Jag är dock långt ifrån säker. Jag minns att när jag i min ungdom var på televerket så drog vi en gång vidare från en stolpe vid ett hus till ett hus bakom.
Dvs stolpen som ev skulle kunnat anses vara fastighetstillbehör plötsligt betjänade ett hus till.


Inte ens telefonapparaten som ställdes in i huset ägdes utav hushållet, utan förblev televerkets egendom till evinnerlig tid.
Jag sparade en diavox knapptelefon, den sista telefonen som ägdes utav televerket/telia och hade livstids garanti, mycket länge, med tanke på att plötsligt poppa upp 25 år senare och kräva en garantireparation.
Men kopparnätet kommer ju vara helt borta innan de där 25 åren har gått. ;)
Jag hivade telefonen för en del år sedan, då jag insåg att den trots allt aldrig kommer bli inkopplad igen.
Jag hoppas inte televerket plötsligt knackar på och vill ha tillbaka sin telefon. :D



harry73 harry73 skrev:
Och inte heller ska man anta att det finns ett giltigt muntligt avtal bara för att det står telefonstolpar.

För var det troligtvis ett ickeproblem eftersom man behövde ledningen om man ville ha telefoni (och el)
El gäller fortfarande, men det finns många fastigheter som inte längre har behov av gamla telefonledningar
Precis, ägarförhållande beror fortfarande inte på var en sak står, som jag hela tiden säger.
Ägande beror på avtal, köp, arv, rättshandlingar osv.
Inte var en sak råkar stå.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Klart de skall ha tillbaka sin telefon...
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om stolpen har blivit fastighetsägarens egendom utan att avtal har ingåtts (stolpen har ju i åtminstone något tillfälle tillhört Televerket eller Telia), så torde det röra sig om Exstinktivt fång eller Originärt fång.
Dvs något slags godtrosförvärv, av hävd eller att stolpen har tagits såsom herrelös egendom av den som nu sitter i besittning av den.

Man kan ju helt klart säga att ifall fastighetsägaren plötsligt agerar såsom ägare av stolpen och t.ex. tar ner den och bygger en trappa i trädgården av den så har en besittningsrubbning av stolpen skett. Den är i så fall numera i besittning av fastighetsägaren.
Telia kan anse att fånget skedde felaktigt och ställa krav på att återfå besittningen och processa om detta.

Om någon orkar (jag själv orkade inte hela) så är denna wikipediaartikel en ganska fyllig lekmannabeskrivning av äganderätten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Egendom

Äganderätts och egendomsbegreppen är de äldsta i vår lagstiftning, och äganderätten hålls väldigt högt, äganderätt går för det mesta före annan rätt.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om stolpen klassas som fastighetstillbehör tillhör den fastighetsägaren. Finns ingen nyttjanderätt för stolparnas placering och är de bara till nytta för den fastigheten de står på låter det rimligt att tolka det som fastighetstillbehör.

Servitut eller avtal mellan fastighetsägare gäller bara efter överlåtelse om den nya ägaren visste eller borde veta om de vid kontraktskrivningen.
En förutsättning för att något ska kunna vara fastighetstillbehör är att det har samma ägare som fastigheten. Så det kan aldrig bli det bara av att ha stått där länge om inte något gjort att ägarförhållanden ändrats.
Eftersom telefonstolpar som standard ägdes av televerket och numera av scannova,(alternativt elbolaget om de hände tråden i befintliga stoplar) så är det rimliga att anta att det fortfarande är de som äger dem, så länge du inte kan redovisa något som talar för motsatsen. (i princip att man avtalat något annat)

Om det saknas rätt att ha dem stående på fastigheten (servitut/ledningsrätt/annat avtal) så leder det bara till att markägaren kan kräva att de tas bort. Inte att han kan hävda någon äganderätt.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.