Hej,

Jag har hört att det kan vara svårt att tända upp en vedex 3300, kan det vara därför att det saknas ett spjäll som många andra pannor har. vad tycker ni som har en sådan panna?
 
gadeberg skrev:
Vad händer med luckorna?

Visst har Baxin kanske tjockare plåt, men annarsvet jag inte om jag håller farsan Baxi högre än min Vedex.
Tex. har Baxin en typ av "man lucka" på toppen som verkar kunna börja läcka. Fyller den nån funktion? Billigare att byta innanmätet på Vedexen. Allt sånthär är ju en smak sak. Baxin är lite större och rymmer lite mera ved vliket kan kanske kan sakna ibland på min Vedex.
Menar du anslutningen för kylslingan? Jo det var en på forumet som hade fått läcka där.
 
tollsson skrev:
Hej,

Jag har hört att det kan vara svårt att tända upp en vedex 3300, kan det vara därför att det saknas ett spjäll som många andra pannor har. vad tycker ni som har en sådan panna?
Jag tycker inte alls det är svårt att tända. Alla pannor har sitt knep.
På Vedexen så ökar fläktens varvtal när man öppnar luckan så att röken evakueras på ett bra sätt
 
Andreas_Hansson skrev:
Menar du anslutningen för kylslingan? Jo det var en på forumet som hade fått läcka där.

Det var ju ett tag sedan jag var där under och kollade men har för mig att det var som en manlucka nästan.
 
gadeberg skrev:
Det var ju ett tag sedan jag var där under och kollade men har för mig att det var som en manlucka nästan.
Det kanske var sot luckan? Där man tar ut tuberna vid sotning
Det är nog ingen risk att det börjar läcka där.
 
Andreas_Hansson skrev:
Det kanske var sot luckan? Där man tar ut tuberna vid sotning
Det är nog ingen risk att det börjar läcka där.

Nej, då hade vi knappast behövt täta läckan
 
Är du säker på att det är en baxi??
 
Såvida det inte finns flera pannor som heter Baxi så är det en Baxi innova. MEn visst. Ska orda bild bevis med vittne
 
Bild bevis måste vi ha...Finns väl ingen som kan tro nåt ont om Baxi??:)
 
knekten skrev:
Bild bevis måste vi ha...Finns väl ingen som kan tro nåt ont om Baxi??:)
Jag har aldrig sett någon manlucka på toppen av min innova det var därför jag undra.

Vad menar du knekten? Är du full igen?
 
Redigerat:
Vedex 3300 är en jävligt bra panna min fungerar utmärkt och rök plåten som är lite ivägen är ju bara att vika upp när man lägger i ved
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har aldrig sett någon manlucka på toppen av min innova det var därför jag undra.

Vad menar du knekten? Är du full igen?
Nehe skulle vilja se en bild på luckan.
 
Jag har också en vedex 3300 med två 1000L tankar .

Jag kan också tycka att plåten är i vägen ibland när man lägger i mer ved , annars är jag nöjd och att den skulle vara svår att tända låter konstigt det är inga problem och luckan på pannan fungerar perfekt alldrig krånglat .

Vedex 3300 är nog en av dom mest prisvärda vedpannor idag jag är väldigt nöjd , men lite mer vedkapacitet hade inte skadat men man kan inte få allt.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har aldrig sett någon manlucka på toppen av min innova det var därför jag undra.

Vad menar du knekten? Är du full igen?
Det är kanske en Baxi Bonus 30 som åsyftas, den har en lucka som kylspiralerna går igenom och dessa genomföringar tätas med o-ringar. Har haft läcka där på min Bonus 30. Irriterande men lätt åtgärdat.
 
jag har en vedex 3300 som jag eldar mot två stycken 1000 lit tankar pannan funkar klockrent jag eldar upp tankarna från ca 50 grader till 85 grader på ca 2.5 timmar det är väl inget att klaga på. luckorna funkar bra och verkar vara gedigna vad det gäller rökplåten så är den ju ledad så den viker ju in sej själv när man lägger in ved. styrningen ut på radiatorerna har jag en automix 20 som jag varmt kan rekomendera. jag tycker det är en gedigen panna till ett mkt bra pris. enda negativa är som jag ser det att vedvolymen kunde vara lite större
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.