Jag tror som många andra att akut hjälp är bra och gott, men att det inte långsiktigt håller att du ska hjälpa honom att elda.

Så kan du få honom att skaffa ett mindre arbetskrävande uppvärmningssystem eller få honom att flytta till ett boende som han orkar med så är det nog långsiktigt bättre hjälp.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror som många andra att akut hjälp är bra och gott, men att det inte långsiktigt håller att du ska hjälpa honom att elda.

Så kan du få honom att skaffa ett mindre arbetskrävande uppvärmningssystem eller få honom att flytta till ett boende som han orkar med så är det nog långsiktigt bättre hjälp.
Jo detta handlar om ca 14 dagar dom jag ser det..
dels nu att få upp rejäl värme i tankarna och i kåken.. Sedan kapa och köra in rejält med ved.. ska höra om jag inte ska ta och hugga manuellt åt honom... För han har barkborrar i skogen... lika bra att hugga upp dessa och dela på veden.. Eller så ska han ha allt..

Men det viktigaste är iallafall att han klarar sig till säg slutet på mars.. Sedan kan han köra el eller köra på annat.. det är upp till honom då.. Men då är iallafall värsta kallgraderna över...

han har en sambo sedan 40 år som kan tvingas att flytta pga sjukdom.. Så framtiden är oviss...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
hsd
Bra tänk
All heder till Dig maskintok (y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Bra tänk
All heder till Dig maskintok (y)
Tack för det.
Men jag är övertygad om att ni alla hade gjort samma sak för en god vän... Eller människa som behöver hjälp.. (y)
 
Maskintok skrev:
ska höra om jag inte ska ta och hugga manuellt åt honom... För han har barkborrar i skogen... lika bra att hugga upp dessa och dela på veden.. Eller så ska han ha allt..
Synd det är nästan 4 timmar resväg annars kunde vi gjort gemensam insats en helg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Synd det är nästan 4 timmar resväg annars kunde vi gjort gemensam insats en helg
Det hade varit ett rent nöje(y):strong:
 
A
En skopa fylld med smala vedträn, kvistar och grenar av varierande trädsorter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Små vedträn i förbränningskammaren till en panna, redo att eldas för värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre bitar av smal ved känd som kråkved eller flickved för vedeldning, liggande på en skopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brinnande ved i en öppen eldstad, synligt genom en glaslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

var ner i äldsta vedboden idag..
fann massor av kråkved.. Eller flickor som far säger..
dvs smala fina vedträn som legat till sig..
kapade grenar, kvistar..
röjstammar, äppelträd, syren, al, rönn mm.
grövsta ca 5 cm i diameter..
Så klent men en massa värme.
fyllde skopan på traktorn. och eldade..
Efter 4 omgångar med dessa pinnar så var det 28 grader inomhus..
Så då var grundvärmen klar och jag slog över till att värma tanken...
Nu la jag in fullt igen inför natten.
gick åt nästan 2 vedkorgar..
Men då var det travat i pannan...

ved som ingen vill ha..jag har försökt sälja den utan gott resultat tyvärr...
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
B
Ja det är ju lite sport att elda lite sämre ved.

Det blir så varmt i pannan i alla fall, så den brinner ju bra även om en o annan bit är rutten t.ex, men det är lite energi per liter. Men torrgranveden ser ju mindre kul ut ibland.

Tror det blir närmare 90% torrgran för min del kommande 5åren eller så. Otroligt mycket gran som barkborren tagit, men folk vill ju oftast ha i alla fall blandved eller lövträ. Så gran finns ju mängder över billigt, och det känns som dumt att låta sådant förgås.

Men far min brukar elda sådan ved som du nämner I vedspisen, där passar de små smala pinnarna bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Ja det är ju lite sport att elda lite sämre ved.

Det blir så varmt i pannan i alla fall, så den brinner ju bra även om en o annan bit är rutten t.ex, men det är lite energi per liter. Men torrgranveden ser ju mindre kul ut ibland.

Tror det blir närmare 90% torrgran för min del kommande 5åren eller så. Otroligt mycket gran som barkborren tagit, men folk vill ju oftast ha i alla fall blandved eller lövträ. Så gran finns ju mängder över billigt, och det känns som dumt att låta sådant förgås.

Men far min brukar elda sådan ved som du nämner I vedspisen, där passar de små smala pinnarna bra.
Ja man tar ju reda på allt ner till 2 cm i topp..
kvistar ut mycket Björk och andra lövträd från röjningar, fin tändved..
denna veden är så torr den skulle kunna blåsa bort.. Men brinner grymt bra.. (y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B
Höll för övrigt på att koka pannan häromdagen. Är så van att lassa in torrgran med lågt värmevärde som inte ger så mycket värme per liter ved, men den kvällen hade jag lagt in en rejält stor (vresig, gick inte att klyva) 5-7 kg tung (supertorr) ekbit + massa massa annan ved.

97C på inloppet till pannan, innan jag vred på värmen lite extra inne och tog en dusch
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Höll för övrigt på att koka pannan häromdagen. Är så van att lassa in torrgran med lågt värmevärde som inte ger så mycket värme per liter ved, men den kvällen hade jag lagt in en rejält stor (vresig, gick inte att klyva) 5-7 kg tung (supertorr) ekbit + massa massa annan ved.

97C på inloppet till pannan, innan jag vred på värmen lite extra inne och tog en dusch
skillnad det emot att värma med el..
Då blir det ingen skön dusch eller extra värme gratis..

Men det är klart... Det kokar inte heller... :crysmile:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Ja man tar ju reda på allt ner till 2 cm i topp..
kvistar ut mycket Björk och andra lövträd från röjningar, fin tändved..
denna veden är så torr den skulle kunna blåsa bort.. Men brinner grymt bra.. (y)
:rofl: Ja här åker det mesta med också , grenar ger bra värme (y) Om inte trädstammen
exploderar när den träffar marken är det ok :crysmile::crysmile:;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kvällens sista brasa är nära att somna.
God kväll alla eldtokar ;)
 
  • Glödande ved i en öppen spis med lågorna som flämtar i mörkret, indikation på kvällens sista brasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
galento
Kopplingen på RS 51,an gick sönder så klingan roterade så fort motorn gick :surprised:
så tog isär och kollade
Reparerad kopplingsmekanism på en gräsklippare med ersatta nitar av M5 skruv och korrigerade fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingen var ju nu nitad ihop men slipade
bort dom och ersatte med M5 skruv, nitarna var också 5mm. Maskin klippet hade fjädrar nr 537 04 83 - 01 som var 20mm ist för 14mm som den kvarvarande fjädern var.
Så fick korta dessa något.
Reparerad koppling med M5 skruvar och slipade skruvhuvuden, fjädrar bredvid på verkstadstyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick slipa av skruvskallarna en del för frigång i struten , det fanns mer plats in mot motorn bara man höll sej på max 5mm utstick från kopplingens baksida.
Reparerad koppling med M5 skruv och ersatta fjädrar på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingen satt utav helvete , fick rikta båda
plåtarna men nu får vi hoppas det funkar en stund :p:cool:;) Tänkte lägger ut det ifall det kan vara till hjälp för nån annan :thinking:
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Kopplingen på RS 51,an gick sönder så klingan roterade så fort motorn gick :surprised:
så tog isär och kollade
[bild]
Kopplingen var ju nu nitad ihop men slipade
bort dom och ersatte med M5 skruv, nitarna var också 5mm. Maskin klippet hade fjädrar nr 537 04 83 - 01 som var 20mm ist för 14mm som den kvarvarande fjädern var.
Så fick korta dessa något.
[bild]
Fick slipa av skruvskallarna en del för frigång i struten , det fanns mer plats in mot motorn bara man höll sej på max 5mm utstick från kopplingens baksida.
[bild]
Kopplingen satt utav helvete , fick rikta båda
plåtarna men nu får vi hoppas det funkar en stund :p:cool:;) Tänkte lägger ut det ifall det kan vara till hjälp för nån annan :thinking:
Det går att byta centrum på kopplingen så kan man köpa kopplingsbackar till Hva 55 och montera dit.. Blir billigare och enklare..(y)

När muttern är av.. sätt i en don och knacka till kopplingen så hoppar den av axeln.. (y)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.