Har inte använt vedspisen sedan i Juni,eftersom sommaren har varit så lång och varm. Men nu tänkte jag börja elda igen,då det är rätt ruggigt inomhus nu när det regnar.

I vintras eldade jag flitigt och allt gick superbra. Fick till och med beröm av sotarn att jag eldade på rätt sätt.(y)

Har ej eldat i vedspisen på två månader,och nu provade jag elda och det rök in så mycket så det var rena London dimman i köket..... känns så tråkigt! Det har ju gått så bra att elda hela vintern:cry: Ångrar nästan att jag ej "höll igång" vedspisen i sommar ......

Så vad gör jag nu för att det ej ska ryka in när jag eldar? Jag har eldat i sotarluckan och gjort precis så som jag alltid gjort när det gått bra att elda.....hur gör jag nu när det ryker in så mycket?

Det var otäckt mycket rök som vällde in i köket.....
 
R
Syns inte var då bor , men i mellersta och södra delen av landet , brukar det i bland bli
hyresgäster i skorstenen ( kajor ) , kolla upp
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Ryker det in när du eldar i sotluckan också? Hade du dörren öppen när du tände? Jag har varit med om att en tidningssida delvis förkolnade och följde med draget ut i skorstenen där den slocknade och blockerade för röken. Och som sagt. Titta efter fåglar.
 
Claes Sörmland
En hopplös period på året vad gäller eldning i gamla lokaleldstäder. Mina skorsten går baklänges så här års, det är inget drag alls i skorstenen. När det blir kallare så börjar den varma luften i skorstenen röra sig uppåt och man får drag.

Men jag tycker det funkar ibland att elda några dl T-röd för att värma upp kanalen innan man tänder på veden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ryker det in när du eldar i sotluckan också? Hade du dörren öppen när du tände? Jag har varit med om att en tidningssida delvis förkolnade och följde med draget ut i skorstenen där den slocknade och blockerade för röken. Och som sagt. Titta efter fåglar.
Har galler för skorstenen,så några fåglar ska det ej kunna vara som byggt bo. Ja,det ryker in trots att jag eldade i sotluckan först. Nej jag hade inte dörren öppen när jag tände. Det har jag ej behövt ha innan,därför hade jag det ej nu.
Men det kanske jag bör ha?
 
R rävlyan skrev:
Syns inte var då bor , men i mellersta och södra delen av landet , brukar det i bland bli
hyresgäster i skorstenen ( kajor ) , kolla upp
Min första gissning också.
Fast det kan nog lika gärna vara starar :)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En hopplös period på året vad gäller eldning i gamla lokaleldstäder. Mina skorsten går baklänges så här års, det är inget drag alls i skorstenen. När det blir kallare så börjar den varma luften i skorstenen röra sig uppåt och man får drag.

Men jag tycker det funkar ibland att elda några dl T-röd för att värma upp kanalen innan man tänder på veden.
Jag tänkte din tanke med när jag tände i vedspisen. Det kanske helt enkelt är för varmt ute för att elden ska ta sig ordentligt...kände bara det blev lite ruggigt inne när det regnade....och så saknar jag att elda i min guldklimp:D

Så jag måste alltså vänta till det blir kallare utomhus,innan jag kan börja elda igen? Känns så trist......:p
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min första gissning också.
Fast det kan nog lika gärna vara starar :)
Jag har ett galler för skorstenen. Just för att hindra fåglar att bygga bo. Så jag är tveksam till att det kan vara det....
 
R
Har du mekanisk ventilation ? stång av den då när du fyrar på , inte så att du har köksfläkten på
den drar ut mellan 200 - 400 m3 /tim , kan bli bakdrag
Sen måste du få upp tempen på skorstenen , bara som Claes Sörmland säger elda T-röd
ett tag i sotluckan , kanske 10-15 minuter
 
Sätt en spritbrännare i sotluckan och elda upp några dl. Med varmare ute än luften skorstenen så går det inte att få den i rörelse om den inte blir uppvärmd.
 
L Leif i Skåne skrev:
Sätt en spritbrännare i sotluckan och elda upp några dl. Med varmare ute än luften skorstenen så går det inte att få den i rörelse om den inte blir uppvärmd.
Då får det nog vara till det blir kallare ute. Är inte förtjust i tanken att elda med T-röd. Tycker det låter för dramatiskt,och eftersom det är en oerhörd bedrift för mig att elda överhuvudtaget,eftersom jag har stor respekt för eld,så låter att elda med T-röd inte som en bra ide´för mig.

Får helt enkelt vänta på att kylan och hösten ska komma nu då....tråkigt men sant....
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Då får det nog vara till det blir kallare ute. Är inte förtjust i tanken att elda med T-röd. Tycker det låter för dramatiskt,och eftersom det är en oerhörd bedrift för mig att elda överhuvudtaget,eftersom jag har stor respekt för eld,så låter att elda med T-röd inte som en bra ide´för mig.

Får helt enkelt vänta på att kylan och hösten ska komma nu då....tråkigt men sant....
Jag sa inte att elda med T-röd direkt utan att använda en typ spritlampa som man normalt har på ett bord.
Annars sätt ett antal värmeljus i en gryta.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
a,det ryker in trots att jag eldade i sotluckan först. Nej jag hade inte dörren öppen när jag tände. Det har jag ej behövt ha innan,därför hade jag det ej nu.
Jag förtydligar. Rök det in medan pappret brann i sotluckan? Om inte så kom draget då, men försvann innan det hann ta sig. Elda i så fall fler sidor i sotluckan. Du kan även tända en sida till efter att du tänt i eldstaden. Och prova med att ha dörren på glänt i början.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag sa inte att elda med T-röd direkt utan att använda en typ spritlampa som man normalt har på ett bord.
Annars sätt ett antal värmeljus i en gryta.
Sotluckan är väldigt liten. Värmeljus får plats,men ej en gryta....kan man ha värmeljusen i sotluckan utan att ha dom i en gryta?
 
Har samma problem när jag inte eldat på ett längre tag, men då tar värmepistolen och kör i ca. en halv minut upp i rökröret från sotluckan så drar spisen upp på en gång och jag slipper rök i köket.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.