Varför beter sig min vedklyv på detta viset?
Jag har bytt oljan i den, men det fortsätter bete sig såhär i början likväl. När den har blivit varm så slutar detta fenomen.

Vet någon hur jag kan felsöka denna ytterligare?

Tack på förhand!
 
Har du rätt olja, ska vara hydralolja, en bilolja förändras i viskositet men värmen och kan bli tunnare.
 
J jonaserik skrev:
Har du rätt olja, ska vara hydralolja, en bilolja förändras i viskositet men värmen och kan bli tunnare.
Hydraulolja förändras också med kyla och värme. Haft det problemet på ett tidigare jobb speciellt på vintern när det var kallt ute, slutade med att det monterades värmekabel på en del utav rören. Där försvann problemen också efter ett tag när det blev varmt i oljan.
 
  • Gilla
hawk1ye
  • Laddar…
Hur stoppas klyven i ändläge? Går den på tryck, position eller ström?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur stoppas klyven i ändläge? Går den på tryck, position eller ström?
Jadu... Vet inte riktigt hur jag tar reda på det. Men jag antar att den går på position så man kan ändra var den skall stanna med pinnen bakpå.
 
Purre Purre skrev:
Det låter dock som på beskrivningen att denna är ett bättre val med tanke på att en vedklyv är typ en domkraft. Men annars är det väl manualen man ska följa för där bör det stå vad det ska vara för olja.
[länk]
Kanske! Problemet var dock även innan jag bytte oljan och då var det med den oljan som följde med klyven, manualen är ju självklart borttappat sedan länge...
 
O Oliver Eriksson skrev:
Kanske! Problemet var dock även innan jag bytte oljan och då var det med den oljan som följde med klyven, manualen är ju självklart borttappat sedan länge...
Om man googlar vedklyven går det att hitta något då? Står det något på den om vad det ska vara för olja. Sen kan det vara så enkelt att kall olja = den får problem, när oljan är varm så går den bra och så kommer det nog vara då tills den blivit varm oavsett hur ofta du byter olja.
 
Purre Purre skrev:
Om man googlar vedklyven går det att hitta något då? Står det något på den om vad det ska vara för olja. Sen kan det vara så enkelt att kall olja = den får problem, när oljan är varm så går den bra och så kommer det nog vara då tills den blivit varm oavsett hur ofta du byter olja.
Det är nån noname kinamaskin, hittar inget namn på den. Jag har fått den av min svåger.

Det måste ju gå att fixa dock. Den var inte såhär förra året, då gick den smidigt hela tiden. Den har bara stått i mitt garage när jag inte använt den.

Kan man motionera nån ventil eller dylikt? Jag är en novis när det gäller hydraulik
 
Om du inte lyckas konstatera hur den ska stoppa, så blir det nog svårt att hjälpa dig på distans.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du inte lyckas konstatera hur den ska stoppa, så blir det nog svårt att hjälpa dig på distans.
Okej, hur tar man reda på det?
 
Har du öppnat luftskruven?
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Du har nog luft i systemet
Borde den inte luftas när man kör klyven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.