Aha, då kan det vara det som är orsaken.
Det är nog inget överslag till jord, JFB löser inte.
Får prova att megga den (en anledning att hämta den utlånade meggern 😸).
 
1,4 Mohm mellan lindning och jord på bägge lindningarna.
Lika med både 250 V och 500 V.

Rev ur rotorn, då blev det 7-10 Mohm.

Den har varit blöt iaf...

Är det då att det blivit överslag för att isoleringen inte kunnat hålla emot när det varit blött?

Vad kan man göra för att förhindra detta, det är ju tredje motorn nu.
Förutom att ställa prylarna i vardagsrummet 😁
Denna har haft presenning oftast.
Kan man värma och torka ur den på något vis om man vet att det ösregnat eller varit väderomslag?
En transformator eller spole med koppartrådar och isolering, sannolikt för reparation eller underhåll, utomhus på en persons ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stator från en elektrisk motor med kopparlindningar, hålls ovanför ett knä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig bilkomponent med kabeldragningar ligger på gräset, möjligen en del av en drivlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det gäller att ha grejerna under tak när det regnar... Det ser ut som det varit mycket vatten i motorn.
 
Här ser det konstigt ut
Stapel av färgade kablar eller rep, röda pilar pekar på specifika områden, suddig bakgrund.
Luktar det bränt?
Ser ut som en tråd inte följer de andra in i hålet utan ligger där bredvid avbränd?

Enligt dina mätningar så mäter du bara lågohmigt upp en lindning vilket tycks vara hjälplindningen som kopplas via kodningen (2,5A).
Då är väl arbetsledningen, den som är kopplad direkt till L&N, avbränd eller så har anslutningen oxiderat av någonstans.
 
Luktar inte bränt.
Ingen tråd av där du misstänkte fel.

Ja, precis, arbetslindningen som är död.
Kanske ska öppna lite försiktigt och kolla anslutningarna mot kablarna.

Meggade den idag och nu är det oändligt motstånd, även med 1000 V.
Kanske har torkat ur nu 😁
Närbild av flera skivor av lager-på-lager choklad och vaniljglass. Glittrande, mörka och ljusa ränder. Desserttextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Ok, då skulle jag ta bort ”de vita strumporna” 1:a bilden inlägg #17 och kika på skarvarna.
Bra ställe att mäta på, men kanske felet syns där…?
Kanske gömmer det sig en liten överraskning?
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Du kan med fördel torka statorn i ugnen på 75 C i 3 timmar, garanterat så blir den torr.
 
P -PC- skrev:
Luktar inte bränt.
Ingen tråd av där du misstänkte fel.

Ja, precis, arbetslindningen som är död.
Kanske ska öppna lite försiktigt och kolla anslutningarna mot kablarna.

Meggade den idag och nu är det oändligt motstånd, även med 1000 V.
Kanske har torkat ur nu 😁
[bild]
Leta efter ett litet överhettningsskydd som kan sitta på ledningen, vissa elmotorer är utrustade med ett sådant och det är inte mycket mer än en "förtjockning" på ledningen.
 
E elmont skrev:
Leta efter ett litet överhettningsskydd som kan sitta på ledningen
Finns inga ÖHS på kabeln, om det finns så sitter det en termokontakt i lindningen och ska kopplas i serie med spänningen, blir varm och bryter.
 
Nej, nu är det lite dålig progress i tråden... @-PC-
Jag tycker den blå kabelskarven/strumpan ser lite fetare ut än den med de två röda kablarna, så det skulle mycket väl kunna få plats en termosäkring i den. En ganska typisk lösning som jag sett på mindre motorer. Men nu är det väl en kinesisk motor så de kanske tycker en termosäkring som klarar 10A eller 15A duger även för "större" motorer? Värmeutvecklingen pga märkströmen "ska vara" försumbar, men hur stor är startströmmen på en sådan motor?
Spännande väntan på fortsatt felsökning... ;-)

Hade det varit avoxiderad ledare skulle kanske meggermätningen varit sämre?
Med 3 felaktiga motorer kan man ana någon feldesign...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.