Vem vill inte ha en vedprocessor?
Men tills dess så går det bra med en Faxe sågklinga och en lite ombyggd Faxe vedklyv.. Har satt på större hjul, så att det går att flytta den med personbil..
Brukar fixa årsförbrukningen på ca 3 veckor under våren, med lite hjälp av pappa förståss....
Köper ca 50 kubik i 3-meterslängd.... I år blir det lite mera dock, har satt in vedspis , så den behöver ha några pinnar också..

Eldar i en Solo plus -panna från -93. Stort gammalt dragit hus, men det är MITT..
 
Nu, snackar vi vedproduktion. Men problemet är att den utrustningen du har på bilden eller det du skriver om kostar runt 0,5 miljon. Och även om man tar det allra billigaste så blir det ändå 100 000 kr. Då gäller det att man gör ved till mer än sig själv. För annars blir veden dyr, mycket dyr. Men kul har man förståss på vägen.
Martin
 
DME skrev:
Kör med en Pilke 2X. Fungerar utmärkt. Producerar ca 10m2 /timme, men då behövs det en skotare för att fylla på bordet och lastväxlarflak att själpa veden i.
Jag var runt på lite maskinvisningar förförra fredagen, och 10 m³/tim var precis vad försäljaren av den appareten sa, dock när han skulle visa så hade han bara klen ved kvar.........så det trasslade mest för honom :D

Om det är exakt samma maskin så tror jag att den med kedjesåg kostade 55´+ moms traktordriven och ca 10´mer med elmotor.

Någon utrustning för 0,5 miljon behöver man nog inte, köper man ved av "bönner" så brukar det ju komma 7-8 m³ per lass, bygger man ett stadigt avläggningsbord så får väl en leverans plats.

Levereras det med lastbil så kan man ju ge någon granne en slant för att fylla bordet några gånger ;)

Ska man äga något liknande tillsammans så lär det nog vara en maskin som är skapligt snabb, bara att hålla på att vänta på en hydraulklyv veckovis vet man ju att gör en halvt galen :eek:
 
Om man skall ha traktor, griplastarvagn, vedmaskin, bord för veden, transportör, och kontainer att få veden i så är det inte så svårt att komma upp i 0,5 miljoner. Men visst kan man låna och få grannarna att hjälpa till så blir det billigare.
Martin
 
Haagbard skrev:
Jag var runt på lite maskinvisningar förförra fredagen, och 10 m³/tim var precis vad försäljaren av den appareten sa, dock när han skulle visa så hade han bara klen ved kvar.........så det trasslade mest för honom :D

Om det är exakt samma maskin så tror jag att den med kedjesåg kostade 55´+ moms traktordriven och ca 10´mer med elmotor.
Om man ska lyckas med 10m2 /timme så måste man nästan vara 2 personer samt rejäl utrustning för att både lasta stockar och forsla bort den färdiga veden.

Det går inte att köra 10m3 per timme om man ska dra stockarna för hand med sax och sedan köra i säckar. Maskinen är helt enkelt för snabb. Med skotare och 35m3 flak blir man betydligt effektivare. Dock svamlade försäljaren jag handlade av också en massa tok, men det gör dom väl alltid :)

Tror att priset på denna var 75´+moms med lite tillbehör.
 
storahuset skrev:
Om man skall ha traktor, griplastarvagn, vedmaskin, bord för veden, transportör, och kontainer att få veden i så är det inte så svårt att komma upp i 0,5 miljoner. Men visst kan man låna och få grannarna att hjälpa till så blir det billigare.
Martin

Visst är det så, bara skotaren på bilden kostar 1,5m. Men den används inte bara på vedbacken.

Som du säger så är det smartaste kanske att man går ihop ett gäng och hyr en processor, lånar nån traktor och så tokjobbar man en helg och fixar allas ved.
Man köper naturligtvis inte en processor för 100000 för att göra 30m3 per år.
 
Min maskin hamnar då på nöjeskontot.Det finns ju dummare saker som folk lägger massor med pengar på.Brännvin.Snus o cigaretter typ :)

En annan sak som jag tycker man ska tänka på när det gäller vedhantering är att försöka få lite plats i pannrummet där man kan rada upp ett litet förråd med ved.

Att springa ut varje gång och hämta tycker inte jag är kul ialla fall.

Jag körde in ved i pannrummet 20 Dec och eldade upp det sista i går.
30 Eldningar har det räckt till. Inte dumt
 
Jag har plats för ca 15m i pannrummet.
Eldar hälften, kör in ny ved,eldar resten
medan den ny inkörda veden blir varm o torkar ytterligare.
 
Andreas_Hansson skrev:
Min maskin hamnar då på nöjeskontot.Det finns ju dummare saker som folk lägger massor med pengar på.Brännvin.Snus o cigaretter typ :)

En annan sak som jag tycker man ska tänka på när det gäller vedhantering är att försöka få lite plats i pannrummet där man kan rada upp ett litet förråd med ved.

Att springa ut varje gång och hämta tycker inte jag är kul ialla fall.

Jag körde in ved i pannrummet 20 Dec och eldade upp det sista i går.
30 Eldningar har det räckt till. Inte dumt
Brännvin och snus för 50 papp kan man ha jävligt kul med
 
Jag har vettigt med plats till 3 m³ i mitt pannrum. Egentligen går det ju in betydligt mer, men jag använder det även som "yttre verkstad", snickerivirkesförråd, till ackumulatortankar, en arbetsbänk och sånt.
Så jag får väl stå ut med att bära in lite oftare.

Fick hem ett nytt lass igår. 30 m³ björkved i hanterliga dimensioner. Så nu är det bara till att börja jobba ihop till brännvinet igen.

Snus nyttjar jag inte.
 
Frågan är ju om man kan räkna hem en vedanläggning för 100000:- om man ska köpa en vedmaskin för 60-70000:- + en äldre traktor för 20000:- samt köpa ved för 300:-/m3.. Visst en traktor kan va kul o bra att ha till mer men ändå..

Blev bara så förbannad idag då jag började tänka på energipriser o anläggningskostnader, Oavsett vad man har.. Ved/pellets/vp så har man rätt stora investeringar + att hållbarheten är ca 20 år för både pannor o vp..
Vedmaskinen lär inte heller va helt gratis/underhållsfri så det tål nog att man är några som är i lag om en sån, En kompis o 5 st till köpte en för 60000:-/10000:-/skalle..

Nä man skulle haft möjligheten att köpa vindkraftsandelarna i koperativet innan man byte panna o köpt en lätt beg elpanna istället, Kommer att ha ett garanterat elpris i minst 20 år på 12 öre/kWh + överföringsavgiften på 8,5 öre/kWh..
Med länsförsäkringars lån på insattsen blir kapitalkostnaden motsvarande 24 öre/kWh o investeringskostnaden hade blivit den samma som för min värmeanläggning o då hade man haft billig hushållsel oxå..

I dom 12 örena/kWh är tomthyran, Försäkringar, Service, Underhåll inräknade + att 1,4 miljoner kommer att finnas i koperativet om 20 år för ev skrotning, Är skrotpriset då som det är nu kommer det att täcka skrotningen o pengarna delas på andelsägarna..
 
Om du har sån vedmaskin ska du väl inte behöva betala 300 kr/m³ för veden ändå?
Jag ger bara hälften för mitt, maskinkapat i tremeterslängder.
 
Priserna har stigit här nere i Skåne efter stormarna, samt att det har poppat upp en hel del "vedföretag" som roffar åt sig veden och säljer till hutlösa priser. Tex. 350-380kr stjälpt mått för brasved!!!
Tidigare gav jag 125-150kr för björk och ner emot 100kr för blandad löv i 3m längder. Nu vill vedhandlarna ha minst 165+moms för bjöken i längder och eftersom dom köper veden ifrån bönderna/skogsägarna så tar dom också mer betalt för den ved dom har kvar om dom ens har något över.

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.