N nu1mlock skrev:
Litet sidospår: Är det på något sätt möjligt att koppla en värmepump till en liten vattentank som jag använder som varmvatten för dusch? På sommaren behöver jag ju inte elda förutom just till att duscha (knappt då med tanke på att man oftast vill svalka av sig eftersom det är så varmt inomhus). Nu har jag två stora tankar som tar onödigt mycket tid att värma upp när man bara behöver lite varmvatten till dusch under sommaren. :)
Finns vissa frånluftsvärmepumpar som enbart gör varmvatten och man kan koppla in på några olika sätt. Ett alternativ är att de helt enkelt kyler rummet de står i samtidigt som de gör varmvatten, nog tänkt för drift i varma länder. T.ex. NIBE F110 och Indol. Kompressorn är dock liten och värmeeffekten bara kring 1,5 kW så kylan blir kanske 1 kW och dessutom går kompressorn knappt alls om man inte förbrukar varmvatten. I vissa radhus i Sverige var det populärt att leda ut avluften utanför huset och att den därmed sköter ventilationen plus varmvattnet i huset som t.ex. hade el-radiatorer för värmen.
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Med tanke på ditt läge med blåst och så så tror jag solfilm skulle vara ett bra alternativ att dra för fönstren. Men det kommer inte göra enorm skillnad däremot solfilm på dem största fönstren och en luftpump kommer nog funka fint. Särskilt med öppen planlösning som du har.

Mitt hus är inte inte alls så stort som ditt men för oss funkar luftpumpen extremt bra. Vi gör så här att på morgonen innan temperaturen sticker iväg kör vi igång den så kör vi den hela dagen och håller tempen det var på morgonen är det extrem väder så den aldrig slår av sig utan får jobba hela tiden så kör vi den på eco cool lite på dagen. Har inte haft den så länge men hittills har den funkat riktigt bra. Den kyler iaf ca 100 kvadrat här utan problem visst rummen längst ifrån den är någon grad värmare än rummet den sitter i. Har ännu inte upplevt att elräkningen stuckit iväg extremt och har ändå kört en hel del ac nu. Vi är extremt nöjda med vår mitsubishi än så länge
Solfilm kanske gör lite skillnad, men som du säger så krävs garanterat något mer än så om jag vill få ner natt-temperaturen från 26 grader till 21 grader.

I mitt fall behöver jag som sagt ingen värme, är det i sådana fall enbart kylningen jag bör jämföra mellan olika luftvärmepumpar? Det verkar ju skilja rejält mycket i pris från modell till modell.

Extremt snabb sökning ger t.ex. länk till Bauhaus och en värmepump med 2.6kW kylning för 6000kr (inkl wifi-styrning, vilket är att föredra - ännu bättre om det går att ansluta till t.ex. Samsung Smartthings). Eller en på 2.5kW för 13500kr:
2,6kW, 6000kr: https://www.bauhaus.se/luftvarmepump-ambista-azure25-ii-wifi
2,5kW, 13500kr: https://www.bauhaus.se/luftvarmepump-panasonic-cu-cs-hz25uke
2,5kW, 13500kr: https://www.bauhaus.se/luftvarmepump-panasonic-cu-cs-nz25vke

Eller Prisjakt:
3,5kW, 10000: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=953764
3,2kW, 13000: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4450580
5,0kW, 15000: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2797009

Finns ju en uppsjö andra förstås med diverse olika funktioner och annat. Jag har som sagt ingen koll på detta, så det är bara lite random-priser egentligen.



Zixten Zixten skrev:
Bara några tankar...
Byta fönster, finns väl fönster som skall minska att solen värmer huset?

Kanske sätta på en solfilm på fönstrena? Typ denna, men om det hjälper mycket mot värmen vet jag inte.
[länk]

Och om portabel ac, jag har en som jag kör ibland, men jag kör den i princip bara i sovrummet så det är svalt när jag skall lägga mig, eftersom om den bullrar en del så brukar jag stänga av den på natten... funkar ok, men då är det ju bara ett litet rum som kyls, ev två rum ibland... Slår på kylan när jag kommer hem, och stänger av när jag lägger mig...
Jag ska kika närmare på skyddsfilm. Är lite orolig för att det ska börja se ut som skit efter ett litet tag och måste bytas ut alldeles för ofta, men vad vet jag. Att byta i princip alla fönster förutom två takfönster känns extremt dyrt, speciellt fyra köksfönster som är 2m höga.

Vardagsrummet är ju det rum jag spenderar mest tid i (dator och TV) när jag är inomhus och det är där jag har min portabla AC. Den duger förstås inte med tanke på att den måste kyla både vardagsrum, kök och hall. Gärna badrum också, så att jag slipper svettas ihjäl efter att ha gått ut ur duschen.
 
N nu1mlock skrev:
Det är inte möjligt att öppna fönster för drag. Eller det är klart att det går, men det är alltid stark sol på någon av sidorna. Endast väldigt sent på kvällen är det skugga på båda sidor.
Huset har ju fyra sidor. Och det borde alltid finnas två av dessa som inte är solbelysta. Men det kanske inte är öppningsbara fönster på alla sidor? Och på natten är det inte sol på någon sida. Då kan du ha korsdrag med myggnät. Om huset ligger blåsigt borde det vara ut det avseendet goda förutsättningar.

Jag är förvånad över vilken effekt polarpumpen anser behövs. Men jag har inte på fötterna för att säga emot. Är huset väl isolerat tänker jag mig att det hänger mer på ytan av fönster i söder och väster än på golvytan.
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
J Josth skrev:
Finns vissa frånluftsvärmepumpar som enbart gör varmvatten och man kan koppla in på några olika sätt. Ett alternativ är att de helt enkelt kyler rummet de står i samtidigt som de gör varmvatten, nog tänkt för drift i varma länder. T.ex. NIBE F110 och Indol. Kompressorn är dock liten och värmeeffekten bara kring 1,5 kW så kylan blir kanske 1 kW och dessutom går kompressorn knappt alls om man inte förbrukar varmvatten. I vissa radhus i Sverige var det populärt att leda ut avluften utanför huset och att den därmed sköter ventilationen plus varmvattnet i huset som t.ex. hade el-radiatorer för värmen.
Rätta mig mer än gärna om jag har fel, men jag tolkar det lite som att det egentligen inte är något som fungerar i Sverige, eller framför allt inte hos mig specifikt? Jag behöver ju mer än 1kW kylning, men inte speciellt mycket varmvatten.

Mitt hus är ju något slags "passivhus" med tjocka väggar och isolering, 3-glas fönster överallt osv. Gissar då att en värmepump som "tar hand om" ventilationen inte fungerar lika bra (eller förstör poängen med ett "passivhus"?)?

Kanske är det bättre med ett litet batteri - och vad som nu krävs - för att värma upp en liten tank varmvatten med den solel vi får in (ca 50kWh per soligt dygn senaste veckan i alla fall)? Nu "brainstormar" jag mer än annat i och för sig, så går det kanske när man inte har någon aning om vad man pratar om. :)

Jag måste nämna att jag är otroligt tacksam för all hjälp jag får av er alla i tråden! Det betyder mycket! Tack!
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Huset har ju fyra sidor. Och det borde alltid finnas två av dessa som inte är solbelysta. Men det kanske inte är öppningsbara fönster på alla sidor? Och på natten är det inte sol på någon sida. Då kan du ha korsdrag med myggnät. Om huset ligger blåsigt borde det vara ut det avseendet goda förutsättningar.

Jag är förvånad över vilken effekt polarpumpen anser behövs. Men jag har inte på fötterna för att säga emot. Är huset väl isolerat tänker jag mig att det hänger mer på ytan av fönster i söder och väster än på golvytan.
Haha, förlåt, jag kan erkänna att jag kan vara lite otydlig ibland. Visst har även mitt hus fyra sidor. Det är lite svårt att förklara allting, men jag försöker så gott det går (återigen, jag har ingen som helst koll på något sådant här och är otrolig ohändig generellt - jag är mer tekniskt intresserad).

Två av sovrummen (se planritning från tidigare inlägg) har takfönster, vilket gör det svårt att öppna jättemycket, men det går (har dock inga myggnät ännu och har problem med både flugor och getingar som tar sig in så fort jag öppnar - förra sommaren (april och framåt) dödade jag i snitt 68st flugor per dag, så jag vill gärna ha så många fönster som möjligt stängda när det går).

Från kanske kl. 14 och framåt så ligger solen och lyser på vardagsrummet. Nu är klockan ca 20:00 och det är ett bra tag kvar tills den slutar lysa in i vardagsrummet. Om jag nu öppnar för korsdrag så kan jag inte ha persienner för i vardagsrummet, då dessa böjs och går sönder pga. korsdrag. Drar jag upp persiennerna så lyser solen rakt in istället. Markisen kan inte sänkas mer än någon cm innan balkongdörren "tar emot" och om jag drar ut markisen så långt det går så känns det som att vinden kommer slita sönder hela ytterväggen den sitter på.

Det här är väldigt svårt... :(
 
K
N nu1mlock skrev:
Solfilm kanske gör lite skillnad, men som du säger så krävs garanterat något mer än så om jag vill få ner natt-temperaturen från 26 grader till 21 grader.

I mitt fall behöver jag som sagt ingen värme, är det i sådana fall enbart kylningen jag bör jämföra mellan olika luftvärmepumpar? Det verkar ju skilja rejält mycket i pris från modell till modell.

Extremt snabb sökning ger t.ex. länk till Bauhaus och en värmepump med 2.6kW kylning för 6000kr (inkl wifi-styrning, vilket är att föredra - ännu bättre om det går att ansluta till t.ex. Samsung Smartthings). Eller en på 2.5kW för 13500kr:
2,6kW, 6000kr: [länk]
2,5kW, 13500kr: [länk]
2,5kW, 13500kr: [länk]

Eller Prisjakt:
3,5kW, 10000: [länk]
3,2kW, 13000: [länk]
5,0kW, 15000: [länk]

Finns ju en uppsjö andra förstås med diverse olika funktioner och annat. Jag har som sagt ingen koll på detta, så det är bara lite random-priser egentligen.





Jag ska kika närmare på skyddsfilm. Är lite orolig för att det ska börja se ut som skit efter ett litet tag och måste bytas ut alldeles för ofta, men vad vet jag. Att byta i princip alla fönster förutom två takfönster känns extremt dyrt, speciellt fyra köksfönster som är 2m höga.

Vardagsrummet är ju det rum jag spenderar mest tid i (dator och TV) när jag är inomhus och det är där jag har min portabla AC. Den duger förstås inte med tanke på att den måste kyla både vardagsrum, kök och hall. Gärna badrum också, så att jag slipper svettas ihjäl efter att ha gått ut ur duschen.
ja precis du behöver ju mer än solfilm för att få det som du vill.
Jag har ju som sagt min luftpump för båda värme och kyla om det finns någon som kyler bättre än andra har jag lite dålig koll på jag kollade ju som sagt på värme och kyla. men när jag kollade upp pumpar med flera kunniga och firmor så var det två märken som rekommenderades av alla det var mitsubishi eller panasonic . Det jag skulle råda dig till är att göra som jag kolla med kylfirmor som installera och säljer pumpar och se vilka dem rekommenderar till dig som är ute efter att kyla. sen kan du säkert köpa pumpen billigt någon annanstans om du vill men då får du kunniga rekommendationer om märke och modell . Men en sak kan jag iaf säga dig köp ingen nibe det har jag en i mitt garage och den har strulat sen dag ett innan garantin gått ut fick dem byta utelek 3 gånger
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
ja precis du behöver ju mer än solfilm för att få det som du vill.
Jag har ju som sagt min luftpump för båda värme och kyla om det finns någon som kyler bättre än andra har jag lite dålig koll på jag kollade ju som sagt på värme och kyla. men när jag kollade upp pumpar med flera kunniga och firmor så var det två märken som rekommenderades av alla det var mitsubishi eller panasonic . Det jag skulle råda dig till är att göra som jag kolla med kylfirmor som installera och säljer pumpar och se vilka dem rekommenderar till dig som är ute efter att kyla. sen kan du säkert köpa pumpen billigt någon annanstans om du vill men då får du kunniga rekommendationer om märke och modell . Men en sak kan jag iaf säga dig köp ingen nibe det har jag en i mitt garage och den har strulat sen dag ett innan garantin gått ut fick dem byta utelek 3 gånger
Oj då, ja visst vill man slippa byta pump flera gånger även om det går på garantin. Man ser ju gärna att värmepumpen håller längre än bara garantin också.

Jag kommer absolut höra av mig till diverse firmor också, men vill gärna höra vad andra tycker och tänker först. Tänker att jag då har lite mer kött på benen än om jag hör av mig till någon som vill tjäna pengar på mina frågor och inköp. Jag har själv varit vitvaruförsäljare (inte värmepumpar) och även om jag personligen enbart lyssnade på kunden och hjälpte dom efter deras behov, så är jag väl medveten om att många andra (inkl. f.d. kollegor) hellre ville få snyggare siffror efter dagens slut.
 
K
N nu1mlock skrev:
Oj då, ja visst vill man slippa byta pump flera gånger även om det går på garantin. Man ser ju gärna att värmepumpen håller längre än bara garantin också.

Jag kommer absolut höra av mig till diverse firmor också, men vill gärna höra vad andra tycker och tänker först. Tänker att jag då har lite mer kött på benen än om jag hör av mig till någon som vill tjäna pengar på mina frågor och inköp. Jag har själv varit vitvaruförsäljare (inte värmepumpar) och även om jag personligen enbart lyssnade på kunden och hjälpte dom efter deras behov, så är jag väl medveten om att många andra (inkl. f.d. kollegor) hellre ville få snyggare siffror efter dagens slut.

Absolut det förstår jag.
Det är helt rätt det är så man bör göra skaffa sig så mycket kunskap man kan själv från olika håll innan man kollar med firmor. Finns ju som du säger tyvärr även dåliga säljare och firmor. dina planer låter klokt så det här blir säkert bra i slutändan :) tänkte bara bidra med det jag vet :) . Bygga hus är en kanonsida att diskutera och få olika tips :) hoppas du hittar en bra lösning till ditt hus :)
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.