Det var väl snarare så att man inte bygde om. Man fortsatte elda på samma sätt med ved som man eldat med koks. Det finns tyvärr fortfarande kokspannor i drift. Jag slängde ut min relkativt nya kokspanna förra året.
 
S Skalman skrev:
Fast jag måste tillstå jag kan inte begripa hur den mannen trådskaparen talar om eldar när det kommer ut brinnande pappersbitar ur pipan. Har han nån panna alls? Äre inte en öppen spis med "raka rör"?
Det kom inga brinnande pappersbitar bara lågor. Herrn som tömde sin panna hävdar att han eldade för mycket tidningspapper :)
 
Men som jag tolkar svaren här så är alltså "faran" att man försämrar skorstenen på lång sikt, om nu tex murbruket är lite "svagt", men att sotelden i sig inte är farlig.
Jag menar "ropar vi inte varg" lite i onödan?
Vad jag sedan för övrigt inte begriper är hur folk lyckas elda så de får tjära i pipan. Själv är jag uppvuxen med just ved å kol å koks eldning så jag tror mig veta hur jag inte skall göra.

Apropå det så har jag en liten köksspis gjord för att eldas med kol. Vill bytat mot en avsedd för ved. Någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.