Cheesus skrev:
Vi gör av med ca 13-15 travade kubik om året och hon tycker jag gott kan göra det med motorsåg och hyrd Faxeklyv.

Visst har hon fel?
Vi gör av med 35-45 kubik om året och min man har en motorsåg och egen Bala-klyv .... och det får räcka, tycker jag ;). Jag som staplar det hela har inte ens någon maskin att drömma om ....
gaia
 
Nu har jag slagit yxan i den sista vedkubben...pust och stön. Det blev totalt 25 travade kubikmeter finkluven björkved.

Alltihop kluvet med en hederlig yxa och huggkubbe.
Får jag vara lite stolt?
 
Grattis till de ryggmusklerna! Självklart får du vara stolt! Som en tupp! Dubbelt igentjänade pengar, ingen utgift för vare sig klyv eller gym... ;)
 
Nu är jag igång med veden.
Kör med en Japa 2100.
Ska ta lite kort sen
 
Nu är vedbodarna fulla och massor med ved kvar som ska travas någonstans :mad:

Att man inte kan ta hem lagom mycket någon gång...
 
Jag såg i annons i dagens tidning att det betalas 200:- per kubik (fub) för massaveden till skogsägarna, tror det var upp 70:- eller något sådant.
 
Jesca_j skrev:
Jag såg i annons i dagens tidning att det betalas 200:- per kubik (fub) för massaveden till skogsägarna, tror det var upp 70:- eller något sådant.
Det var nog det här: E24.se: Sveaskog höjer virkespriser
 
OJDÅ! Det var till och med 300:- kubiken (fub). Snart uppe i värmepumpspris per kWh!! :)
 
Om man bor långt i i landet ja
 
Gör som jag annars, om ni nu inte bor på Stureplan vilket jag tvivlar på om ni eldar...

Kontakta kommunen, här där jag bor köpte jag "fritidshuggning" som det så fint heter. Innebär i korthet att jag köpte rätten att gallra ur skogen på ett avtalat område på kommunens mark på ett skogsvårdsriktigt sätt. Rena fyndet. Betalade 1000 kr och för den pengen fick jag ved för närmare 5 år. Dessutom fick jag ta ner ett gäng stora furor, fullvuxna bamsar som kommunen ville ha 50 kronor styck för....:)

Det blev en bra affär!
 
Vilken avdelning på kommunen kontaktade du då?
 
Jesca_j skrev:
Vilken avdelning på kommunen kontaktade du då?

Tekniska kontoret och sen vidare till parkförvaltningen tror jag det var.

Gallring kostar kommunen bara en massa pengar så de var bara glada.

Men det var ett oerhört slit, skogen var så misskött att det knappt gick att få omkull ett enda träd utan att det fastnade i ett par andra, alltså inget för en som aldrig hållt i en motorsåg.
Räknar man ut timpengen så....kanske man skulle jobbat över på ordinarie arbete och köpt hem färdigkluven ved i småsäck....:)

Men det är väl det som är tjusningen med att ha ett hus? Att på fritiden få röra på feta kontorsarslet och först hugga stora träd, såga upp det till virke, bygga vedbod av virket, gå ut i skogen och hugga ner träd till ved, släpa hem fångsten och ta fram såg och yxa ( faktiskt blev det yxa )...kärra in skottkärra efter skottkärra med nykluven gott doftande ved i boden...sen när vintern kommer så får man släpa in veden och elda upp den, njuta av värmen och sitt anletes svett. Därefter får man aska ur kaminen och återbörda resterna till skogen igen....

Cirkeln är sluten!

( Sen känner man sig ju lite macho med...)
 
Många och bra besked på hur man förvandlar veden fån växande träd till vedbod eller annan upplagsplats har beskrivits men HUR kan man minska hanteringen från det att man placerar kubben på klyven till dess den ligger i kaminen?
Som det är nu så:
Klyva veden, plocka upp och placera för torkning, hämta in veden för mellanlagring , bära in veden till kaminen, lägga in i brasan.
Det är för många moment.
Kan man fixa någon form av varukorg som man lägger veden i efter klyvning, då skulle man få en enhet som man kan stapla för torkning, bära in, mellanlagra, placera vid kamin, sedan lägga in i kaminen.
Med denna varukorg slapp jag hantera varje vedträd så många ggr som idag.
Tips mottages tacksamt.
 
Jag har "varukorg". Ska försöka få in bilderna ikväll
 
storahuset skrev:
Den elsågen tror jag inte är någon leksak. Det är Stihls största elsåg och den tror jag funkar mycket bra och håller många år.

Martin
Skaffade mig en Stihl MSE 220C i måndags, fungerar riktigt bra. Jag har inte kört så mycket med den än men det lilla som är uppkapat har gått fint.

Ett jäkla drag är det ialf... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.