Och värmepatron! Absolut ja. Men har ingen lust att tömma systemet nu, för att få in en sådan. Det får bli en senare fråga. Men visst ska det in en.
 
jonssonligan skrev:
det finns ingen att köpa, i alla fall inte i centrala skaraborg
Jamen tjenare! "Centrala Skaraborg"..!? Hur stort är detta centrum? Var går bortre gränsen för var du kan tänka dig köpa ved?
 
Kan ju syfta på länet, om det nu ens är av intresse i sammanhanget...
 
jonssonligan skrev:
får se hur de levererar värme med. ca 3,30 kr /st. Undrar vad det blir per dag...
räkna grovt att dom ger 4,2- 4,5kW/kg.
Vet ej hur mycket väger ett styck.
Fyll inte din panna fullt med dom för det blir för mycket värme som produceras på kort tid , rökgastemp blir hög och mycket av värme försvinner genom skorsten i stället för att värma huset. Ladda i mindre portioner ( halva av din vanliga vedvolym) och prova dej fram hur mycket är lagom.
Glöm pellets om du inte har en pelletsbrännare. Billigare att elda loggs än installera pelletsanl i all hast. Loggs kan kanske köpas billigare om du köper en hel pall?
Lycka till!
gaia
 
Nja, centrala Skaraborg var ju mera ett uttryck. Jag bor strax utanför Tidaholm, så däromkring är väl det som är intressant. Egentligen kan jag handla ved från Boden med, det handlar ju om transportkostnader. Jag har ingen möjlighet att själv hämta ved. Kanske en släpkärra då, men då är ju Boden uteslutet, om du förstår vad jag menar. Vill ha torr, huggen ved hemkörd till huset. En utopi naturligtvis i detta sammanhang.
Har hittat en kille i Skara som levererar loggs per pall, finns nog i Hjo och Tibro med, om jag läste rätt. Ska undersöka detta närmare i morgon.
Läste att 1m3 loggs motsvarade ca 7m3 ved. Kan det stämma tro? Det är ju rätt bra drag i dem då i så fall. Det lutar åt att jag beställer hem 3-4 pall.
 
Rustas "logs" kostar vca 40 :- / 10 kg, de har samma värmeinnehåll som pellets ca 4.5kWh/kg. 88 öre/kWh En pelletssäck på 16 kg kostar ungefär lika mkt per st vilket blir 55 öre/kWh. Logsen är egentligen bara stora pellets...

Elpatron måste du ju skaffa dig i vilket fall som helst, man måste ju kunna resa bort.../ ha reserv om pelletsbrännnaren slocknar

Viadrus U22...Hmmm Den pannan funkar betydligt bättre med en pelletsbrännare än med ved (Det är en pellets/koks/kol/olje/gas panna). Som vedpanna är den inte bra...

I ditt fall skulle jag rekommendera att fixa till ett MAFA förråd för pellets och installera en pelletsbrännare i den istället för att jaga ved.
 
Pelletsbrännare skulle kunna vara ett bra allternativ. Dessvärre har jag ett ohyggligt litet pannrum. Det går säkert att installera brännaren, men avståndet från luckan till väggen är inte mer än, ja, vad kan det vara,...70 cm kanske. Förrådsutrymme är lika med noll. Har kanske 1m2 att ställa förrådet på, och då kommer den att stå ivägen för inkommande vatten och div andra kranar. Så att installera pelletsbrännare i all hast = inget allternativ.
 
Förresten, sa hästen. När vi ändå är inne på kostnader. Vad kostar det med ved per KWh? Vet ju att det inte är en exakt vetenskap, men säg att jag ger 300kr per m3 själpt mått blandved. Hur mycket mer kan mitt misstag kosta mig?
 
jonssonligan skrev:
Förresten, sa hästen. När vi ändå är inne på kostnader. Vad kostar det med ved per KWh? Vet ju att det inte är en exakt vetenskap, men säg att jag ger 300kr per m3 själpt mått blandved. Hur mycket mer kan mitt misstag kosta mig?
30 cm ved i stjälpt mått innehåller ungefär 50% fast volym (m3f). Har du staplat det är det ungefär 65%. Det skulle göra att du har ungefär 12 kubikmeter fast volym ved att tillgå hittils.

Om veden är torr så är energiinehållet ungefär så här beroende på vilket trädslag det är (enhet kWh/m3f ):

Bok, Ek 2700
Björk 2600
Tall, Al 2100
Gran 2050
Asp 2000

Så för björkved som inköps får man nog idag räkna med ungefär 350-400 kr per kubikmeter stjälpt när den är hemtransporterad. Det gör ett pris på 800 kr/m3f vid 50% fastvolym. / 2600 kWh/m3f = 0.30 kr/Kwh
Bara att ändra priser och trädslag baserat på vad du har för ved. d^_^b
 
Tack för snabbt svar.

Då ska vi se....kWh/m3f, 50% ,12m3....Bok, Asp, Tall =grekiska. Tur att jag inte behöver försörja mig som mattematiker, hehe. Ja, trä vet jag ju var det är, men att helt skilja alla sorter åt, nä det går inte. (behövs ju inte riktigt heller)

Jag är glad att det finns andra människor här i världen som kan sånt här. Jag får räkna med 2-3 gånger dyrare vinter då. Låter kul. Nåja, det är betydligt billigare än oljeräkningen vi hade i förr förra boendet. 6m3 olja per år...Törs inte ens räkna på vad det blir i dag... Så på det hela taget blir det en dyrköpt läxa, men förmodligen överlever vi.

För att nu undvika det här igen. Hur gör man med nästa vinters ved. Ser man till att få hem den redan nu, eller väntar man (jo, det verkar ju bra...) tills den har torkat hos leverantören, och får den hemkörd då? Hur gör folk (ni)?
 
C
Du kan till att börja med leta rätt på tråden som behandlar din Viadruspanna och se om du hittar några nyttiga tips där som minskar förbrukningen och gör pannan effektivare. Hur stor panna har du? Hur mycket acktankar? Vilket laddkoppel?

Det "vanliga" är väl att man köper veden på stock och kapar och klyver själv, ska man köpa färdigkluvet lär det vara billigare ganska fort att montera en pelletsbrännare, elda logs, eller varför inte montera värmepump och slippa sotet i källaren.
Alternativt, om du vill hålla på med vedeldning, kanske införskaffa en modernare panna, vilket dock är ganska dyrt.
 
Allvarligt? Blir det billigare med pellets? (ja, bortsett från investeringskostnaden då) Jag begriper ju att om man hugger själv blir det ju billigare än att köpa färdighuggen, men jag trodde nog att ved, oavsett inköpsform, var billigare än allt annat. Köper man färdighuggen och levererad, så är ju arbetsinsatsen inte så stor. Min tanke var att köra med ved så länge jag orkar, för att sedan investera i pellets eller kanske en luft/vatten eller bergvärme i kombination med pellets.

Nåja, man lär så länge man har en lever, och det finns väl många olika sätt att säkra sin uppvärmning. Jag ska nog försöka ett tag med ved i alla fall. Och oavsett vilket, det finns inte plats för annat just nu.
 
Nej! tror inte det blir billigare med pellets.ska du elda ved med Viadrusen så kräver det lite mer utav eldaren,inte bara trycka på en knapp..Bra drag o torr ved.
 
All vedeldning kräver att man har kunskap det har inget med viadrus att göra. Även den dyraste pannan måste användas rätt. Den långa tråden om pannan i fråga ger mycket information som troligen överskrider de flesta märkespannors bruksanvisning ;)

Kan man stapla veden i anslutning till pannan är det bra, i värsta fall får man så snabbt glöden slocknat sota ur och fylla på pannan så det får ligga därinne och torka. Viadrusen klarar _ALL_ ved inte bara sån som är exakt 20% fuktad däremot så brinner det ju inte så bra när det är surt iom att mycket energi går åt att torka veden,

Köpa ved just nu är lite som att köpa glass på stranden när det är gassande sol, dvs priserna är kanske inte helt på kundens sida :) Det är troligen bara att gilla läget och betala och sen köpa i tid nästa år.

Själv sitter man på kalla 40kubik på rus och minst 12 kubbar inne, här ska det fanimej inte ta slut om så Bore ger sitt värsta!
 
Hehe, vi får hoppas att han flyr fältet tidigt, så det inte blir så kännbart.

Hittentills har jag inte upplevt några större bekymmer med eldningen. Har accumulatortankar på 1000L (lite lite om jag förstod rätt) och det är väl kWh per eldad klabb som kan bättras på misstänker jag. Går väl ut en del värme i onödan så här i början. Man lär sig med tiden.
Självklart ska man planera nästa års ved redan nu, det kan ni fethajja. Annars blir inte frugan nådig. (man kanske skulle koppla in henne i värmesystemet, hon kan ju elda upp sig rätt bra......bara en tanke....det lär ju koka...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.