dedden skrev:
Ja, absolut.
Och varför blir det tokigt då?
 
MathiasS skrev:
Och varför blir det tokigt då?
Om man kör utan acktank..
 
Frågor.

Om vedeldningen bidrar så drastiskt till ökningen av astma exempelvis. Varför ökar då astman nu när det finns andra sätt att värma huset med än en gammal vedspis?
Varför är luften så pass dålig i storstäderna nu även fast det eldas mindre?

Att man kan komma fram till att vedeldningen är bland de största spridarna av diverse gifter. Kan också betyda att man fått bort/minskat andra små som stora spridare av miljögifter.

Min fru är den som är näst äldst i våran familj, men det betyder inte att vi är lastgamla.


 
MathiasS skrev:
Hehe....hur orkar folk egentligen?  :)

Men allvarligt talat - jag förstår att det kan ryka från en vanlig kamin när man fiseldar på fredagskvällen men om man har en riktig vedpanna avsedd för uppvärmning av hus, då kan det väl inte vara *svårt* att få till optimal eldning? Jag menar, alla borde klara av det?
Nu är jag här igen en liten stund :D :D
Som dom flesta vet så instaleras det frånluftsvärmepumpar i nästan alla nya husen i dag och det går inte ihop med ved eldning.
Direkt när någon tänder så har man röken inne och kan inte ventilera ut det för att det kommer nytt hela tiden.
När den första släcker så kommer nästa hem och tänder.
Då får man stänga ventilationen och värmepumpen. Jag anser att kor grisar och vedeldare skall vara ute på landet. Nästa gång ni tänder så klätra upp på taket och stå där i en timme i den opitimala röken.
Frågan är om jag har någon att diskutera med efter det 8)
 
charta77 skrev:
Frågor.

Om vedeldningen bidrar så drastiskt till ökningen av astma exempelvis. Varför ökar då astman nu när det finns andra sätt att värma huset med än en gammal vedspis?
Varför är luften så pass dålig i storstäderna nu även fast det eldas mindre?

Att man kan komma fram till att vedeldningen är bland de största spridarna av diverse gifter. Kan också betyda att man fått bort/minskat andra små som stora spridare av miljögifter.

Min fru är den som är näst äldst i våran familj, men det betyder inte att vi är lastgamla.
Jag tror att dom flesta skulle behöva ventilera sina hus lite mer så skulle det bli bättre men då måste vi ha friskt luft ute.
Det är nog inte många som tänker hur farligt det kan vara och flytta in i ett nytt hus exempel.
Allt nytt bygg material som man har är inte nyttigt i början. Målarfärger, plastmattor, elektronik och inte minst våra datorer. Därför är det så viktigt med ventilation.
Genom mitt jobb så kommer jag i kontakt med dom här problemen och det gör ont i mig när jag ser alla galenskaperna.
Har man en gång blivit alergisk så har man ingen återvändo.
Man kanske inte kan ha blommande blommor hemma eller inte tål parfymer, vissa fall kanske man inte kan träffa sina vänner för dom har djur hemma.
Tyvär är en av bovarna vedeldningen inne i stan.

 
Gustav1 skrev:
Som dom flesta vet så instaleras det frånluftsvärmepumpar i nästan alla nya husen i dag och det går inte ihop med ved eldning.
Visar inte detta att frånluftsVP är olämpliga och borde förbjudas i ett land som av tradition och hävd vedeldar mycket. ;)


Tompa
 
Dom snevrider effekt balansen i landet oxå så dom borde förbjudas
 
T
Kanske en rökgasfläkt med "ejektorverkan" kan lösa ev dispyter med känsliga grannar, då dessa fläktar "skjuter" upp röken högre och blandar också ut röken med omgivande luft.

Gustav1:s beskrivning av röklukten får mig att undra var friskluften kommer in hos honom, det kan vara orsaken i detta fall då jag misstänker 1 stor centralt placerad inluftsventil som servar hela huset ?. En motåtgärd kan vara filter typ Elfi (se http://www.elfi.se/pdf/elfi_400k.pdf).

 
Gustav1 skrev:
När den första släcker så kommer nästa hem och tänder.
Man släcker inte när man eldar med ved. Brasan brinner ut. I alla fall om man eldar i en nyare panna. Fast det var kanske det du menade.
Nästa gång ni tänder så klätra upp på taket och stå där i en timme i den opitimala röken.
Frågan är om jag har någon att diskutera med efter det 8)
Tja, jag skriver ganska bra för att ha stått lutad över skorstenen med full fyr i pannan. Glasögonen immade igen, men annars märkte jag inget av röken. Ja, jag vet att vissa gaser är farliga även om de är färglösa och luktfria, t ex kolmonoxid (CO). Orsaken till att jag klättrade upp var att det var omöjligt att se rök från marken och jag ville kolla på närmare håll. Det gick inte att se rök ens när jag stod och höll i skorstenen, men när jag lutade in huvet över rätt pipa så blev jag på en sekund blöt i ansiktet och glasögonen immade som sagt igen.

Jag stod inte där i en timme, men jag passade på att mäta tempen på rökgaserna när jag ändå var uppe, så 10-15 minuter var det i alla fall. Optimal är väl kanske inte röken, men jag har svårt att tro att någon skulle kunna besväras av den.
 
Tompa01 skrev:
Visar inte detta att frånluftsVP är olämpliga och borde förbjudas i ett land som av tradition och hävd vedeldar mycket. ;)


Tompa
Gamla traditioner är kanske inte så lämpliga inne i stan i dag.
Personligen tycker jag att om man vill ha renare luft inne i stan så måste alla tvingas in i fjärvärme användningen.
Det är bätre  elda veden i en större kraftvärmeverk.

Andreas.
Kan du utveckla det här med effektbalansen ?

TN-Funkis.
Ärligt talat så tror jag inte det beror på ventilplaceringen.
Jag kan ta in luft från öst eller väst sidan.
Om jag vill ha in varmare luft så väljer jag väst sidan och är det för varm så tar jag in svalare luft från öst sidan. Det här ändrar jag med en spjäl.
På det här viset hoppas jag spara mer el nu.

Sveno.
Låter som du har en bra panna men troligen bor du utanför stan eftersom du eldar nu. Där är det naturligt med vedeldning.
Här hemma är det förbjudet elda inne i stan sommartid så jag har inga problem nu.

 
Är det så att man störs av en granne som eldar dåligt så är det ju bara att klaga till komunen...

Problemet blir nog mindre och mindre i och med att flera köpa nyare pannor som är mycket bättre.. Och är det så att din granne har en ny BRA anläggning och du ändå har dåligluft inne så kanske det är din egen eller grannens bil du ska klaga på då istälelt..
 
T
Gustav1 skrev:
TN-Funkis.
Ärligt talat så tror jag inte det beror på ventilplaceringen.
Jag kan ta in luft från öst eller väst sidan.
Om jag vill ha in varmare luft så väljer jag väst sidan och är det för varm så tar jag in svalare luft från öst sidan. Det här ändrar jag med en spjäl.
På det här viset hoppas jag spara mer el nu.
Tyvärr så kan det faktiskt ha en ganska stor betydelse hur inluftventilen sitter på huset när grannarnas rök kommer farandes med tanke på vindriktningarna i ditt område, speciellt som du bara har en central igång (vilken du alternerar med ett spjäll)  Gå runt huset och bolma på en cigarr/cigarett, börja det stinka inomhus är det ett tecken på att inluftventilen inte har bästa placering, då har du valet att ändra detta (vilket blir massa jobb) eller sätta på ett filter för att slippa detta.
 
Om inte frånluftsVPn klarar av att tillföra hela effektbehovet när det är som kallast hoppar oftast en elpatron in och 3- eller 4 dubblar effektuttaget. Detta i ett läge då elanvändningen redan är som hårdast belastad. Då är det bra om man har en vedkamin eller pellets kamin så vi slipper den där elpatronen.

Börspriset på elen kanske ligger 5- och 10 kr/kWh när det är som kallast.Elbolagen säljer den till avtals pris på kanske 20 öre/kWh. inte konstigt att elpriset ökar.
 
Andreas_Hansson skrev:
Börspriset på elen kanske ligger 5- och 10 kr/kWh när det är som kallast.Elbolagen säljer den till avtals pris på kanske 20 öre/kWh. inte konstigt att elpriset ökar.
Helt riktigt.. Elbolagen tvingas köpa in elen för upp till 10kr/kWh o detta kommer dom när alla elmätare är utbytta (2008) låta kunderna betala.. Så då blir det inte kul med el o -30 ute.. ;)
 
TN-Funkis skrev:
Tyvärr så kan det faktiskt ha en ganska stor betydelse hur inluftventilen sitter på huset när grannarnas rök kommer farandes med tanke på vindriktningarna i ditt område, speciellt som du bara har en central igång (vilken du alternerar med ett spjäll)  Gå runt huset och bolma på en cigarr/cigarett, börja det stinka inomhus är det ett tecken på att inluftventilen inte har bästa placering, då har du valet att ändra detta (vilket blir massa jobb) eller sätta på ett filter för att slippa detta.
Jag håller med dig att man kan minska rökmängden om man har intaget på rätt ställe.
Det jag menade innan var att om det var rökfritt så skulle det inte ha någon betydelse.
Det är därför jag har intag på två olika sidor där jag tycker det är mindre rök vintertid.

Men är det inte komiskt när man läser igenom den här strängen och sammanfattar problemen med vedeldningen.
Här är inte vedeldningen problemet det är alla grannar som har ventilation till sina hus och värmepumpar.
Vi som inte eldar skall betala dyra omdragningar av ventilationen, skaffa kolfilter som säkert kostar lika mycket som två års vedförbrukning.
Tycker ni inte att det här låter konstigt.
Jag tycker det skulle vara enklare med eldningsförbud
inne i städerna och slippa allt bråk och samtidigt få friskt luft.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.