På min gård finns 3 telefonstolpor samt kabel som ledde signalen till huset. Pga övergång till fiber behöver vi inte dessa längre som vi skulle vilja bli av med. Är det bara att riva ned?
 
Redigerat:
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Det är sannolikt Skanovas stolpar. Kan också ägas av ett energibolag om el har hängt dör också. Börja med en signal till skanova. Kapa själv är en dålig idé.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det brukar sitta en liten plakett på stolparna när de är uppförda och av vem/vem ägaren är. De kan ge en ledtråd. Sitter de inte i dina stolpar, kolla i stolparna längre bort på tråden.
 
T tobben87 skrev:
Det brukar sitta en liten plakett på stolparna när de är uppförda och av vem/vem ägaren är. De kan ge en ledtråd. Sitter de inte i dina stolpar, kolla i stolparna längre bort på tråden.
Tack
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är sannolikt Skanovas stolpar. Kan också ägas av ett energibolag om el har hängt dör också. Börja med en signal till skanova. Kapa själv är en dålig idé.
Det ska jag göra.
 
Vissa gamla stolpar får inte ges bort utan ska tas omhand beroende av hur de behandlats. Så ett nej kan vara utifrån den orsaken. Och därför kanske man också har en generell hantering.
 
Jag har ingen koll, men borde det inte gå att få fram via servitut? Gissar på om någon satt stolpar på annans mark så lär det finnas något servitut och därmed måste det väl finnas registrerat vem som har rätten att ha de på din mark?
 
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
Min ledning som ligger i marken tillhör i alla fall skanova , kollade vad som skulle hända om jag grävde av den när vi bygger eftersom ingen använder den. Dom sa då att den var död så det gjorde inget. Så kolla med dom först.
Däremot stolparna gissar jag att dom skall tas omhand efterom dom förmodligen är giftiga .
 
harry73
Jag hittade en stubbe i trädgården som inte ville ruttna bort. Visade sig vara en gammal el eller telefonstolpe. Måste vara flera decennuer sen den sågades ner eftersom den står i ett 40 år gammalt tallskog
Så ja de är ordentligt impregnerade
 
harry73 harry73 skrev:
Jag hittade en stubbe i trädgården som inte ville ruttna bort. Visade sig vara en gammal el eller telefonstolpe. Måste vara flera decennuer sen den sågades ner eftersom den står i ett 40 år gammalt tallskog
Så ja de är ordentligt impregnerade
Ja, det är därför man inte får ta dom till typ stängsel stolpar och liknande som en del gör. Men dom ligger ofta ganska länge innan dom blir hämtade så jag förmodar att det förekommer ett visst svinn.
 
Vi har bett el- och telebolagen att lämna några stolpar med ledningar och har tagit över underhållsansvaret för dem. Orsak? Vi älskar svalor och vill underlätta för dem att samlas och konferera på ledningarna innan de inleder sin långa men miljövänliga flygresa till Afrika på hösten..
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 22 till
  • Laddar…
Om du nån gång river ner dom kolla med någon som har utomhusridbana. Dom är attraktiva för att sätta upp belysning.
 
  • Gilla
Automationsingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag hittade en stubbe i trädgården som inte ville ruttna bort. Visade sig vara en gammal el eller telefonstolpe. Måste vara flera decennuer sen den sågades ner eftersom den står i ett 40 år gammalt tallskog
Så ja de är ordentligt impregnerade
Förr använde de riktigt miljöfarliga ämnen. Inte alls osannolikt att den är impregnerad med kreosot.
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
Vi var sista hushåll på gatan med luftburen telekabel. Ringde Skanova som startade ett "ärende" om att plocka ner det hela. När detta sker är oklart, ca en månad sen vi pratades vid. Fram tills dess var det ok att klippa av kabeln till huset och linda runt stolpen.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
A Assar63 skrev:
Förr använde de riktigt miljöfarliga ämnen. Inte alls osannolikt att den är impregnerad med kreosot.
Kreosot må vara aningen skadligt för levande organismer, men jag tycker nog inte att en kompositstolpe är mer miljövänlig med tanke på att kreosotstolpen från början är ett träd med lite stenkolstjära på, och de håller uppenbarligen länge.

För övrigt så används kreosot än idag, vi har till exempel ett par hundra stycken nytryckta liggandes på jobbet i väntan på export. England, Cypern och Oman importerar en hel del från Sverige och Finland. I Oman till exempel sätter man dem i ökmem där kablaget inte trivs så bra i den stekheta sanden.

För det tredje så tror jag inte att man utan särskilt tillstånd får inneha kreosptimpregnerat trä om det tryckts efter 1976 eller liknande. Liiite osäker på denna uppgift dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.