Jag är osäker på om detta är rätt forum - är det fel så säg till.

Jag har snart skaffat mig vedpanna och nu kommer funderingarna på hur man tillreder veden... kapar och klyver. Medan jag funderar så kapar jag med motorsåg och klyver med inhyrd 3-fas klyv.

Detta funkar bra eftersom det är mycket grovt jag har haft just nu men det har sina nackdelar också.

Jag har funderat på att hyra en Bilke http://www.bilke.net/vanhat/r_index.html men har inte hittat någon som hyr ut den. Återstår då att köpa en sådan eller någon annan. Är det någon som har erfarenhet av Bilke eller någon annan bra maskin?
Mvh Martin
 
Vad kostar en sån mojäng? Exklusive traktorn, då.
 
55 000 kr. Man kan få den med elmotor eller bensinmotor (då blir det ca 20 000 till tror jag) men när jag pratade med säljaren så rekomenderade han traktor. Och det är ju så att man kan få en enklare traktor för 20 000kr.
 
Är Veddiameter max. 225 mm ?
Det tycker jag är för lite ialla fall.
Jag har en Japa 300
http://www.japa.fi/index.php?sivu=34484

Säljs av Svenska Lantmännen Maskin AB

Tycker det är en lagom maskin då man slipper traktorn.Inte roligt och ha den brummande bredvid. Fick ge ca 45 000 för Japan.
Rekommenderas
 
Jo, 22 cm tyckte jag också var lite, men så tänkte jag efter. En 3 m stock som är 22 cm i diameter är ganska tung. Vad är det för mening med att ha en maskin som tar 35 om man inte orkar lyfta upp stockarna i den. Och bitar som är 22 cm och grövre kapar man ganska effektivt med motorsåg.
Men tack för tippset om japa. Jag skall kolla den.
 
Problemet blir ju att du får klyva för hand eller ha en till maskin som klyver när du har sågat stocken med motorsågen.
 
Köpte stockar av denna man i år billigt..verkar som han redan ska lägga av med pannveden eller ved överhuvudtaget, började för ett år sedan. Eller nöjer han sig med plank/brasveden från tarkett.

Iallafall en REJÄL vedprocessor:
Vedprocessor modell större XXXXL

/danso
 
Andreas_Hansson skrev:
Problemet blir ju att du får klyva för hand eller ha en till maskin som klyver när du har sågat stocken med motorsågen.
Jo, det stämmer. Måste ha en annan vedklyv för det grövre. Men om jag ändå inte orkar att lyfta upp stockar som är över 22 cm i diameter, då får jag ju ändå kapa dessa för hand (motorsåg) och lyfta upp kubbarna i en klyv eller i vedmaskinens klyvdel.

Hur gör du/ni egentligen med de grova bitarna? För alla har väll inte griplastarare bredvid och lägger upp på ett bord så man bara kan rulla ner stockarna? Om man måste ha det blir det dyrt!

Martin
 
Vedeldning har dåligt rykte bland en del. Sammanfattningsvis är problemet att det är för mycket jobb.
Jobb nr 1 är att man måste springa och elda hela tiden, man kan aldrig vara ledig, etc.
Jobb nr 2 är att man måste hugga skogen, köra hem den, kapa den, klyva den, stapla den, köra in den, stapla den igen - innan man kan elda den i panna.
Vem har inte hört talesättet: Veden värmer många gånger.

Jag är övertygad om att dessa rykten är överdrivna och bygger på okunskap och dålig teknik och dåliga system.

Om man ser på jobb nr 1: De har ett fördåligt vedsystem. För lite ackvolym och ev för liten panna. Då får man springa och elda hela tiden. Denna kunskap är väl känd här på forumet.

Om man ser på jobb nr 2: De har för dåliga maskiner och hanterar sin ved orationellt. Många resonerar så här "men det är inte så mycket ved jag skall ha, så jag kan kapa den med motorsåg och klyva den för hand (eller annat tids- och arbetskrävande system)". Det gör att de efter några år tröttnar.

Det måste finna väldigt mycket kunskap inom detta område hos er som skriver på forumet. Men jag har inte hittat någon tråd på detta ämne. Vet någon var de finns? Kanske någon annan hemsida?

Jag tycker att en smidig vedhanteringen är lika viktig som ett smidigt vedeldande, därför undrar jag om någon vill berätta om sin "optimala" vedhantering.
Mvh Martin
 
Nog får man upp en 30cm stock på maskinen.
Men man får ta en ända i taget :)

Jag har två ved bodar.På så sätt så har jag alltid en laddning på torkning och skulle det bli nått knas så har man alltid ved hemma.Det rekommenderas.
 
Andreas_Hansson skrev:
Nog får man upp en 30cm stock på maskinen.
Men man får ta en ända i taget :)

Jag har två ved bodar.På så sätt så har jag alltid en laddning på torkning och skulle det bli nått knas så har man alltid ved hemma.Det rekommenderas.
Har också två eller rättare sagt ett stort vedförråd som är avdelat i två fack. Vardera rymmer ca:1,5 årsförbrukningar, så i det ena ligger 2-årig ved staplad och i det andra 1-årig. En fördel att man alltid har den torraste veden ytterst....

Angående grova stockar så fugerar det bra med ett "rullstöd" som är i lagom höjd eller höj och sänkbart. Förankra det ordentligt och lyft upp ena ängan av stocken, sen är det bara att skjuta på i andra ändan. Mina stockar var uppemot 40cm i år och då får jag erkänna att Boken var för tung för en man....men 35cm Björk inga problem.

/danso
 
storahuset skrev:
Jag tycker att en smidig vedhanteringen är lika viktig som ett smidigt vedeldande, därför undrar jag om någon vill berätta om sin "optimala" vedhantering.
Mvh Martin
Då både jag, min bror har skaffat egna hus och min far fortfarande är vedeldare har vi fått byta upp oss i prylar rejält.
Tidigare när vi bodde hemma behövde vi bara såga till ett hus men det tog ändå tre dagar.
Får ta och dokumentera lite får vi se om man kan bidra med något.
 
Det låter inte helt fel med rejäla vedproccesorer.Men det är ju faktiskt så att alla (jag) Inte vill slänga ut dom pengar som jag tjänar på vedeldning på klyvar för
45000:(och framförallt inte sambon). En vanlig klippklyv och två gubbar kan avverka
ca 20 kubik på en-två dagar en sån går att låna på många mackar för ett par hundringar per dygn, Jag lånade den jag använde av en släckting. Åandra sidan har jag inte egen skog, man kanske blir lite snålare pga det.
 
Tack för inläggen och synpunkterna. Jag läser och funderar.
 
En fråga till er som brukar använda en vedmaskin som kapar först med klinga/svärd och sedan klyver med hydralik:
Är de inte ganska långsamma med klen ved (3-15 cm)? Jag menar det tar ju lika lång tid att kapa och klyva en klen bit på 7 cm som en som är 27, men det blir inte så mycket volym av den klena.
Jag tror på en Bilkemaskin (Suomen Bilke Oy) eller liknande maskin, men jag har inte jobbat med den och inte heller pratat med någon som har kört en sådan. Bar sett den på mässor och på nätet - och där funkar ju allt så bra. Det skulle vara väldigt intressant att höra någon som kör med en sådan. En nackdel den har är att man måste ha ett annat alternativ (läs motorsåg och klyv) till de grova.
Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.