Det är ungefär samma resonemang som när folk oroar sig för klimatförändringarna för att sen blir sura för att bensinskatten höjs.
Det är bra att vara miljövänlig om det inte kostar något...
 
hsd
Vedeldningen är fossilfri vilket två hål i väggen inte är, ännu , kommer inte att bli på länge då elfordon kräver mer el
Chalmersrapporten talar för att vedeldning är positiv för hälsan
Dessutom ger veden värme två gånger ;)

Åsså behövs inte gymkortet
 
harry73
Ska man installera en vedspis på en ny plats (där den inte fanns förut) är det väl rimligt att man köper en ny spis eller i alla fall en med typgodkännandet, istället för att köpa en bit skrot, måla den och kalla det för kulturarv.

Har du en gammal spis i ett gammalt hus, behöver du inte byta ut den enligt nya reglarna, så jag ser inte var vårt kulturarv hamnar i problem
 
useless useless skrev:
Varför är ni emot något som är bra för närmiljön och folkhälsan? Gillar ni Donald Trump också?
Jag kan bara svara för mig och inte för alla andra. Som jag antydde ovan, är detta genuint dålig analys. Därför gäller det att ta slutsatserna men en stor portion salt, även om det ev är ännu sämre för hälsan än vedeldning.

Väl trollat, Herr Oanvändbar.
 
harry73 harry73 skrev:
Ska man installera en vedspis på en ny plats (där den inte fanns förut) är det väl rimligt att man köper en ny spis eller i alla fall en med typgodkännandet, istället för att köpa en bit skrot, måla den och kalla det för kulturarv.

Har du en gammal spis i ett gammalt hus, behöver du inte byta ut den enligt nya reglarna, så jag ser inte var vårt kulturarv hamnar i problem
Vart ska gränsen gå? Borde vara förbjudet att köpa begagnad bil iomd. att de spyr ut mer än vad nya gör... Eller?
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
harry73
Största problemet jag har med undersökningen (eller hur den framställs i median) är att man inte tar hänsyn till hur bra förbränning man har och hur effektiv spisen / kaminen / pannan är. Att rök från vedeldning kan ha en dålig effekt på hälsan är inget jag ifrågasätter, jag tycker bara att undersökningens resultat används för generellt i marknadsföring mot vedeldning.

Att det är bra för närmiljön att minska dålig vedförbränning är inte heller något jag ifrågasätter, så jag ser faktiskt inte varför du har problem med @useless inlägg
 
harry73
Tokslut Tokslut skrev:
Vart ska gränsen gå? Borde vara förbjudet att köpa begagnad bil iomd. att de spyr ut mer än vad nya gör... Eller?
Så kan man såklart argumentera. Bilar ska i alla fall besiktigas varje år, där bland annat avgasvärden kontrolleras. Dessutom kan man nu börja sätta krav på bilar som får köra in i miljözoner.
Jag säger inte att lösningen är exakt samma som de man inför nu för nya vedspisar, men man sätter i alla fall krav på äldre bilar och deras användning
 
Egentligen har jag inte så mycket att säga om att få använda gamla vedspisar eller ej, men jag måste ju bara skjuta ner det här exemplet.

harry73 harry73 skrev:
Så kan man såklart argumentera. Bilar ska i alla fall besiktigas varje år,
Om bilen är av årsmodell 1970 år eller äldre behöver den inte kontrollbesiktigas. (Rullande gräns.)

där bland annat avgasvärden kontrolleras.
Äldre bilar har extremt generösa avgasvärden, bilar innan 1975 saknar i princip avgaskrav, bilar innan 1989 har väldigt låga krav, och som sagt, är bilen äldre än 48 år kontrolleras detta inte då den är besiktningsbefriad.

Dessutom kan man nu börja sätta krav på bilar som får köra in i miljözoner.
Enligt det senaste förslaget jag läste undantas äldre bilar, alltså de ovan.

Jag säger inte att lösningen är exakt samma som de man inför nu för nya vedspisar, men man sätter i alla fall krav på äldre bilar och deras användning
Fast bilar som är så gamla att dom räknas som kulturarv undantas, se ovan.

Tanken är att folk inte använder dessa som bruksbilar, men det finns det förstås folk som gör och det finns inga spärrar mot detta (som det gör i andra länder).
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Å andra sidan är andelen bilar som är äldre än 48 år ganska liten och dom körs säkert bara korta sträckor.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vedeldningen är fossilfri vilket två hål i väggen inte är, ännu , kommer inte att bli på länge då elfordon kräver mer el
Den el jag förbrukar per år genererar 0 gram koldioxid. Vattenfalls standardmix bestående av 52% kärnkraft, 46% vattenkraft och 2% vind- och solkraft.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Den el jag förbrukar per år genererar 0 gram koldioxid. Vattenfalls standardmix bestående av 52% kärnkraft, 46% vattenkraft och 2% vind- och solkraft.
Brytning av kärnbränsle, omhändertagandet av avfallet och lite investerings- och underhållsåtgärdar genererar så klart lite koldioxid. Likaså finns det såklart lite koldioxidutsläpp vid vedeldning, så riktig koldioxidfri energi finns nog inte. Men jag förstår din poäng.
 
Den el du förbrukar är el som någon annan hade kunnat förbruka, någon som kanske kör tysk kolel. Så... Det är inte dumt att snåla lite lagom.
 
useless useless skrev:
Å andra sidan är andelen bilar som är äldre än 48 år ganska liten och dom körs säkert bara korta sträckor.
Korrekt.

Har du funderat på hur mycket begagnade vedspisar i nya hus egentligen används utslaget på hela befolkningen ? :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
harry73
GlennB GlennB skrev:
Har du funderat på hur mycket begagnade vedspisar i nya hus egentligen används utslaget på hela befolkningen ? :)
För en rättvis jämförelse borde frågan egentligen vara hur åldersfördelningen är över alla vedspisar i Sverige. Och då tror jag att en stor andel är äldre än 48 år.
 
Fast redan installerade berörs ju inte av förslaget ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.