Som jag förstår så hsr dom monterat takfönstren ovanpå taket( öppningen). Hur gick det då med inre smygen! Måste vara väldigt tajt.
 
S sevenfifty skrev:
Som jag förstår så hsr dom monterat takfönstren ovanpå taket( öppningen). Hur gick det då med inre smygen! Måste vara väldigt tajt.
Inre smygen (om du menar typ "plankorna" som ramar in fönsteröppningen från insidan) är inte monterade än men det finns plats för cca 1cm smyg. Övre smyg (eller snarare plankan som smygbrädan vilade på) togs bort då nya fönstren var aningen högre men det kommer jag att fixa själv.
 
En fråga till:

Avslutande pannraden mot vindskivan (under vattbrädan) verkar ha en "glipa" på cca. 10cm de sista 2-3 meter (se bild). Det verkar som att de har kapat samma bredd på alla avslutande pannor men inte insett att hela pannraden "lutar" så det blev en glipa i toppen.

Denna del av tak är "överskjutande" över balkongen så det är inga rum under men bör man kanske ändå be om att få detta åtgärdat dvs. nya måttkapade pannor installerade? (Pappen är uppvikt mot vindskivan så det är ingen omedelbar fara även om det blåser in lite vatten...)
 
  • Glipa mellan avslutande takpannorad och vindskivan på ett hus, markerad med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor med synlig glipa vid avslut mot vindskivan, sett uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och en till sak jag hittade:

Plåten ovanpå takkupan verkar ha skadats på något sett. Är det något som ska lagas och finns det risk att vatten tränger in? Jag har före/efter bilder så det verkar ha skett under takbytet...troligtvis lastpallen med pannor som har slagigt i.
 
  • Skadad plåt på takkupa markerad med röd cirkel, skadan verkar ha uppstått under takomläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad plåt på takkupa med sprickor och tecken på påverkan, eventuell vattenskaderisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Pannorna är nog inga problem, ligger under plåt och kapad på högsta punkt. Blir ingen skillnad om du kapar dom 10 mm bredare. Däremot bör plåten fixas.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Svarta skruv på vit plåt?
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
varta skruv på vit plåt?
Plåten är svart, bara fotot som luras. Jag drog på kontrasten för att visa glipan
 
precis pannorna är som de ska. Allt som händer efter vågens högsta punkt är oväsentligt. Sen kan man såklart tycka det är snyggare att det är tätare in mot vindskivan, samt att det skyddar bättre från kvistar och drivsnö. Men funktionen är okej, under förutsättning att takpappen går upp på baksidan av brädorna. Däremot så använder man inte farmarskruv på vindskiva och inte så många som de skruvat med. Du skruvar en i mitten på plåten sen en uppe och en nere genom båda plåtarna där det överlappar. Då ser det ut som att det är skruvat med 2skruv på varje helplåt. Ser förjävligt ut som det är nu. Sen måste plåten vid fönstret fixat, vattnet rinner bakom. Det är felaktigt och kommer läcka in. Alternativ fixas med wackaflex. Det där är inte okej. Sen måste juh även plåten bytas där falsen ner inte räcker till att täta i glipan som syns. Fel fel fel. Du har tyvärr en del att fortsätta bråka om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Däremot så använder man inte farmarskruv på vindskiva och inte så många som de skruvat med
Tack för input.

när man kollar på t.ex. https://www.byggmax.se/vindskiveplåt-aluzink-p6302217#743=28988

Står det "Vindskivan av plåt skruvas fast ovanifrån med farmarskruv på husets befintliga vindskivor och är avsedda att täcka skarven mellan tak och vindskiva." ?

Plåten på takkupan måste definitivt fixas...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Vill man ha det snyggt och proffsigt som plåtslagare använder, så använder man vindskiveskruv med rund skalle, då syns de knappt.
OK, men detta var inga plåtslagare utan inhyrda takläggare så det blir nog svårt att motivera att de ska komma igen och riva plåtar för att använda fina skruvar av estetiska skäl då det inte riktigt ingår i "monteringsanvisning". Jag får väl klättra och byta ut dessa själv om något år om det behövs.
 
Redigerat:
Ärligt talat, ser man på några meters håll om det är sexkantig eller rund skalle? Funktionen är ju exakt samma... Så det vete f-n om jag skulle kalla den ena proffsigare än den andra...
 
  • Gilla
lärjungen och 3 till
  • Laddar…
jodå nog syns det allt. Det enda jag sa var att normalt använder man inte just farmarskruv.
Men funktionen är heltklart densamma, utan det är enbart estetiskt.
 
Nu är plåten fixad men jag har en ny observation. Det har regnat en dag och tre av fyra vindskivor har börjat bukta utåt. De verkar endast sitta fast i trekantsregeln och inte i brädan underifrån. Ska det vara så? Bör man skruva fast dem i regeln också?
 
  • Vindskiva som börjat bukta utåt vid husfasad med takränna och plåtarbete synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindskiva som buktar utåt på husfasad nära taket, ej fastskruvad i underliggande bräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen
I ItWasntMe skrev:
Däremot så använder man inte farmarskruv på vindskiva och inte så många som de skruvat med.
Absolut inget fel att använda farmarskruv. Ingen ser om det är en kantig skalle eller en rund.

Och angående antal skruvar är det inget fel på att ha 4 skruvar per plåt. Tvärtom är det helt enligt instruktionerna. Max cc500 mm mellan skruvarna enligt tex Lindab. Plåtarna är 2 m.
 
  • Gilla
Plåtbob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.