pelpet skrev:
För den som vill fördjupa sig i utopiska värmepumpar..
Det verkar som att värmepumpar bör kunna få COP 6 med relativt enkla metoder som är kända idag. Och 10 verkar vara fullt möjligt men kräver en del innovationer.
Måste vara en gammal artikel eftersom den tar upp lågenergi cp som nått på väg finns kanppt vp i dag som inte har såna. Och återladdningen gav en höjning av brine med 4 grader vilket höjer cop men man glömde ta med drivenergin till återladdningen medvetet eller ?
 
Känns som man först bestämt resultatet och sen bestämt förutsättningarna...
 
Det var ju någon som sa att veden värmer fleragånger.


Själv tycker jag man har misslyckats med effektiviteten om man ska måste göra av med fleragånger s energi för att sist av allt värma huset med veden.

Nä ska det vara ved så måste det vara bra avvägt system så man behöver elda max 1 gång per dygn när det är som kallast. Annars är värmepump mer energi effektivt....

Å köper man ved så är det inte många kronor det skiljer från en bvpumps räkning... Samt då måste man elda sota tända aska städa dona. Hämta köra lasta av på av på av på. Ja... jag vet inte....

Skulle gärna vilja veta hur mycket mitt hus skulle kosta med bv.räkning el. Finns det någon enkel kalkyl?
 
Kollade... lite energiberäkning. .... fick 61000kwh/år.
Men.... ja??? Kanske missade.... vad d står kostnaden...... hur mycket huset drar d vet jag redan.
 
Tänkte du kunde kika på "värmepump beräkna"
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Ja 7 te va d billigast.... kostar ungefär som att elda med pellets....
 
Jag har tidigare haft en albin vedpanna från -89. Inte den mest effektiva, men nog effektiv iaf. Hade den i ca 5 år, och kan bara säga att det inte var värt i svetta och nöd att ta veden från rot till färdig kubb för att det skulle kännas värt. Visst, veden har och kommer alltid ha sin roll, och bara bra med det, men jag kände att när varmvattenberedaren gav upp i vedpannan så kändes det inte värt att investera i en ny vedpanna.
Kollade på både vedpanna, fjärrvärme och pellets, men det var inget som kunde ge en ny bergvärmepump (2009) en chans. Så det blev bergvärme. Visst, att vara ute och hugga ved kan ju vara trevligt i måttliga mängder, men det tar ofantliga mängder av tid som man kan göra annat på.
Och handen på hjärtat, vad ger en eller två övertidstimmar timmar mot tiotals timmar i skogen? Jo, en möjlighet att vara med famlijen, och det väger tungt för min del iaf.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.