SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Åh, min älsklings-vedspis :heart:! (Möjligen i konkurrens med 3026.)
För övrigt så lever jag fortfarande, men jag är ju inte storstadsbo heller, så då kanske det inte är så farligt med vedeldning :thinking:.
Det är nog farligt även för oss lantisar, rökning, partiklar i luften osv lär samverka.
Jag killgissar att eldning förkortar vedeldande Stockholmars liv med 2 minuter och lantisarnas liv med 3min, rökning, tunnelbaneåkning och dubbdäck på stadsgator och vägar genom samlad bebyggelse lär ha betydligt större påverkan på luftkvalitet och livslängd.
Själv funderar jag på att renovera nån högereldad spis, kanske en Nävekvarn nr7
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju inte sant. Först väljer de bort kärnkraft. Sen gör de samma sak en gång till, därefter tittar de lite förstrött på andra frågor, som hur man kan minska mängden brukad areal i skog som på åker.

Hade det inte varit så att de trott att klimatförändringarna berodde på mänsklig påverkan hade de inte brytt sig ett skvatt, då de i grund och botten bara är intresserade av hur människan påverkar sin omgivning, inte hur omgivningen är i sig.

Därför är det också legitimt att tro att de vill hindra vedeldning, och att vara orolig för att andra politiker låter dem, då det är en skitfråga de kan offra.

EU smyger in mer och mer problem för svenskar hela tiden.
Mycket bra att det finns alternativa medier (ej statsmedia) som kan informera om alla dumheter.
 
  • Haha
aion och 2 till
  • Laddar…
Det är ju stadsbornas "trivseleldning" som skapar problem för omgivningen. Det var ju en tråd för ett år sedan om en tant som installerat "kamin" med rökutsläppet ett par meter från grannens friskluftsintag i radhusområdet.
Det är där man ska ta i med hårdhandskarna.
EU:s korrupta byråkrater har ingen aning om vedeldning. De lyssnar som vanligt på politiska extremister.
Risken är att de som eldar för nyttans och värmens skull får lida för att gruppen "trivseleldare" som eldar helt i onödan är en stark opinionsgrupp med både pengar, inflytande och media på sin sida.
Skulle själv gärna ha både vedspis och vedpanna men tyvärr behövs ett annat hus för att förverkliga detta.

Problemet är att nyttoeldarna är för snälla och överlåter besluten om vedeldning till stadsbor som aldrig varit längre norrut än Arlanda
Nu har vi både kultur- och miljöministrar som inte har en aaning om vare sig svensk kultur eller svensk vedeldning så läget är inte bra.
 
  • Gilla
Övv och 2 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
Märkligt sätt att resonera.
Givetvis skall det inte vara särskilt gynnande lagstiftning för boende i glesbygden. Tvärtom i så fall. Givet att boende i hus i större städer betalar betydligt mer i skatt än boende i glesbygden.

Samanfattningsvis skall vedvärme vara tillåtet i städer som på landabygd. Möjligen med beskattning för de i glesbygden.
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Märkligt sätt att resonera.
Givetvis skall det inte vara särskilt gynnande lagstiftning för boende i glesbygden. Tvärtom i så fall. Givet att boende i hus i större städer betalar betydligt mer i skatt än boende i glesbygden.

Samanfattningsvis skall vedvärme vara tillåtet i städer som på landabygd. Möjligen med beskattning för de i glesbygden.
Varför i hela friden skulle glesbygden beskattas mer än städerna???
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Märkligt sätt att resonera.
Givetvis skall det inte vara särskilt gynnande lagstiftning för boende i glesbygden.
Möjligen med beskattning för de i glesbygden.
Varför, tycker du inte det är bra med lokalproducerad, koldioxidneutral, närproducerad energi?
 
  • Gilla
reez och 6 till
  • Laddar…
Vedeldning sker i en för ändamålet konstruerad panna men omvänd förbränning och ackumulatortank som tar tillvara värmen. Vedeldning utförs för att framställa värme och varmvatten.
Eldning i en plåtkamin som "trivseleldning" är bara en okynnesföreteelse på samma sätt som cigarrettrökning.
Blanda inte ihop begreppen.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Vedeldning sker i en för ändamålet konstruerad panna men omvänd förbränning och ackumulatortank som tar tillvara värmen. Vedeldning utförs för att framställa värme och varmvatten.
Eldning i en plåtkamin som "trivseleldning" är bara en okynnesföreteelse på samma sätt som cigarrettrökning.
Blanda inte ihop begreppen.
Så det komner ingen värme ur en plåtkamin? Eller är 80% verkningsgrad för lite? Förstår inte riktigt motsatsförhållandet mellan en värmepanna och en kamin även om pannan är mer effektiv.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Givetvis skall det inte vara särskilt gynnande lagstiftning för boende i glesbygden.
Att ha partiella eldningsförbud i städer men inte på landsbygd är särskilt gynnande av boende i städer, inte på landsbygden. Du har bara inte förstått vem den gynnade parten är.
 
G Granström2 skrev:
Vedeldning sker i en för ändamålet konstruerad panna men omvänd förbränning och ackumulatortank som tar tillvara värmen. Vedeldning utförs för att framställa värme och varmvatten.
Eldning i en plåtkamin som "trivseleldning" är bara en okynnesföreteelse på samma sätt som cigarrettrökning.
Blanda inte ihop begreppen.
Vedeldning för bostadsuppvärmning kan med fördel ske i en kakelugn, en modern sådan har över 92%effektivitet och är därmed bättre än många värmepannor.
Det är upp till bostadens ägare att bestämma när och varför eldning ska ske, ditt påstående om att "Vedeldning utförs för att framställa värme och varmvatten" är felaktigt, vedeldning kan ju till exempel ske för matlagning.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Vilken tråd!
Jag är för ved eldning, uppväxt med det och tycker mig förstå sig på hur det ska göras på mest lämpliga sätt. Har grannar, dom som vet hur man gör, och sorten som jag skulle vilja gjuta igen skorsten för.
Men samtidigt, varför går jag inte över till denne granne och visar hur ved ska kännas och hur man eldar och tänder. Tror alla skulle må bra av värmen från en eldstad, jag har föremål att verka i city miljö och landsbyggsmiljö, är inte orolig för varken lungor eller partiklar från city eller spisen på landsbygden. Finns andra saker som redan påpekats i tråden som kanske inte är lika lätta att förändra. Men nu ligger fokus på att jaga oss som har alternativ till uppvärmning när elpriser rusar och dom som inte har valet skriker, alla ska med ner, alla ska straffas.
Mycket läsvärd tråd, borde vara krav att läsa denna vare sig man är för eller emot elda med ved för uppvärmning eller matlagning.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Vilken tråd!
Jag är för ved eldning, uppväxt med det och tycker mig förstå sig på hur det ska göras på mest lämpliga sätt. Har grannar, dom som vet hur man gör, och sorten som jag skulle vilja gjuta igen skorsten för.
Men samtidigt, varför går jag inte över till denne granne och visar hur ved ska kännas och hur man eldar och tänder. Tror alla skulle må bra av värmen från en eldstad, jag har föremål att verka i city miljö och landsbyggsmiljö, är inte orolig för varken lungor eller partiklar från city eller spisen på landsbygden. Finns andra saker som redan påpekats i tråden som kanske inte är lika lätta att förändra. Men nu ligger fokus på att jaga oss som har alternativ till uppvärmning när elpriser rusar och dom som inte har valet skriker, alla ska med ner, alla ska straffas.
Mycket läsvärd tråd, borde vara krav att läsa denna vare sig man är för eller emot elda med ved för uppvärmning eller matlagning.
Att säga till en svensk att denne inte kan elda är lika illa som att säga åt en man hur han ska köra bil. Det är ett väldigt känsligt ämne.

Se bara tråden om dumhatten som eldar som fan så att grannarna störs. Hans största problem upplever han att grannarna ringer på. Hur tycker du hans grannar ska agera?

Här har kommunen skickat ut till alla innehavare av eldstäder att det är 2x4 timmar som gäller i planlagt område eller sammanhängande bebyggels. Att man ska prata med grannen först men att de även kommer göra tillsyn vid anmälan och då är det den som får klagomål på sig som får betala.

Saken är den. Vi har en granne med ackumulatortank som eldar ett par kubik varje år i sin vedpanna. Hennes eldande luktar aldrig.

Men sen har vi de som alltid har kraftigt synlig rök från sin skorssten. Och där det inte sällan luktar som av bränt gummi.

Iaf. Den som kan elda rätt känner ju inte grannarna ens av att denne eldar.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Men är det så svårt att använda torr ved, använda näver och tända. Det är inte raketforskning direkt. Gå ut och titta på skorstenen, ryker det? Titta på elden, brinner den med gula stora lågor.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Vedeldning för bostadsuppvärmning kan med fördel ske i en kakelugn, en modern sådan har över 92%effektivitet och är därmed bättre än många värmepannor.
Det är upp till bostadens ägare att bestämma när och varför eldning ska ske, ditt påstående om att "Vedeldning utförs för att framställa värme och varmvatten" är felaktigt, vedeldning kan ju till exempel ske för matlagning.
Ja man har ätit mat tillagad på vedspis i flera decennier i livet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
jannekjuyckken
Norrtull Norrtull skrev:
Vilken tråd!
Jag är för ved eldning, uppväxt med det och tycker mig förstå sig på hur det ska göras på mest lämpliga sätt. Har grannar, dom som vet hur man gör, och sorten som jag skulle vilja gjuta igen skorsten för.
Men samtidigt, varför går jag inte över till denne granne och visar hur ved ska kännas och hur man eldar och tänder. Tror alla skulle må bra av värmen från en eldstad, jag har föremål att verka i city miljö och landsbyggsmiljö, är inte orolig för varken lungor eller partiklar från city eller spisen på landsbygden. Finns andra saker som redan påpekats i tråden som kanske inte är lika lätta att förändra. Men nu ligger fokus på att jaga oss som har alternativ till uppvärmning när elpriser rusar och dom som inte har valet skriker, alla ska med ner, alla ska straffas.
Mycket läsvärd tråd, borde vara krav att läsa denna vare sig man är för eller emot elda med ved för uppvärmning eller matlagning.
Du som kan elda har faktiskt ett ansvar att "lära upp" dumma grannar som inte vet hur man ska göra. Viktigt för grannar (om det är låga hus). Och viktigt för säkerheten så man inte får sotbrand och sån skit.

Vi svenskar är världens bästa medmänniskor. Men ibland skulle vi faktiskt våga stövla in till otrevliga grannar och kräva en genomgång ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.