Själv har jag ett hus på 125 kvadratmeter + uppvärmd garage på 35 kvadratmeter. Huset värms upp av en frånluftsvärmepump som förbrukar mellan 12000 - 14000 kw årligen och där ingår hushållselen.
Vet också att den förbrukningen kunde jag lätt sänka med en berg eller markvärmepump.
Men nu tänkte jag att vi skulle prata lite om vedeldning och även den ökande pelletseldningen inne i städerna.
Det första som jag tänker på när någon vedeldare skryter om sin billiga uppvärmning är hur omgivningen har det.
Oftast är det barnfamiljer som bor på villa områden och det kan inte vara nyttigt med all rök i luften hela eldnings-säsongen. ( Astma, allergier mm. )
Alla vi som har frånluftsvärmepump vet också att det sämsta som kan hända är om någon eldar med ved i närheten.
Idag får man köra en bil med katalysator max 1 minut på tomgång inne i städerna men en vedeldare kan hålla på hela vintern och det är ingen som tar tag i det. Det här bara ökar föraktet mot våra styrande.
Alla som jobbar med miljöfrågor hos våra myndigheter skulle tänka efter varför vi skall betala era löner med skattepengar när vi bara får skitigare luft på villaområden inne i städerna.
Nu är frågan.
Fler och fler tänker köpa kamin och börja elda med ved inne i stan.
Hur dålig måste luften vara innan folk börjar reagera.
Hur löser vi detta.
Jag vill ha friskt luft !!!!!!!!!!!!





 
Gustav1 skrev:
Hur löser vi detta.
Skorstenskatalysatorer?
gaia
 
Vi skall väl skilja på de som fiseldar i kaminer och de som har svanenmärkta pannor med god förbränning.

Fiseldarna är de som förpestar luften för grannarna (och de som fiseldar i sina pannor för att de inte har någon ack-tank).
 
Gustav1 vart kommer dina 12000 - 14000 kw ifrån? Köper du miljömärkt el?
 
då det största behovet av EL finns på vintern så imprteras ju från kolkraftverk ju. !
 
#1
Tänk om det fans en katalysator till skorstenarna då hade problemet varit löst.
Jag har läst någonstans att vissa bilars avgaser är renare än luften inne i stan.
#2
Pratar man med vedeldarna så kan alla elda rätt och har torr ved men ryker gör det.
#3
Nu när Barsebäck är stängd så är det stor risk vintertid för smutsig Dansk eller Polsk el från Olje och Kolkraftverk.
Kommer elen kosta så mycket som skrivs i tidningarna i framtiden så har vi inte råd värma husen med det.
Tycker du att lösningen på det är vedeldning.
 
Hihi .. Katalysator..
Jojo.. En katalysator består ofta av ett keramikelement som blir så varmt så allt bränns upp.
De nya morderna vedpannorna har keramik i förbränningsrummet / dvs de har inbyggd katalysator.
När jag eldar så varken syns/luktar det. Det är bara i uppstartsögonblicket det känns i luften.
Tycker dessa direktel förbrukare är värre som kör sin höga elförbrukning under vintern då vi importerar mycket från polen och dess kolkraftverk.
 
Ute på landsbygden så bidrar enligt många skrönor den äldsta generationen till gransämjan genom att reservera eldning av gummi och fuktig ved till när vinden blåser åt rätt håll, dvs endast då det blåser in mot de grannar som de inte är sams med. Bortsätt från detta så anser jag nog att så länge som man kör bil och förbrukar el själv så får man nog tåla att andra eldar ved. Vad som är mer eller mindre miljövänligt beror nog på hur man resonerar.

Tompa
 
#Dem00nix

Jag skrev innan att det är max 1 minuts tomgångskörning inne i stan om man följer lagarna.
För i tiden så var det vissa som drog in en slang från avgasröret på bilen och gjorde självmord på det viset.
Idag är det nog svårt för dödsorsaken blir nog en annan i så fall. Liggsår eller något annat efter en lång tid.
Visst är keramikpannor bra men hur många vedeldare (kamintillverkare) kunde tänka sig och släppa in röken i sitt hus och sedan bevisa att det är ofarligt.
Alla förstår nog vad som händer. Det blir nog inte liggsår här inte.
Bor man i vindriktningen och det är bara några tiotal meter mellan husen plus att röken går ner nästan direkt vintertid så kan man förstå att det är inga nyttiga antioxidanter grannarna får andas in.

Hur många av er trodde för några år sedan att det blir rökförbud på restauranger.
Samma kommer att hända med vedeldningen inne i stan.
Frågan är bara hur rökigt skall det vara vintertid innan det börjar hända något.



 
#7
He He....det kanske är en bra ide. Problemet är bara att jag måste ha östlig vind om jag skall ge igen och hur ofta är det.....Nästan aldrig.
 
Gustav1 skrev:
#1
#3
Nu när Barsebäck är stängd så är det stor risk vintertid för smutsig Dansk eller Polsk el från  Olje och Kolkraftverk.
Där har du fel...utlänska kraftverk har lika höga krav på utsläppbegränsningen som här. Dom använder också samma teknologi för att begränsa den. Att Dansk,Polsk energi är smutsig kan du trygt glömma.

Fossila bränslen ( kol,olja) är ju mer eller mindre bannlysta i Sverige för miljöns och växthuseffektens skull.
För Sveriges del som har gott om skog är ökad vedeldning ett sätt att bromsa växthuseffekten och miljöförstöringen. Tror du på växthuseffekten, som det är politiskt riktigt att tro på, och vill bidra till att jorden finns för kommande generationer så får du finna dej i att man eldar med ved i en panna eller i en kamin i din närhet. Det kanske förpestar livet för några få men räddar vår jord i längden ( vilken fin tanke, va?).
Vedeldare är dom mest miljömedvetna människor som AKTIVT valde ved framför bekväm och miljöförstörande olje- och kolenergi levererat genom två håll i väggen, bör du väl hålla med. Vi sågar , hugger och staplar ved så ryggen värker och du klagar att vi misslyckas med upptändning ibland, att dåligt väder trycker röken ner ibland?
Så kan man också se på saken..... ;)
gaia

 
Andreas_Hansson skrev:
Man borde ställa krav att alla vedpannor skulle vara miljögodkända.
Det kommer nog.. ::)
 
2an skrev:
Det kommer nog.. ::)
Ja just vad kommer sedan då ?? P märkning för "vedeldaren".
 
ppalm skrev:
Ja just vad kommer sedan då ?? P märkning för "vedeldaren".
ISO certifiering skulle låta fint ;D
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.