8 948 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Vedklyv drar säkringen
Då jag är en envis människa så kunde jag inte släppa detta. Monterade av motorn från klyven, se bildprototypen skrev:Jag är lite lur att klyven är hel men det finns en överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans i elanläggningen.
Det här kommer jag att få banna för men det kan visa om det är jordfel i klyven eller elanläggningen.
Prova med en ojordad skarvsladd, men betrakta klyven som spänningsförande och starta.
Löser JFB så är klyven hel. Löser den inte är det fel på klyven.
Dra ur skarvsladden.
Protte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få isär den, räcker det att släppa på de tre pinnbultarna och fläkten? Fattar inte hur jag delar den annars?
tack på förhand
Eftersom det är en fläkt av plast så går den lätt sönder, fram med hårtorken och värm fläkten vid axeln bra mycket, sen in med 2 st breda stämjärn på vardera sida mot innerdelen ( inte yttre delen då går den sönder ) och bryt så pressen blir uppåt längst in. Ta bort skruvarna och knacka på axeln med plastklubba eller en bit regel och hammare, det håller så ingen bomullsmodell. Då lossnar nog bakre skölden, den måste bort först, statorn kan sitta lite den med, men du fixar säkert att få bort den. Ankaret kommer att sitta kvar med axeln i pumpen. Tänk på att statorn är lite tung så du inte skrapar eller skadar koppartrådarna ( lindningen ) lätt gjort. Vid återmontering om det blir så, värmer du fläkten igen. Lycka till
Edit när du fått ihop med skruvarna knackar du på axeln igen, detta för att frigöra späningar som är kvar efter du tvingat på bakre skölden.
Edit när du fått ihop med skruvarna knackar du på axeln igen, detta för att frigöra späningar som är kvar efter du tvingat på bakre skölden.
det var ganska enkelt att ta isär efter att jag fått väck fläkten.J jonaserik skrev:Eftersom det är en fläkt av plast så går den lätt sönder, fram med hårtorken och värm fläkten vid axeln bra mycket, sen in med 2 st breda stämjärn på vardera sida mot innerdelen ( inte yttre delen då går den sönder ) och bryt så pressen blir uppåt längst in. Ta bort skruvarna och knacka på axeln med plastklubba eller en bit regel och hammare, det håller så ingen bomullsmodell. Då lossnar nog bakre skölden, den måste bort först, statorn kan sitta lite den med, men du fixar säkert att få bort den. Ankaret kommer att sitta kvar med axeln i pumpen. Tänk på att statorn är lite tung så du inte skrapar eller skadar koppartrådarna ( lindningen ) lätt gjort. Vid återmontering om det blir så, värmer du fläkten igen. Lycka till
Edit när du fått ihop med skruvarna knackar du på axeln igen, detta för att frigöra späningar som är kvar efter du tvingat på bakre skölden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan dock inte se något visuellt fel eller nån orsak till problemet? Lite fuktigt inne i motorn (kondens?).
nån som ser något uppenbart av bilderna?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 576 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 576 inlägg
Man måste mäta lindningarna, allt annat blir ju bara gissningar. Som du ser är det stora mängder emaljerad tråd som är lindad om vartannat, kan vara avbrott eller överledning var som helst, även om det oftast är på ytan pga åverkan eller vid anslutningarna.
Edit: Blev avbruten. Om det ska vara någon riktig mening med mätningen måste du låna (antar att du inte har någon) en isolationsprovare som testar vid 500V eller mer. Vill man köpa finns det för en tusenlapp och uppåt. Har en Uni-T själv i lägsta prisklassen som gör sitt jobb.
Edit: Blev avbruten. Om det ska vara någon riktig mening med mätningen måste du låna (antar att du inte har någon) en isolationsprovare som testar vid 500V eller mer. Vill man köpa finns det för en tusenlapp och uppåt. Har en Uni-T själv i lägsta prisklassen som gör sitt jobb.
Redigerat:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 364 inlägg
var för snabb att ropa hej! Motorn går som den skall (tror jag) och ingen jordefelsbrytare slår ifrån.J jonaserik skrev:
kolven rör sig normalt också, men den är kraftlös och orkar inte igenom en vanlig 10-15cm kubb.
har fyllt på hydraulolja och kollat nivån och den är OK, öppnat luftskruven också.
DOCK upptäckte jag att fläkten på motorn snurrade väldigt trögt efter att jag dragit åt dessa 6 bultar på pumphuset (3 på varje sida) när jag släppte efter på dem så snurrade fläkten ganska lätt igen men inte jättelätt. Kan detta ha med felet att göra? Vad gör dessa bultar och hur hårt/löst skall dom dras?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder