B Berka81 skrev:
jordkabeln är ju fäst i motorns chassi med en skruv. Blir det inte samma scenario om jag helt enkelt lossar på jordkabeln från motorn?
kopplade bort jordkabeln från motorns chassi och då går den utan problem....

Vad innebär det i praktiken?
 
Överledning till jord i motorlindningen
 
T
Skriver som i Blocket annonserna: "lätt fixat för den händige"

 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag är lite lur att klyven är hel men det finns en överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans i elanläggningen.

Det här kommer jag att få banna för men det kan visa om det är jordfel i klyven eller elanläggningen.
Prova med en ojordad skarvsladd, men betrakta klyven som spänningsförande och starta.
Löser JFB så är klyven hel. Löser den inte är det fel på klyven.
Dra ur skarvsladden.

Protte
Då jag är en envis människa så kunde jag inte släppa detta. Monterade av motorn från klyven, se bild
En hand pekar på pinnbultar på en demonterad elektrisk motor med fläkt och kylflänsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få isär den, räcker det att släppa på de tre pinnbultarna och fläkten? Fattar inte hur jag delar den annars?

tack på förhand
 
Eftersom det är en fläkt av plast så går den lätt sönder, fram med hårtorken och värm fläkten vid axeln bra mycket, sen in med 2 st breda stämjärn på vardera sida mot innerdelen ( inte yttre delen då går den sönder ) och bryt så pressen blir uppåt längst in. Ta bort skruvarna och knacka på axeln med plastklubba eller en bit regel och hammare, det håller så ingen bomullsmodell. Då lossnar nog bakre skölden, den måste bort först, statorn kan sitta lite den med, men du fixar säkert att få bort den. Ankaret kommer att sitta kvar med axeln i pumpen. Tänk på att statorn är lite tung så du inte skrapar eller skadar koppartrådarna ( lindningen ) lätt gjort. Vid återmontering om det blir så, värmer du fläkten igen. Lycka till

Edit när du fått ihop med skruvarna knackar du på axeln igen, detta för att frigöra späningar som är kvar efter du tvingat på bakre skölden.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom det är en fläkt av plast så går den lätt sönder, fram med hårtorken och värm fläkten vid axeln bra mycket, sen in med 2 st breda stämjärn på vardera sida mot innerdelen ( inte yttre delen då går den sönder ) och bryt så pressen blir uppåt längst in. Ta bort skruvarna och knacka på axeln med plastklubba eller en bit regel och hammare, det håller så ingen bomullsmodell. Då lossnar nog bakre skölden, den måste bort först, statorn kan sitta lite den med, men du fixar säkert att få bort den. Ankaret kommer att sitta kvar med axeln i pumpen. Tänk på att statorn är lite tung så du inte skrapar eller skadar koppartrådarna ( lindningen ) lätt gjort. Vid återmontering om det blir så, värmer du fläkten igen. Lycka till

Edit när du fått ihop med skruvarna knackar du på axeln igen, detta för att frigöra späningar som är kvar efter du tvingat på bakre skölden.
det var ganska enkelt att ta isär efter att jag fått väck fläkten.

Öppen elektrisk motor med synliga kopparlindningar och rotor, tecken på fukt och ingen uppenbar skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektromotor öppnad för reparation med synlig stator, kopplingar och kondens, verktyg i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan dock inte se något visuellt fel eller nån orsak till problemet? Lite fuktigt inne i motorn (kondens?).

nån som ser något uppenbart av bilderna?
 
MultiMan
Man måste mäta lindningarna, allt annat blir ju bara gissningar. Som du ser är det stora mängder emaljerad tråd som är lindad om vartannat, kan vara avbrott eller överledning var som helst, även om det oftast är på ytan pga åverkan eller vid anslutningarna.

Edit: Blev avbruten. Om det ska vara någon riktig mening med mätningen måste du låna (antar att du inte har någon) en isolationsprovare som testar vid 500V eller mer. Vill man köpa finns det för en tusenlapp och uppåt. Har en Uni-T själv i lägsta prisklassen som gör sitt jobb.
 
Redigerat:
En sista chansning in med bara statorn i ugnen 75 C 4 timmar , finns det fukt så åker det ur och prova att koppla in den igen, vid provet behöver inte fläkten var på.
 
J jonaserik skrev:
En sista chansning in med bara statorn i ugnen 75 C 4 timmar , finns det fukt så åker det ur och prova att koppla in den igen, vid provet behöver inte fläkten var på.
statorn är den med alla kopparledningar? Tål kablarna 75grader i 4 timmar?
 
B Berka81 skrev:
statorn är den med alla kopparledningar? Tål kablarna 75grader i 4 timmar?
Ja. Ja.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja. Ja.
En elektrisk motor placerad på en ugnsgaller i en öppen ugn, signalerar troligtvis ett reparationsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker inte ge upp utan att ha testat tack!
 
  • Gilla
V70pappa och 2 till
  • Laddar…
B Berka81 skrev:
[bild]

Tänker inte ge upp utan att ha testat tack!
jag håller tummarna och räknar iskallt med en uppdatering ikväll. alltid kul att lära sig något nytt.
 
P Peter_Bromma skrev:
jag håller tummarna och räknar iskallt med en uppdatering ikväll. alltid kul att lära sig något nytt.
Trägen vinner!!!!!!

tack alla som svarat och tipsat! Exakt vad detta forum går ut på!!!

 
  • Gilla
V70pappa och 2 till
  • Laddar…
:D:D:D:D:DDå blev inte morgondagen sovmorgon då, arbete skapar värme flera ggr när man eldar med ved. lycka till.
 
J jonaserik skrev:
:D:D:D:D:DDå blev inte morgondagen sovmorgon då, arbete skapar värme flera ggr när man eldar med ved. lycka till.
var för snabb att ropa hej! Motorn går som den skall (tror jag) och ingen jordefelsbrytare slår ifrån.

kolven rör sig normalt också, men den är kraftlös och orkar inte igenom en vanlig 10-15cm kubb.

har fyllt på hydraulolja och kollat nivån och den är OK, öppnat luftskruven också.

DOCK upptäckte jag att fläkten på motorn snurrade väldigt trögt efter att jag dragit åt dessa 6 bultar på pumphuset (3 på varje sida) när jag släppte efter på dem så snurrade fläkten ganska lätt igen men inte jättelätt. Kan detta ha med felet att göra? Vad gör dessa bultar och hur hårt/löst skall dom dras?

Närbild av en motor med fokus på sex bultar på ett pumphus som omges av rödmärkt ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.