G
Funderade starkt på att hyra en vedklip eller en riktig vedmaskin.
Har man blandat grov/mindre grovt så vete tusan om inte en vedprossecor är bättre.(KELLFRI Vedkombi KW 340).
Vedklippen får man vrida och bända med.En vedmaskin gör allt på en gång kapar och klyver.
Hyreskostnad två dagar 900:- inkl moms för en vedmaskin.
Det enda som saknas i båda fallen är ett bord som stockarna kan läggas upp på.
Vilket jag kommer att bygga i höst.
Det är ungefär samma hyra på bägge.
Att köpa en maskin som inte är betald på 30 år känns inte rätt.
Fördelen med att hyra är att allt är tipp topp när man hämtar maskinen.
Nackdelen med vedklippen är att det blir otroligt med skräp.
Vet ej hur det är med Kellfri Vedkombi KW 340
Har idag kap,klyv,motorsåg och transportband och köper 40 m på 3 meters bitar.

Några synpunkter på bägge maskinerna.
 
Åk och titta på kelfrin under gång. Jag har hört att klyven är jätte långsam.

Fördelen med en klipp är ju att den går tyst=Ok att köra tidig söndag :)
 
Var och tittade på Kellfis klipp i går, det var en prototyp från Kina. Tydligen har de sålt rikigt bra men det är inget för mig.
Dels så hade den börjat rosta på några ställen (varmgalvningen var inte bra) och dels så var den enligt min åsikt alldeles för långsam, 10 sek ner och 5 sek upp att jämföra med PW klippen som tar 4 sek ner och 2 sek upp.

MVH
Lennart
 
Hej
Mina grannar har ved klyvar den ena en liten billig klyv från Sylvan som han byggt om så han trampar på en pedal och har händerna fria den andra har en Kellfri Vedkombi KW 340 å det är den sämsta skit ja sett långsam dåligt genomtänk å fylld med problem .
Du kan lika gärna montera din motorsåg på en pendel och ställa klyven under så får du med en Kjellfel Vedkomb betydligt biligare .
Gissa vem som klyver mest per timme han som köpt klyv för 1500 eller han för 40000.
 
Lazze skrev:
Hej
Mina grannar har ved klyvar den ena en liten billig klyv från Sylvan som han byggt om så han trampar på en pedal och har händerna fria den andra har en Kellfri Vedkombi KW 340 å det är den sämsta skit ja sett långsam dåligt genomtänk å fylld med problem .
Du kan lika gärna montera din motorsåg på en pendel och ställa klyven under så får du med en Kjellfel Vedkomb betydligt biligare .
Gissa vem som klyver mest per timme han som köpt klyv för 1500 eller han för 40000.
Nja det är ju kvalificerat skitsnack. Har själv köpt en Kellfrimaskin och för villabruk är den helt ok och klart överlägsen klyven speciellt de där som säljs billigt på byggvaruhusen.
Den har egentligen allt man behöver med ställbar kniv (2/4skär) däremot är finishen sådär och total avsaknad av automatik, alla reglage är manuella.

Har en bekant som är producerar ved professionellt som har en likadan maskin, det var delvis på hans rekommendation jag köpte den. Men för professionellt skulle jag nog inte rekommendera den, det är den inte avsedd för. Funderar själv på att köpa en något vassare maskin med mer automatik och lite andra finesser.

Dessutom kostar den drygt 20000:- och inga 40.
 
guntorp skrev:
Nja det är ju kvalificerat skitsnack. Har själv köpt en Kellfrimaskin och för villabruk är den helt ok och klart överlägsen klyven speciellt de där som säljs billigt på byggvaruhusen.
Den har egentligen allt man behöver med ställbar kniv (2/4skär) däremot är finishen sådär och total avsaknad av automatik, alla reglage är manuella.

Har en bekant som är producerar ved professionellt som har en likadan maskin, det var delvis på hans rekommendation jag köpte den. Men för professionellt skulle jag nog inte rekommendera den, det är den inte avsedd för. Funderar själv på att köpa en något vassare maskin med mer automatik och lite andra finesser.

Dessutom kostar den drygt 20000:- och inga 40.

Lövångermaskin tar 30995 + transportband 9995
som du skriver den är helt manuell; så vedmaskin kan man inte kalla den det är motorsåg fastsvetsad på en klyv som dessutom är väldigt långsam med tanke på skyddsanordningen runt omkring
 
G
Går det inte att höjja trycket så att klyven går snabbare.
Borde vara en justering så att man kan släppa på högre flöde på maskinen.
Annars ,finns det någon annan vedmaskin som är på hyresmarknaden.
 
G
Hyrde den nyaste Kellfri:n påsken 2008 och körde upp 40 m på hela helgen.Till en kostnad på 1300 spänn + lite el och bensinkostnad.Tror att slutsumman var 15-1600:-.
Klyven var snabb och motorsågen på 2200 watt (ca 3 hk) var suverän.
Dock så hade jag några stockar på 40-50 cm i diametern som jag sågade på backen efter att jag lossat elsågen.
Efter den körningen så använder jag alldrig mer en bensinsåg.
Bensinsågen kommer inte i närheten av elsågen.
Inget buller,inget sackande ja klart en mkt trevlig upplevelse och köra en elsåg med lite power i.
Får använda quarnan som prydnadsföremål.
Tillbaka till maskin.
Det enda som var automatiskt var klyvens återgång,vilket inte bekom mig det minsta.
Visst skulle det vara lätt att bygga om den helatomatisk med kolv till sågen och några styrreläer (kontaktorer).
Skulle alldrig komma på tanken att köpa en sådan maskin överhuvudtaget när man hyr en sådan för 600-1000:- helgen.
Tar väl en 25-30 år innan den är betald och då är jag så gammal så vedklyvning får någon annan göra eller så har tekniken kommit så långt att man värmer huset med något annat.
 
GR_B skrev:
Tar väl en 25-30 år innan den är betald och då är jag så gammal så vedklyvning får någon annan göra eller så har tekniken kommit så långt att man värmer huset med något annat.
Köp en och hyr ut den :)
 
En Bilke kanske kan vara ett alternativ ?




En skärande kniv som skjuvar av veden och klyver den i samma moment.

Köpte en beg ilag med två kompisar, och är hittills mycket nöjd.

Fördelar: Går mycket SNABBT ! Årsbehovet gör jag lätt på en dag utan att slita ihjäl mig (med en persons hjälp)

Nackdelar: Vedlängden kan variera något, ibland blir veden 40-45 istället för 50, men dock alldrig över. Händer när det slirar på inmatningsbandet. Max kapacitet 22 cm diam. Har man grövre så får man hantera det på annat vis.
 
G
Vill ha Vill ha.
 
PW klippen kan jag klart rekommendera efter läsning och råd från forumet i våras/vintras. Var väl lite missnöjd i början men det var jag som hade en aningen för höga förväntningar. Nu när jag fattar lite mer är jag supernöjd. Körde bara några kubik i våras men blev tvungen attt köra några timmar i söndags bara för att komma igång :)
Den är riktigt stark och snabb, och mindre än det skulle jag inte välja - blir snabbt irriterad på sådant :)

Både jag och fruga känner att detta inköp var helt rätt, vi kommer minska tiden för vedhanteringen DRASTISKT istället för motorsåg och klyva i liten klyv våra 48m3 staplat som går åt varje år...


Vänl,,,
Tobbe
 
Hej på er!

Jag och farsan gjorde sådär en 50 kbm travat ifjol med en PILKE Master (eller liknande namn). Helt underbart var det. Tog en helg så var det klart.

Jag resonerar som så att så länge det går att hyra en sån apparat för bra pris, så är det helt klart värt det jämfört med att köpa långsam klyv och vedkap och motorsåg och... :) Tar ju 20 år att tjäna in det inköpet jämfört med att hyra...Och så ska eländet förvaras och servas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.