A Avemo skrev:
Jag förtydligar. Rök det in medan pappret brann i sotluckan? Om inte så kom draget då, men försvann innan det hann ta sig. Elda i så fall fler sidor i sotluckan. Du kan även tända en sida till efter att du tänt i eldstaden. Och prova med att ha dörren på glänt i början.
Ok,jag försöker vara tydlig i mitt svar. Innan jag ens började elda i vedspisen,eldade jag först i sotluckan,för jag hade mina föraningar om att spisen skulle vara svår att tända. Eldade alltså först tidningspapper i sotluckan,och medans jag gjorde detta,så rök det inte in alls. Det var när jag sedan eldade i vedspisen som det började välla in rök i köket från alla håll och kanter...
Jag ska alltså vad jag förstår,elda flera sidor tidningspapper i sotluckan innan jag börjar elda i själva spisen....har jag rätt?

Mitt eldsug försvann när det vällde in så mycket rök,och jag var tvungen att vädra ut all rök,så hela huset blev helt utkylt....så jag vet ej om jag vill prova elda igen om jag ska vara ärlig....känns smidigast att vänta till kylan kommer,och det blir naturligt drag i skorstenen. Min lust att elda totalförsvann nu när jag höll på att bli rökförgiftad här....kanske provar imorgon igen.

Det kanske går lättare att elda om det bara är 2-3 grader ute? Inatt såg jag att tempen hade krypit ner till dessa grader....kanske provar om det blir så kallt igen inatt....?
 
enSAM enSAM skrev:
Har samma problem när jag inte eldat på ett längre tag, men då tar värmepistolen och kör i ca. en halv minut upp i rökröret från sotluckan så drar spisen upp på en gång och jag slipper rök i köket.
Sotluckan är väldigt liten på min spis. Inte får jag plats att sticka in en arm upp i rökröret och elda där....eller missförstod jag dig nu?
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Ok,jag försöker vara tydlig i mitt svar. Innan jag ens började elda i vedspisen,eldade jag först i sotluckan,för jag hade mina föraningar om att spisen skulle vara svår att tända. Eldade alltså först tidningspapper i sotluckan,och medans jag gjorde detta,så rök det inte in alls. Det var när jag sedan eldade i vedspisen som det började välla in rök i köket från alla håll och kanter...
Jag ska alltså vad jag förstår,elda flera sidor tidningspapper i sotluckan innan jag börjar elda i själva spisen....har jag rätt?
Precis så menar jag. Ha även dörren på glänt. Och om du tänder i eldstaden och det börjar ryka in så tänder du genast en till sida i sotluckan. Om det inte rök in medan tidningssidan brann i sotluckan så lyckades du få drag. Men det höll sig inte länge nog.
 
A Avemo skrev:
Precis så menar jag. Ha även dörren på glänt. Och om du tänder i eldstaden och det börjar ryka in så tänder du genast en till sida i sotluckan. Om det inte rök in medan tidningssidan brann i sotluckan så lyckades du få drag. Men det höll sig inte länge nog.
Tack för det svaret. Då förstår jag. Men nu vet jag inte om jag vågar prova igen.....riktigt otäckt med all den rök som vällde in....fy,vet ej om jag vågar prova igen:(:)
 
A Avemo skrev:
Precis så menar jag. Ha även dörren på glänt. Och om du tänder i eldstaden och det börjar ryka in så tänder du genast en till sida i sotluckan. Om det inte rök in medan tidningssidan brann i sotluckan så lyckades du få drag. Men det höll sig inte länge nog.
Förresten kan jag använda värmeljus i sotluckan istället för tidningspapper? Ska visst vara bättre har jag hört. Blir för mycket sot av tidningspapper tydligen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Förresten kan jag använda värmeljus i sotluckan istället för tidningspapper? Ska visst vara bättre har jag hört. Blir för mycket sot av tidningspapper tydligen?
Jag har inte haft någon framgång med värmeljus till det ändamålet. Det kanske går, men de måste nog stå ganska länge. Tidningspapper är väl beprövat av många. Blir det för mycket sot så rakar man ut det.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Sotluckan är väldigt liten. Värmeljus får plats,men ej en gryta....kan man ha värmeljusen i sotluckan utan att ha dom i en gryta?
Ja.
 
enSAM enSAM skrev:
Har samma problem när jag inte eldat på ett längre tag, men då tar värmepistolen och kör i ca. en halv minut upp i rökröret från sotluckan så drar spisen upp på en gång och jag slipper rök i köket.
Och har man händelsevis inte någon värmepistol, så kan det fungera med en vanlig hårtork också!
 
Låt den stå istället som du funderar på..
För det kanske tar dig 4 månader också att förstå hur du ska få den att inte röka in trotts alla råd.
Om du låter bli att elda får du säkert också beröm av sotaren.:sleep:
 
Tänd bara några ark tidningspapper i vedspisen till att börja med efter att du eldat i sotluckan. Då blir rökmängden rätt liten. Sen kan du testa att även elda ett tidningspapper under ugnen om det är riktigt tjurigt, så att spisen blir lite varmare och röken får rätt riktning.
 
Fulkemisten
Ett välbeprövat trollknix är att väta ett par bitar tretex i t-sprit, tända och peta dessa långt in i sotluckan med kroken/rakan. Gör underverk för draget och är lätta att få in i mindre luckor. Har man ingen tretex kan ett par braständare funka.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A
Näver är det bästa, brinner med låg intensitet och länge.

TS gjorde rätt men startade en för stor brasa för snabbt, på't igen bara!
 
Vasara skrev:
Näver är det bästa, brinner med låg intensitet och länge.

TS gjorde rätt men startade en för stor brasa för snabbt, på't igen bara!
Tack för din uppmuntran. Näver är just det jag använder när jag tänder upp i vedspisen. Näver och lite annan ved.Är det tänkt att jag ska elda med näver även i sotluckan innan jag tänder upp i vedspisen?

Nu har jag köpt braständare att elda med i sotluckan innan jag tänder upp. Kan jag kanske ha både näver och braständare i sotluckan? Vad säger ni om det?
 
Jag uppskattar i högsta grad näver för att tända i eldstaden där det kommer till nytta att det brinner länge med låg intensitet. Det får då tid att antända veden. Till sotluckan föredrar jag löst knycklat tidningspapper. Om man lägger in mer än en sida åt gången så är det bäst att knyckla dem var och en för sig så att de inte ligger dubbelt. Då brinner det en kort stund med hög intensitet. Och precis så vill jag ha det i sotluckan. Kort och intensiv värme för att få igång eller vända draget.
 
A Avemo skrev:
Jag uppskattar i högsta grad näver för att tända i eldstaden där det kommer till nytta att det brinner länge med låg intensitet. Det får då tid att antända veden. Till sotluckan föredrar jag löst knycklat tidningspapper. Om man lägger in mer än en sida åt gången så är det bäst att knyckla dem var och en för sig så att de inte ligger dubbelt. Då brinner det en kort stund med hög intensitet. Och precis så vill jag ha det i sotluckan. Kort och intensiv värme för att få igång eller vända draget.
Så det ska inte brinna länge i sotluckan? Fick den upplevelsen för att det ska bli ordentlig värme i skorstenen så draget blir bra?
Om man bara eldar en kort stund i sotluckan,hinner det ju inte bli ordentligt varmt? Eller tänker jag fel nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.