galento galento skrev:
Med tanke på hur träden hänger snötyngda och ev plusgrader så är det
nog troligt med lite motorsågsjobb framöver 😎😉
Jo, samma lika hos oss. Bara om fråga vilka träd ger upp först. Och hur mycket jobb blir det.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
I dag har temperaturen varierat mellan -20 och -27 och jag har full fart i skogen. Sambon kom dit och körde vinschen en stund och nu är vi hemma på matpaus och vilopaus och sedan skall jag försöka fara tillbaka och lasta ett stocklass och få hem det.
Snön når upp till knäna och jag hugger vindfällen. Plötsligt trampar man mellan två stenar och sjunker ned till midjan. Det börjar bli tungt att dra ut vinschvajern. Svårt att kvista. På måndagen kommer det mer snö och sedan blir det blidväder så då kommer allt att frysa fast. Innan det vill jag få ut så mycket som möjligt både ved och stockar.

Tre traktorlass ved är redan hemma. Ett eller möjligen två lass ved och ett lass stockar är färdigt utsläpade till väg men måste lastas och köras hem. Mer finns att hugga.
Vi borde få hem minst 8 traktorlass ved och gärna ett par lass stockar innan våren.

För ett par veckor sedan då vi hade mellan -30 och -35 en hel vecka tog jag ledigt från både byggnadsarbetet och skogen och var hemma och byggde vedlider i stället. Det gick inte att arbeta ute mer än två timmar i gången.
 
  • Gilla
  • Wow
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Vy genom snöig terräng från insidan av en fordonshytt. Soligt väder, tallskog, snödrivor och ett vindrutetorkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Fint foto men man förstår ju att det måste vara väldigt slitsamt med snömängden plus den kylan . Fint att få hjälp att sköta vinschen så gåendet minskar. Har varken broms eller hydraulsväng på den här men den drar bra ( Star UB )
 
Till er som är oroliga för vad som kan eldas. Kom på att jag hade en halv kbm med sälg liggande så in med en korg, brinner fint blandat med gran.
Korg fylld med kluven ved intill en vit vägg på ett golv av kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Till er som är oroliga för vad som kan eldas. Kom på att jag hade en halv kbm med sälg liggande så in med en korg, brinner fint blandat med gran.
[bild]
Nu när det är lite varmare kan det passa utmärkt att elda sånt.
 
R
Är dom obehandlade så går det bra, ta bort all spik bara så att dom inte bränner sönder din kaminbotten..
 
R Rejäl skrev:
Är dom obehandlade så går det bra, ta bort all spik bara så att dom inte bränner sönder din kaminbotten..
Hur bränner dom sönder Kaminbotten?
 
R
N Niq skrev:
Hur bränner dom sönder Kaminbotten?
Jag svarade på någon som frågade om det gick o elda lastpallar men det inlägget är borta nu..
 
F fribygg skrev:
Nu när det är lite varmare kan det passa utmärkt att elda sånt.
Det är ju inte själva eldningen som man oroar sig för. Det är ju att ta in mögligt trä med ohyra in i huset
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det är ju inte själva eldningen som man oroar sig för. Det är ju att ta in mögligt trä med ohyra in i huset
Ta inte in den något sämre veden dagar i förväg om du är oroligt lagd, att ta in en korg med möglig ved och elda upp den på en gång går utmärkt och eventuella insekter hinner knappast ut i rummet om du stoppar in frusen ved direkt i eldstaden men glöd i botten.
 
F fribygg skrev:
Ta inte in den något sämre veden dagar i förväg om du är oroligt lagd, att ta in en korg med möglig ved och elda upp den på en gång går utmärkt och eventuella insekter hinner knappast ut i rummet om du stoppar in frusen ved direkt i eldstaden men glöd i botten.
Ok , om det redan är full fräs i spisen går det ju att lägga in kall ved
 
R Rejäl skrev:
Jag svarade på någon som frågade om det gick o elda lastpallar men det inlägget är borta nu..
Ok men jag undrar ändå hur spiken kan bränna sönder kaminbotten?
 
R
N Niq skrev:
Ok men jag undrar ändå hur spiken kan bränna sönder kaminbotten?
Det har vi varit med om, då spiken blir så varma att dom glöder så efter lång tid kan dessa bränna igenom botten på en kamin..
 
R Rejäl skrev:
Det har vi varit med om, då spiken blir så varma att dom glöder så efter lång tid kan dessa bränna igenom botten på en kamin..
Eldar man direkt på plåten?
Men dom kan ju omöjligt bli varmare än veden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.