Hej,

Jag har hamnat i en besvärlig situation. Naturligtvis självförvållad, men kanske inte helt enkel att förutspå heller, med den erfarenhet jag har.

Vi har köpt oss ett hus nu på höstkanten och så långt är allt bra. Har haft hus förrut, så det mesta är bekant. Dock inte uppvärmningen. Det värms enbart upp med ved. I sig heller ingen fara, om man bara har....ved.

Hade inte en susning om att det skulle vara så svårt att få tag på ved. Nu har vi kanske 10m3 staplad ved kvar, och löfte om leverans på ca 12 m3 själpt mått. Som ni som eldat med ved förrut begriper, hjälper inte detta långt.

Hur gör jag för att klara detta? Inte en susning faktiskt. Ett alternativ är naturligtvis att köpa ved. Vilket visat sig vara en omöjlighet, det finns ingen att köpa, i alla fall inte i centrala skaraborg.

Jag har då en fråga ang pellets. Går det att elda pellets i en panna enbart avsedd för ved? Hade tänkt att lägga in någon form av ställning i botten, så att man kan lägga ett galler i botten. På så vis hoppas jag få luft under pelletsen, om det nu är nödvändigt. Eller går det att bara ösa in det? Några andra förslag? Låter det sig göras överhuvudtaget?

Jag har en viadrus U22 panna, om den infon kan hälpa till på något sätt.

Tacksam för svar.
 
Redigerat:
Har du ingen elpatron i acktanken?
 
Nepp, dessvärre inte. Bortplockad av tidigare ägare. Har planer på att sätta i en, men det kom ju lite plötsligt, som flickan sa...
 
D^är nog värmelogs ett bättre alternativ, blanda värmelogs med ved så drygar du jju ut förbrukningen
 
Värmelogs, var hittar man sådant?
 
Ö&B, Byggmax tror jag säljer dom
 
Ok, då börjar jag där (blir en dyr vinter det här...).
Tack för snabbt svar.
 
Ha koll på rökgastempen när du kör dom, kan nog bli ganska höga i din vidarus :)
 
den ja.....
Har inte en susnig hur man kollar den. Har någon termostatstyrning via den, men ingen mätare vad jag kan se. Det löser sig nog. Eldar lite lugnare i början. Tack för varningen.
 
Jag hade investerat i elpatron i vilket fall. Om ni reser bort, kan det vara bra att ha.

Okapad, fuktig ved lär inte vara något problem att hitta, men torr kapad är betydligt värre.
 
I trakten kring mig (kristianstad) finns ett företag som tar hand om spill från tarkett och gör om till ved, ger riktigt bra värme och dom har alltid i lager.
Kolla om det inte finns nåt liknande i dina trakter.
 
Finns ju en del på blocket, och ett par kubik får man väl plats med på ett släpvagn om man inte har tillgång till nåt större.

Det går att elda med ved som inte är torr, lite sämre verkningsgrad men det blir varmt.

Annars kan man åka och spana i småbyarna... där brukar det alltid finnas nån manisk vedsamlare som kan tänka sig sälja några kubik.

/ATW
 
Kolla med sågverk om det finns något i närheten. Har du lite tur kanske du kan få köpa några knippen bakved. Du kanske kan förhandla dig till att få det hemkört, sågverk brukar ha tillgång till virkesbilar.

Barkig bakved är väl kanske inte det bästa men det torkar ganska fort om det inte redan är torrt.

(bakved är spillet efter att stocken sågats till användbart virke)
 
Annars finns det bega pellets brännare på www.blocket.se för en 5-6 tusen, framåtbrinnande brännare har ja för mig det ska va till den pannan? Pellets finns i mängder bla på Byggmax.
 
Tack för svar allihopa.

Jag ser på nu på Blocket att det finns en del som säljer ved, så var det inte för några dagar sedan, åtminstånde inte torr ved. Jag ska ringa runt och se vad det kan ge.

Pelletsbrännare kan bli aktuellt framöver, men pannrummer är trångt som som attan, så jag tänkte vänta tills jag kunnat bygga ut det lite, och vrida pannan 90 grader, då fungerar den lösningen bättre.

Bakar kan vara ett allternativ. Frugan har erfarenhet av det från tidig ungdom, så det kan ju fungera. Närmsta sågverk.....får kolla Eniro.

Kan meddela att jag köpte en provsäck värmelogg på Rusta idag. Brann gjorde de i alla fall, får se hur de levererar värme med. ca 3,30 kr /st. Undrar vad det blir per dag...

Än en gång, stort tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.