Hej alla!

Tack för all hjälp. Ledsen att jag inte svarat men varit upptagen...

Ska inhandla isolering på måndag. Den lokala byggaffären har kampanjpris nu så det blir 2500kr billigar än att handla på Byggmax som var tänkt från början. En sug av ngt slag skall oxå hyras så att jag kan suga ut spånet som ligger däruppe...

Sen blir det till att få in offerter från diverse fönstertillverkare och se vilka priser som gäller. Har 50000 att "leka" med allt utöver det tas från diverse bankkonton så jag hoppas inte det blir aktuellt med banklån.
Har dessutom 10 "STORA" träd som skall fällas nu på tomten. Antingen kan man ju sälja dom för att få in lite kosing eller ... usch ja säger som grabbarna i HippHipp "Dagens I Lands problem" :-D
 
Är fönstren verkligen slut?
Är du medveten om att du pratar om en investering sannolikt överstigande 50 000:-?
Satsa de pengarna på värmeanläggningen istället. Det lär du få ut mer per satsad krona på.
 
Ibland kan det vara skönt att vara okunnig för ju mer jag sätter mig in i det här desto villrådigare blir jag. ???

Fönsterna är väl inte slut men det är ett himla kallras, och ngnstans känns det, att om man nu satsar på en dyr värmeanläggning så är det väl lite som att elda till/för kråkorna?!?

Har en granne här som kör pellets och bytat ut fönsterna och han menar på att det är det jag ska göra. ::)
 
Det är väl inte fel att byta ut dem men har du kollat listerna?. Om du byter ut dem mot, förhoppningsvis, tätare fönster bör/måste du se till att tilluften i huset säkras. Väggventiler är nog bäst.
Men som jag angav tidigare, satsa på värmeanläggningen istället. Att isolera vinden ger f ö antagligen en större besparing än att byta ut fönstren, detta för en betydligt humanare peng.
Att installera pelletsbrännare i befintlig panna går på 20-25 000:- inkl ett veckoförråd (inkl installation). Sen beror det på skicket på pannan om det är värt att stoppa in en ny panna istället.
 
Tänk på ventilationen om det är ett gamalt hus du bor i. Byter du fönster måste du nog se till att få in lite luft genom nya ventiler. Vi har också pratat om att byta fönster men slår man ut pengarna på förlorad värme/nya föster så kommer det ta en massa år innan vi har räknat hem en sådan investering. Kan du inte bara byta tätningslister i fönstrena? Sen går det ju lämna iväg gamla fönster och få en "extra" isolerruta monterad. Detta kostar inte lika mycket som att byta till helt nya.
 
sveno skrev:
Jag kom just på en sak. Du har väl sett till att det inte drar genom pannan. Då kyler du bort värmen som du får av elpatronen.
MEDHÅLL! Sotaren tipsade mig i våras om att i sotluckan (den man tar ut sot från skorstenen ur) stoppa in en skumgummibit som helt tätar mot skorstenen.

Före jag gjorde det, med spjället som mest stängt och alla luckor stängda (men eventuell 'draglucka' på oljebrännaren (avstängd) öppen, vet inte om den går igen eller inte när brännaren 'sover') så strömmade det kanske 40gradig luft rakt upp ur skorstenen konstant, med skumgummipluggen strömmar det inget alls.

Antagligen en rejäl besparing. Visserligen är det kanske inte bra för en metallskorsten att det regnar/snöar in i den utan att det värms bort, men vad sjutton, det är ju bara ett plåtrör, så fasligt dyrt kan det inte vara om den slits i förtid, den är ett och ett halvt våningsplan lång och ingenstans längs vägen gråter jag över fina tapeter eller liknande om väggar måste brytas upp.

Pebbe2 skrev:
Det är väl inte fel att byta ut dem men har du kollat listerna?
Paniklösningen mot dåliga lister är att tejpa på maskeringstejp längs alla springor. Om man inte t.ex. röker inomhus eller liknande så är väl behovet att vädra på vintern rätt minimalt. Se till att bara isolera innersta fönstret, det ska vara lite "oisolerat" vid det yttre fönstret för annars kan det bli fuktproblem. Det är ju annars enkelt att känna efter om det drar i någon springa, då är det läge att se över listerna.

Jag har på 100 kvadrat 8 dubbelfönster av äldre modell, där det yttre glaset öppnas utåt och det inre antigen öppnas inåt eller måste monteras av helt och ställas i förråd på sommaren, och tre liggande 'halvstorleksfönster' från slutet av sextiotalet (plus ytterligare två sådana i källaren). De gamla fönstren har jag tejpat i springorna, och så har det varit över vintern i många år i det här huset. Det verkar som om jag åker på att byta åtminstone tränet nertill i ett ytterfönster där det varit sovrum, mycket kondens och lite 'fuktig' känsla i träet, men det kan mycket väl bero på att det regnat på fönstrets insida om det stått öppet när det regnat ute, eller liknande. Jag har lite fukt på ytterglasets insida synlig på två av fönstren där det är varmast och jag vistas mest, antagligen inte alls bra, men men...
 

Masses skrev:
Ska inhandla isolering på måndag. Den lokala byggaffären har kampanjpris nu så det blir 2500kr billigar än att handla på Byggmax som var tänkt från början. En sug av ngt slag skall oxå hyras så att jag kan suga ut spånet som ligger däruppe...
Se för sjutton bara till att det blir rätt med fuktspärr och liknande! Att forsla bort spånet är nog en bra idé, modern isolering tål i sig att bli fuktigt så går det åt skogen så klarar sig vad jag förstått i alla fall just isoleringsmaterialet, om det går åt skogen och spånet ligger kvar så blir det nog en rätt omysig mögelhärd i spånet...

Masses skrev:
Sen blir det till att få in offerter från diverse fönstertillverkare och se vilka priser som gäller. Har 50000 att "leka" med allt utöver det tas från diverse bankkonton så jag hoppas inte det blir aktuellt med banklån.
Har dessutom 10 "STORA" träd som skall fällas nu på tomten. Antingen kan man ju sälja dom för att få in lite kosing eller ... usch ja säger som grabbarna i HippHipp "Dagens I Lands problem" :-D
Stoppa träden i pannan.

Om pannan verkligen är gjord just för ved och inget annat, och är kompletterad med elpatron, så borde den väl ha acceptabel verkningsgrad så att det lönar sig att elda med ved... prova!

Men kolla så att det inte råder eldningsförbud p.g.a. trasig skorsten eller liknande, en dubbelkoll med sotaren skadar aldrig.

Det har varnats för brandrisk då folk börjar elda enbart med ved i gamla kombipannor som inte är avsedda för kontinuerligt vedeldande, då man får för hög rökgastemperatur och därmed för varm skorsten och därmed brandrisk, men är det just en vedpanna så borde det inte vara några problem.

leifa.k skrev:
Nä, kolla blocket.se eller något liknande ställe, där kan du få fatt på skapliga pannor, pelletsbrännare, acktankar mm.mm till vrakpriser nu i fjärrvärmeutvidgningens spår, vet iofsig inte var du bor, men det är det värt att åka en bit för om man får tag i bra billiga grejor.
Frågan är vilka prylar man törs köpa begagnade, och vad de har för livslängd kvar. Iofs, en acktank är ju ingen spjutspetsteknologi, ser den inte angripen ut så är den troligen frisk, men man ska nog t.ex. låta något lämpligt medel som löser bort avlagringar ligga i slingorna en stund innan man kopplar in saker o.s.v.... min panna från 1969 har nog avlagringar i varmvattenslingan för man får duscha försiktigt åtminstone när den går på elpatron (60-70 grrader, när den går på olja eller liknande så är det inte alls så stort problem)...

leifa.k skrev:
Pelletsbrännare då? Enkelt och smidigt jämfört med ved, jag vet inte så noga kanske under halva nyttiggjorda? energipriset mot el.
Inte under halva priset, vad jag förstått så får man väl räkna att pellets kostar kanske 60-65% av vad elvärme kostar.

Kom dock ihåg att om pelletsbrännaren stannar och pannan värms med elpatron så "kostar" den elen mer än om man inte hade pannan "riggad" för pellets, eftersom spjäll och liknande vädrar ut även elvärmen på vid gavel då det händer.
 
yxis skrev:
Visserligen är det kanske inte bra för en metallskorsten att det regnar/snöar in i den utan att det värms bort
Det är inte bra för en tegelskorsten heller. Därför ska man inte plugga skorstenen med skumgummi, eller vad man nu tar, utan pannan. Se till att det drar någorlunda fritt genom skorstenen, men inte genom pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.