saturnus2 skrev:
Kanske bra om man talar om "samma ved". Jag skulle vilja se den 9 tons 3-fas klyv, som skulle vara till någon hjälp med den senaste almen (1.3m diam) som jag botade i fjol. Har Ni inte haft att göra med alm, då vet ni inte mycket om vedhuggning. Att klyva Björk, Bok, Asp m fl är ganska enkelt för de flesta vedklyvar ;)
Sådana åbäken lämnar man åt sitt öde!
Eldar gör man med toppar och bakar som blir över när man fäller för sågning och med gallringstimmer. De där stora är mycket skrik för lite ull!

Edit: Jo det blir visserligen en del ull, men som sagt mycket jobb.
 
Jo visst helt klart, men så gott om ved finns inte i vår omgivning, att vi kan välja och vraka ::).
För att bli av med eländet för en stund, och rymma upp på tomten för en studenthippa, fick jag helt enkelt använda en del som fundament till bordet. En del av stammen monterades ihop igen, sågades ur för att bli till stol för huvudpersonen :-?

vedtillbordbygg.jpg
 
Vedklyvs problem:

Är det någon som har koll på om det är normalt att det läcker en eller två droppar olja när kolven belastas till max. (7ton) eller är det något att kolla upp. det är som att kolven lyfter 1 mm så kommer det 1 droppe olja. Är det någon fara. Ja jag vet att man skall köpa kvalete och då händer inte det . men är det någon fara?

/Ola
 
Oljeläckage tyder ju på att något inte är som det ska, men knappast ovanligt när det gäller hydraulik.
En droppe då & då i läckage gör ju att det måste efterfyllas.

Har man inga betänkligheter vad gäller miljön är det oftast billigare och enklare att fylla på olja än reparera när det är fråga om små läckage.

Börjar det läcka mer bör nog reparation övervägas, alt reklamation om den möjligheten finns.

Jag har själv precis köpt en billig "rustaklyv" trots att jag egentligen tycker den är för långsam och klen.
De allra flesta bitar jag har går snabbare att ta med yxan, men de riktigt tjuriga bitarna kör jag i klyven. Jag har inget emot att klyva med yxa (skönt att arbeta med kroppen när man sitter på kontoret hela dagarna) men när bitarna är krokiga, kvistiga etc är det betydligt säkrare att använda en klyv.
Det som stör mig mest på klyven är dubbelkommandot, det måste byggas bort omgående ....
 
galento
saturnus2 skrev:
Jo visst helt klart, men så gott om ved finns inte i vår omgivning, att vi kan välja och vraka ::).
För att bli av med eländet för en stund, och rymma upp på tomten för en studenthippa, fick jag helt enkelt använda en del som fundament till bordet. En del av stammen monterades ihop igen, sågades ur för att bli till stol för huvudpersonen :-?

[bild]
Hmm,saturnus2,lite mer info om det som blänker i bakgrunden på bilden,blev lite nyfiken ?
 
Hjälp e på väg inger.. ;)
Jag har rustas klyv.. Visserligen den som bara tar 37 cm.. Men min kamin tar ju bara 30 cm bitar. :D
Har ingenting o klaga på.. Återgången är inte hättesnabb men precis lagom för att man ska lägga de kluvna bitarna i rullebören o plocka fram en ny bit att klyva.. :D Vi brukar vara 2 pers, en som lägger upp och en som klyver o kastar undan.
 
Jag har klyven ståendes på ett par arbetsbänkar.. Jag har inte haft några problem med att den inte går i botten.... Skulle de va en riktigt vresig bit vänder man bara på den.. Jag har kört riktigt vreisg kastanj med den utan problem... Bitar man kan få slita sig blodig med yxan tar klyven utan nån större ansträngning..

MEN detta är min uppfattning jag vet att många här inne tycker tvärs emot mig men de får ju stå för dem... Jag har ju liksom till dem som tycker att de e vansinne att lägga mer än ett par tusen på en klyv om man inte säljer ved o då kan få igen pengarna...
 
galento
Stefan_h skrev:
Jag har klyven ståendes på ett par arbetsbänkar..  Jag har inte haft några problem med att den inte går i botten.... Skulle de va en riktigt vresig bit vänder man bara på den.. Jag har kört riktigt vreisg kastanj med den utan problem... Bitar man kan få slita sig blodig med yxan tar klyven utan nån större ansträngning..

MEN detta är min uppfattning jag vet att många här inne tycker tvärs emot mig men de får ju stå för dem... Jag har ju liksom till dem som tycker att de e vansinne att lägga mer än ett par tusen på en klyv om man inte säljer ved o då kan få igen pengarna...
Vi har våran klyv stående på ett gammalt (men stabilt) bord,dessutom finns det gott med plats runt klyven att lägga upp ett "lager kubbar" så man slipper hämta en och en kubbe.Har inte behövt klyva det sista med yxan,skulle det vara så att den inte klyver igenom så kan man lägga en kubbe bakom att skjuta med men det är sällan det har behövts,har klyvit mkt grövre ved än de 20-25cm i dia som det står i beskrivningen,men det är lättare att klyva ved t.ex björk när den är "rå" direkt efter kapningen.
 
galento
Hej Inger,tror personligen att Ni klarar Er med Rustaklyven om Ni tänker på trycket,har inte varit med om att den inte orkat klyva nån gång.
 
Köpte faxes klyv 1100mm klyvlängd har blivit stoppad en gång men annars har jag inga problem ...det som sägs om dom billiga klyvarna kanske stämmer hadde själv en liknande för två år sen den lämnade jag tillbaka tog för lång tid tur-retur men har man inte bråttom så...
 
galento
smogge skrev:
Köpte faxes klyv 1100mm klyvlängd har blivit stoppad en gång men annars har jag inga problem ...det som sägs om dom billiga klyvarna kanske stämmer hadde själv en liknande för två år sen den lämnade jag tillbaka tog för lång tid tur-retur men har man inte bråttom så...
Hej,hade vi haft behov till mer ved hade nog vi också funderat på en Faxe eller ännu bättre leja nån kille med vedmaskin kopplad till traktorn,detta måste vara det ultimata vid stor volym,mycket snabbare än nån klyv,men med de behov vi har i dagsläget funkar det och kommer nog att göra det i framtiden också.
 
Inger, jag såg att Biltemas 7-tonnare har en motoreffekt på 2,9 kW vilket är nästan dubbelt så starkt som de andra två. Eftersom motorns effekt påverkar tryck eller hastighet eller båda, så borde den vara lite snabbare än de andra. Den borde dessutom vara konstruerad för större påfrestningar så den är nog rejälare byggd också. Om jag skulle välja så blev det definitivt den starkaste (i kW räknat).

(Jag har en lite större klyv själv. Den trycker bara med 4 ton, men har en smal kniv så den orkar riktigt vresig ved ändå. Däremot så har den en motor på 4kW och det gör den mycket snabbare än 7-tonsklyvar som har en motor på 4kW. Total klyvtid inklusive återgång är mindre än 4 sekunder.)
 
På min maskin är det två hastigheter på klyven som den växlar med automatiskt.
Om det går tungt i början går den på låg hastighet "högt tryck" när det börjar gå lättare så ökar den farten.

Det borde man kunna ha på dom mindre klyvarna oxå.
 
Kör med bauhaus/biltema varianten, 4 kubik per år ( 10kbm i år dock, björk, ask,tall)
Har aldrig haft problem, möjligtvis att den tvekar och sedan skjuter iväg klabbarna nån gång, men det är ganska festligt :)

Om trät inte har växt rakt utan lite "krulligt" så vänder jag på den, roterar 90 grader och kör igen fungerar klockrent !

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.