D09
Klyver du en gång, staplar / stjälper och sen klyver igen vid eldning? :)
 
Vedklyven kan inte trimmas enkelt, det är oftast en avvägd enhet avsenede effekt och värmealstring.
Så lättast är att bygga en egen med en specialventil som hjälper till att dubbla oljeflöder under första fasen av klyvningen, innan det höga trycket behövs. Då får man en snabb klyv.


Vanligaste faran med vedklyv är nog som tur är bitar som skjuter iväg och skadar, följd av klämskador, sen avklyvda händer.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Klyver du en gång, staplar / stjälper och sen klyver igen vid eldning? :)
Veden som eldas i braskaminen i huset (ca 4m3) köps klyvd i pannvedformat, det är lagom till kaminen.
Jag klyver då endast till 4-6 bitar motsv diameter 3-5cm för att tända.

Veden vi har på scouterna är grövre, men klyvs endast en gång innan den torkas, den klyver man efter behov.
Det är kanske 5-6m3 om året där.
Vi brukar hugga ned motsv 4-5träd varannat år till det behovet, samt skänkt vedmassa.

Om jag skulle ha ved som primär värmekälla hemma, och behöver 25-40m3, så hade jag hyrt en vedprocessor, alt byggt en lösning med vedklyv och något transportbandsmojäng.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Är det någon som återplanterar det ni tar ner?

Finns det snabbväxande träd/ gran som är tillbaka på något år? :) hade ju varit grymt om man fått en någorlunda cykel på det hela :)
 
Energiskog som salix och rörflen är ju ganska snabbväxande men knappast lämpade för vedpanna..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Är det vanlig skogsgran som gäller?

Pratar man 5-10år då? :)
 
Snarare15-25 år till förstagallring.

Beror på bonitet, hur tätt det är planterat osv.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
kulle
Björk brukar återplantera sig själv snabbt, sen kan man ju hålla tillbaks annat sly som oxå växer snabbt med röjsåg.
Nu vet jag inte hur gammal du är men skulle tro att det blir dina barn som får elda upp dom björkarna :p
Gran är väl inte så trevligt att ha runt huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha ger upp planteringen då ;)

Synd, hade varit kul att plantera något som man kan fälla nära sen ;)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1370094917.050458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon trodde jag skulle slakta kommande vedbod men hon har inte förstått att om har man 10 cm marginal så träffar man inte 😜
 
  • Gilla
cghallberg och 3 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Sambon trodde jag skulle slakta kommande vedbod men hon har inte förstått att om har man 10 cm marginal så träffar man inte
Marginal, varför då? Nu måste du ju bära veden 10 cm i onödan. :p
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
D09
Ha ha Sant
 
Är det nyaste inom vedhantering? Fälltravad gran ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha då skulle ni se den sista jag tog ner för idag. ;)

Föll ner för ett mindre stup, givetvis där traktorn inte kommer fram så det blir o dela upp den i delar o ta upp med handkraft...

Varför faller dom inte dit jag vill ha ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.