Att alltid ha dörren öppen borde ju göra det bättre, finns det något fönster på sidan öppna det också. Blir nog inte bra, men borde åtminstone bli bättre.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har eldat med ved hela mitt vuxna liv och aldrig någonsin mätt RF i någon vedbod jag använt. Iofs har jag heller aldrig (med undantag för några självlastarvagnar som fått agera flyttbar vedbod) förvarat ved i någonting som varit byggt senare än 1930 :thinking:...
Jag har eldat med egenved för uppvärmning sen jag var i tjugoårsåldern, aldrig har jag haft lyxen att kunna använda gamla ved bodar utan jag har fått bygga vad jag behövt för att skydda veden från höstens regn och vinterns snö.

Man hör och känner ju på ved om den är torr, inte behöver man mäta fukthalten i ved även om det är lite kul när någon med en fuktmätare kan konstatera att min kluvna alved ute på pall under plåttak är torrare än vad Naturvårdsverket rekommenderar.
 
C
F fribygg skrev:
Jag tror det kan vara idé att ta upp ventilationshål
Tror man i så fall måste komplettera med en rejäl fläkt för att driva runt luften då det saknas en värmekälla och de täta väggarna effektivt hindrar vinden från att skapa naturliga luftrörelser.

Instämmer med övriga här att det är bättre att stapla den utanför under en plåt tills det är helt torrt.
 
F fribygg skrev:
Man hör och känner ju på ved om den är torr, inte behöver man mäta fukthalten i ved även om det är lite kul när någon med en fuktmätare kan konstatera att min kluvna alved ute på pall under plåttak är torrare än vad Naturvårdsverket rekommenderar.
Morfar lärde mig att slå ihop 2 vedträn. Om det blev som en ton och inte bara sa "pang", var veden torr nog. (Förmodligen inte godkänd mätmetod enligt Naturvårdsverket.)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.