Såg inte programmet men var säger Sverker att man kan köpa kapad och kluven blandved för 100:-/m3? Skulle slå till direkt!
 
Ligger väl ofta runt 250kr/m3 för ett BRA pris på blandved ? Jag har som en del andra till min braskamin tagit ned träden själv....men min granne köpte för 245kr/m3 blandved av kommunens "röjarlag".

Kapad kluven å klar.
 
Nu var inte priset 100 kr per m3 utan 100 kr lägre än björkveden per m3. Jo jag så den delen av programmet.
 
Vi är väl alla överens om att ved är billigast. Såvida man inte räknar sin egen tid och svetten som droppar från näsan.
Själv så gillar jag grejor och skulle gärna vilja äga alla verktyg som man någonsin kan tänkas behöva. Men, ngn vedkap och klyv köper jag inte. Lejde en snubbe med traktor och eb vedprocessor, 50m3 på en eftermiddag till en kostnad av 50kr/m3.
Det blir många år av egen klyvning innan man kan räkna hem en kap och klyv. Dessutom var det jäkligt smidigt att få det bortgjort på en em.

/Jögga
 
Det är i alla fall helt klart att jag kommer att satsa på en vedpanna. Kanske också med tillvalet pelletsbrännare, eftersom jag inte har någon färdig ved enner lagringsplats som det är nu. (nytt hus). Därför kan det kanske vara smart(?) att köra pellets i två år till en början och fixa ved under tiden så att den är klar till år tre. Jag har ett pris på vedpanna (effektapannan) på ca 57.000 inkl acktankar. http://www.effectapannan.se/prislista.pdf
Är det ett normalbra pris och utrustning eller kan det finnas mer prisvärda grejor?
 
Papa A skrev:
Det är i alla fall helt klart att jag kommer att satsa på en vedpanna. Kanske också med tillvalet pelletsbrännare, eftersom jag inte har någon färdig ved enner lagringsplats som det är nu. (nytt hus). Därför kan det kanske vara smart(?) att köra pellets i två år till en början och fixa ved under tiden så att den är klar till år tre. Jag har ett pris på vedpanna (effektapannan) på ca 57.000 inkl acktankar. [länk]
Är det ett normalbra pris och utrustning eller kan det finnas mer prisvärda grejor?
Du verkar vara helt rätt ute. Jag skaffade vedpanna först och ved sedan. Det var minst sagt rätt knepigt att få tag i torr ved i februari. ;) Det är först nu, andra säsongen som jag känner att jag har fått riktig ordning på vedhanteringen.

Priset verkar normalbra, eller kanske lite bättre.
 
Det där var inte så dumt att ha som tumregel Hansson28, för dimensionering av ackar. Tack för tipset.
Men det är i sanning inte lätt att bara välja värmesystem. Vedeldning känns dock både bra, billigt och är ganska miljövänligt. Dessutom är det tradition och väl beprövat.
 
Hej.
Jag med myndigheternas velande när det gäller energipolitiken, skatt hit moms mm,Ved går oftas att få tag i,lite slit kanske men röra på sig måste man ju.Men ni har misat något. Jag kan aldrig räkna hem en traktor, om jag monterar en vp pump.Men jag måste ju ha något att köra hem veden med.Så traktorn är självskriven.

Jag har följt eran diskution här på forumet och kommit fram till att Soloinova 30 med 2 st 1500 liters ackumulatortankar från Rinkabyrör .

Men visst, jag har krav på mig att det SKALL gå att elda pellets annars blir hon inte glad.


MVH PUTTE och trevilg helg på er.


 
Hej Papa a !

Funderar du på en WOODY-panna ska du veta att de släpper en med lambdastyrning under våren-05.Lambdastyrning ger maximal verkningsgrad och inställningen av primär och sekundärluft sker automatiskt.En annan bra panna är solo innova pannan kostar dock 20 tusen extra med lambdastyrning, +moms.
 
jorwes skrev:
Vi är väl alla överens om att ved är billigast. Såvida man inte räknar sin egen tid och svetten som droppar från näsan.
Själv så gillar jag grejor och skulle gärna vilja äga alla verktyg som man någonsin kan tänkas behöva. Men, ngn vedkap och klyv köper jag inte. Lejde en snubbe med traktor och eb vedprocessor, 50m3 på en eftermiddag till en kostnad av 50kr/m3.
Det blir många år av egen klyvning innan man kan räkna hem en kap och klyv. Dessutom var det jäkligt smidigt att få det bortgjort på en em.

/Jögga
Ok jag missuppfattade visst lite priset på blandved. Zappade in mitt i repotaget...

Men prisjämförelsen Olja/VP/pellets/ved, gällde med kluven ved. Så du behöver inte köpa vare sig kap eller klyv. Du får iofs stapla veden i vedbon, och då kan du kanske bli svettig.

Energi motsvarande 25 000kWh, kostar:

Pellets: ca 11 000 kr

Färdigkluven köpt ved: under 4000kr

Om nu Sverkers prisjämförelse stämmer, så är det frågan om det lönar sig att hugga sin egen ved, även om man har egen skog...

/
 
Cujo skrev:
Färdigkluven köpt ved: under 4000kr

Om nu Sverkers prisjämförelse stämmer, så är det frågan om det lönar sig att hugga sin egen ved, även om man har egen skog...
/
Är otroligt billigt med färdikluven ved, man skall ha bra utrustning om det skall "löna sig" att hugga själv....gärna göra lite extra och sälja när man ändå är igång.

Fast 4000kr är ju pengar det med...dessutom spar man in några träningspass ;-)
 
Hej!
Sverkers vedexpert som var med i programmet hade några viktiga synpunkter på priset för uppvärmning med ved.
Konsumentrådgivarens pris (3750:- för 25000kWh) var troligtvis vid köp av långved, alltså 3-meterslängder okluvet.
Räkna med nästan det dubbla om man köper färdigkapad och kluven ved. Riktpriset han hade för björkved var mellan 400-500:-/kbm samt en dryg hundring billigare för blandved, då kapat och kluvet och hemkört.
Alltså mellan 7-8000:- för 25000kWh om man köper helt färdigt.
 
Jag tycker att det behövs lite klargöranden. En kubikmeter kapad och kluven halvmetersved stjälpt på t ex SJ-pall är mycket mindre ved än en kubikmeter hyfsat grov och rak björk travad i tre-fyra meters längder. Det går alltså massor av luft i det stjälpta måttet.

När Hansson28 har kapat och kluvit sin långvedskubik så har han ungefär en kapad, kluven och travad kubik som har kostat 150 kr. När Sverkers expert har travat sin stjälpta färdigkapade och kluvna kubikmeter så har han drygt en halv kubikmeter travad ved som han har betalt 300 kr för. Då är det nog bättre att leja nån att kapa och klyva än att köpa färdigkapat om man inte vill jobba själv.
 
Som så mycket annat när det gäller eldning så har mycket kunskap och praxis gått förlorad under oljeepoken.

Som tex 1 m3 ved. Vad är det?
Tidigare användes travat mått. Det gav ganska bra och entydigt begrepp. Det var raka 1-3 m okluven snyggt travad ved eller 1m travad kluven på mitten ved. Det är ung lika mycket luft i traven i båda fallen.
En travad rundved, lufttorkad m3 innehåller ca 1460 kWh (en snabbsiffra från ÅF, Tal o fakta om energi).
En fastkubik do innehåller ca 2070 kWh.
Alltså får vi direkt hur mycket luft vi köper vid jämförelsen av dehär måtten. 0,7 är en siffra gubbarna hemma använde och det stämmer med ovan.

Börjar vi sen kapa och klyva till färdiga vedträn så är det nya "siffror". (som jag inte kan och orkar inte rota fram, sen kan ju vednasaren förståss ha lite intresse av att få in lite extra luft)

... relaterat till ursp sträng: Jag gillar inte laddomater - det visar att man inte gjort rätt från början. Nu brukar jag få folk på mig om detta, men jag ger mig inte. Det kostar att jävlas med naturlagarna. Det mesta funkar i självcirkulation och det kunde rörkrökarna också innan vi började med oljan. Sen måste man ibland (när man gjort fel eller prioriterar annat som tex utrymme, snygga rördragningar etc) försöka återskapa det naturlagarna gör gratis. Jag pratar inte distribution av värme till golv och radiatorer, där är jag lite mera ödmjuk (så spar vi några inlägg)
....och betr ackdimensionering: så skulle jag nästan konsekvent vilja gå upp en storlek (sätt mässingspengarna här i stället). Ett system med väl fungerande skiktning behöver ingen mässing, principiellt.
.... och stoppar man in VVB i en garderob uppe så har man löst en del av takhöjdsproblemet i 220 källare, och så har man gratis fått en större ack (dels rent fysiskt dito antal liter men även fiktivt ca 20-30% mera pga att man utnyttjar dT bättre)

Såg förresten en OH-serie häromdan som en guru hade tagit fram på "allt" om olja och gas. Skrämmande siffror som visar att det är inte snack längre om att de tar slut. Det vi inte riktigt tagit till oss är att de tar slut världigt snart om vi inte gör nåt riktigt radikalt. Och än värre är att de kommer att sina dramatiskt inom en tid som är så snar att vi pratar inom de (verkliga) återbetalningstiderna på de uppvärmningsanläggningar vi köper idag. No matter vad olika nissar säger.

 
Yondalar skrev:
Såg förresten en OH-serie häromdan som en guru hade tagit fram på "allt" om olja och gas. Skrämmande siffror som visar att det är inte snack längre om att de tar slut. Det vi inte riktigt tagit till oss är att de tar slut världigt snart om vi inte gör nåt riktigt radikalt. Och än värre är att de kommer att sina dramatiskt inom en tid som är så snar att vi pratar inom de (verkliga) återbetalningstiderna på de uppvärmningsanläggningar vi köper idag. No matter vad olika nissar säger.
Jag måste fråga: Det du säger här är att man kommit fram till att reserverna av olja och gas tar slut inom 15 år?

Var kan jag läsa mer om detta?

Det borde innebära världskrig nästan. :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.