Hej

har en vedklyv som plötsligt börjat dra säkringen. Trodde att det berodde på sladdstället då det var gammalt och dåligt. Bytte till ett nytt och då gick den 5-10ggr. Tänkte att problemet var löst. Men icke, nu drar den säkringen igen efter ett par tre klyvningar.

skruvade isär lådan som håller knappen till motorn (se bild). Är det rimligt att tro att det är motorkondensatorn som spökar?

Hand håller motorkondensator i vedklyv nära strömbrytare och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nån som har tips?

tack på förhand
 
Är kondensatorn dålig så tar det längre tid för motorn att komma igång med startström under en längre tid.
Är det automatsäkring så kan den bli känsligare efter många överlaster.
Är det diazed så är det ny säkring varje gång.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är kondensatorn dålig så tar det längre tid för motorn att komma igång med startström under en längre tid.
Är det automatsäkring så kan den bli känsligare efter många överlaster.
Är det diazed så är det ny säkring varje gång.

Protte
den går ju en eller två gånger fullt utslag, sen när jag startar motorn så hinner den knappt starta innan säkringen går.

är det värt att testa att byta kondensatorn eller är det uteslutet som felorsak?
 
Är det typen som startar motorn för varje vedklabb?
När det fungerar, går motorn igång på ett kick? Eller segar den igång?

Att mäta är att veta, en del multimetrar kan mäta kondensatorer.
Har du en multimeter med denna symbolen runt vredet? -||-

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är det typen som startar motorn för varje vedklabb?
När det fungerar, går motorn igång på ett kick? Eller segar den igång?

Att mäta är att veta, en del multimetrar kan mäta kondensatorer.
Har du en multimeter med denna symbolen runt vredet? -||-

Protte
när den väl går så segar den inte. Det är den typen som har en knapp som startar motorn och en spak som sköter kolven. Tvåhandsfattning alltså.
 
Gjorde en kort video. Som ni ser slår jordfelsbrytaren ifrån direkt när jag trycker på knappen.

 
Är det JFB eller säkringen som löser ? Kör in nosen i plintkoppan och lukta, en frän lukt motorn bränd
 
Jag tycker att det låter som att den kommer upp i varv innan det slocknar. Det talar möjligen emot att det skulle vara kondensatorn. Men viktigare är vad som löser ut. Du skrev säkringen i första inlägget och jordfelsbrytaren nu. Om det är säkringen som löser kanske det inte är en helt orimlig gissning med kondensatorn. Men om det är jordfelsbrytaren så är det något annat problem. Den är gjort i plast och saknar kontakt med jord. Så den borde omöjligen kunna skapa ett jordfel. Har klyven stått ute så att det kan ha kommit in fukt i den?
 
J jonaserik skrev:
Är det JFB eller säkringen som löser ? Kör in nosen i plintkoppan och lukta, en frän lukt motorn bränd
ja det är jordfelsbrytaren som löser ut. Sorry för min otydlighet.

luktar inte bränt.
 
Finns bar ett sätt kvar att kolla, stoppa in kontakten från motorn i ett annat uttag utan skarvsladd, löser den då är det mest troligt att motorlindningen är bränd, kan vara fukt men tror det inte, kan tas in i värmen några dygn men tveksamt om det hjälper dig. Har en lika och den har stått ute i ur och skur och fungerar
 
  • Gilla
MaLu2
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns bar ett sätt kvar att kolla, stoppa in kontakten från motorn i ett annat uttag utan skarvsladd, löser den då är det mest troligt att motorlindningen är bränd, kan vara fukt men tror det inte, kan tas in i värmen några dygn men tveksamt om det hjälper dig. Har en lika och den har stått ute i ur och skur och fungerar
den har stått inne varmt snart två dygn och testat i flera olika uttag. Borde jag inte kunna mäta på kablarna från motorn om nån lindning är kass?

Någons hand håller en svart metallkomponent med blå och röda elkablar samt en lösgjord gulgrön jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Berka81 skrev:
Borde jag inte kunna mäta på kablarna från motorn om nån lindning är kass?
Det går att göra mätningar. Men en vanlig multimeter är inte bra till det. Det är i princip två enkla mätningar du kan göra. Det ena är att mäta lindningsresistansen och se att den inte skiljer mellan de olika lindningarna. Jag antar att motorn har två lindningar och den ena har orangea trådar medan den andra har blå trådar. Problemet här är att vanliga multimetrar har dålig noggrannhet vid så låga resistanser.

Den andra mätningen är att mäta om det finns kontakt mellan lindningarna och jord. Här är problemet att det är för låg provspänning i en vanlig multimeter. Kan du mäta att det är kontakt mellan jord och en lindning är det bevis på att något är fel. Men omvänt gäller inte. Det kan finnas ett jordfel som du inte kan mäta upp med en multimeter. I stället krävs en isolationsprovare.

Har du provat att köra andra stora laster i samma vägguttag? Det förekommer att jordfel i den fasta installationen orsakar att jordfelsbrytaren löser ut vid belastning.
 
Jag är lite lur att klyven är hel men det finns en överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans i elanläggningen.

Det här kommer jag att få banna för men det kan visa om det är jordfel i klyven eller elanläggningen.
Prova med en ojordad skarvsladd, men betrakta klyven som spänningsförande och starta.
Löser JFB så är klyven hel. Löser den inte är det fel på klyven.
Dra ur skarvsladden.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag är lite lur att klyven är hel men det finns en överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans i elanläggningen.

Det här kommer jag att få banna för men det kan visa om det är jordfel i klyven eller elanläggningen.
Prova med en ojordad skarvsladd, men betrakta klyven som spänningsförande och starta.
Löser JFB så är klyven hel. Löser den inte är det fel på klyven.
Dra ur skarvsladden.

Protte
jordkabeln är ju fäst i motorns chassi med en skruv. Blir det inte samma scenario om jag helt enkelt lossar på jordkabeln från motorn?
 
Det blir det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.