Hej

Är en frekvent läsare av detta forum men då jag inte har kunskap att förmedla så har jag inte registrerat mig förrän nu.

Jag har ett stort problem som håller mig vaken om nätterna och som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Objekt: 60 tals villa på 90 kvm boyta samt 120kvm delvis inredd källare. Värms idag med el av en 20 år gammal Ved/el panna utan acc. Vår inne temp ligger idag på runt 14 grader och det börjar tära på vår mentala hälsa att inte kunna ha det varmt och skönt i sitt eget hem... :-[

Åtgärd 1: Tilläggsisolera vinden då där idag enbart finns 20-30 cm kryllspån

Förslag 1: Byta ut bef panna mot en ny vedpanna.
Calmarpannan V33 + 2*750l isolerade acc. = 50.000kr + installation och automatisk shunt = ca 62.000 kr

Förslag 2: Byta ut alla fönster ( årgång 60) mot nya 3 glas fönster + att installera en pelletsbrännare i bef panna = ? kr

Är det ngt som är mer rätt än det andra?
Har prata med kommunens energirådgivare men hon gav bara en massa broschyrer och det hon sa visste jag i princip redan.

Behöver era råd...

Mvh
Mattias
 
Masses skrev:
Är det ngt som är mer rätt än det andra?
Satsa på att isolera vinden först och främst. Därefter nya tätningslister i fönsterna. Se vad som händer efter dessa åtgärder.

Har du kollat om shunten fungerar? Likaså cirkulationspumpen? ???
 
Hej!!

Jo vinden är på G!! Ska bara hitta ngn som kan passa min son under tiden jag gör det ;)

Alltså elpannan funkar det är bara det att vi har inte råd att få hem sådana elräkningar som vi får nu. Vill hellre lägga dom pengarna i huset än att ge bort dom till en girig elleverantör.
 
Sedan finns ju det klassiska problemet: Lufta elementen.

Pellets brännare behöver inte bli så dyrt. Val av brännare beror till stor del på vilken panna ni har.
 
Både tilläggsisolering och tätare fönster spar energi, men var noga med att kolla konsekvenserna så att du inte får fukt på vinden eller sämre luft inne.

Mitt förslag är att isolera och täta med måtta och skaffa en vedpanna, men mer ackumulatorvolym än 1500 liter. Det funkar med 1500 liter, men det är egentligen för lite.
 
Kul att folk vill hjälpa!!! :D

Isolering av vind blir av oavsett.

Hade jag haft pengar så hade jag satt in nya fönster OCH köpt ny vedpanna+acc. Men tyvärr är tillgångarna begränsade... :-/

 
Elförbrukning per år?

Självcirkulationen? brukar funka "för bra" när det är kallt

Ja att sitta fast och inte ha pengar och inte veta i vilken ända man skall börja - men du är inte ensam.

De enklare snabba råden du fått ovan skall du göra, men sen måste ni sätta er ner och titta på 5-10 år framåt och försöka sätta allt i siffror. Investeringskostnad och kronor per månad, ty det är ju syvende o sist det allt handlar om.

Tänker ni rusta huset rejält som tilläggsisolera (annat än vinden), byta fönster, bygga ut/värma upp flera rum, bo kvar? osv. Är det ett "måste" att göra ngt om några år?

När ni pejlat in ovan och vet er nya energiförbrukning och när i tiden den kommer så kan ni gå vidare.

Egna arbetsinsatser? Tillgång till ved, billig pellets? osv

Nu kan ni börja titta på uppvärmningsalternativ.

Försök att göra en kalkyl på "allt" vid olika alternativ. Viktigt att ta med helheten för varje alternativ. Det finns väldigt mycket goda råd på detta forum, men under vilka förutsättningar gäller det.

... och gå till banken. Utan deras svar på konkreta underlag så är inte kalkylen komplett.

det kanske lönar sig att ta ett riktigt nappatag nu för att komma ur elleverantörens grepp?

tills dess, köp 3meters ved, för att slippa mördande elräkningar
 
Jag kom just på en sak. Du har väl sett till att det inte drar genom pannan. Då kyler du bort värmen som du får av elpatronen. Se till att pannluckorna är täta och att luft kan passera utanför pannan och ut genom skorstenen. T ex borde det finnas en asklucka eller sotningslucka på skorstenen. Den ska vara öppen så att luften inte tar omvägen genom pannan på väg ut genom skorstenen.
 
Är nybliven husägare jag också och när första köldknäppen kom för ett par veckor sedan fick vi inte heller någon fart på värmen. Ska tillägga att vi för ca 1 månad sedan bytte ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare. Pannan är en CTC från -99. Eftersom jag inte kunde/kan något om vatteburna system så fattade jag noll! Efter lite tittande och kikande på pannan så såg jag att vi bara shuntade ut ca 30gradigt vatten i systemet. Höjde detta till ca 60 istället och vipps så fick vi så varmt att vi till och med fick dra ner termostaterna ett par hack ;D Nu ligger vi på ca 21 grader och man kan nästan gå i shorts!

Vet inte om du har samma problem som vi, men kolla tempen på vattnet du shuntar ut i systemet.

Lycka till!
 
gutte, jag säger bara shuntautomatik.
 
Som nämts innan börja med det som ger mest besparing för minst pengar= isolera vind och fönster, kontrollera effekten av det. Byta fönster behöver göras förr eller senare men tar tid att räkna hem.

Hur länge håller pannan om du kompletterar med pellets? Jag skulle nog överväga nya prylar (vedpanna mm) om den gamla är "gammal".
 
Nya fönster eller tilläggsisolera väggarna tror jag inte lönar sig. Med nya lufttäta fönster så måste man ändå öppna upp mer tilluftsventiler och då äts besparingen upp. Byt bara fönstren om de är ruttna. Se över tätningen av fönstren. Det borde räcka.

Tilläggsisolering av väggar är väldigt dyrt i förhållande till vilken energibesparing man får. Dessutom blir det fult om man inte flyttar ut fönstren.

Om man tilläggsisolerar vinden så bör man se upp så att inte tempen på vinden sänks så mycket att det blir problem med fukt.
 
sveno skrev:
Nya fönster eller tilläggsisolera väggarna tror jag inte lönar sig. Med nya lufttäta fönster så måste man ändå öppna upp mer tilluftsventiler och då äts besparingen upp. Byt bara fönstren om de är ruttna. Se över tätningen av fönstren. Det borde räcka.
Detta kan väl ändå inte stämma? Gamla fönster måste väl även läcka ut mer värme genom glasen än nya?
 
Grunt skrev:
Detta kan väl ändå inte stämma? Gamla fönster måste väl även läcka ut mer värme genom glasen än nya?
Jovisst, men frågan är om kostnaden för de nya fönsterna kan räknas hem inom rimlig tid. ;)
 
Immobil skrev:
Jovisst, men frågan är om kostnaden för de nya fönsterna kan räknas hem inom rimlig tid. ;)
Ja, det gäller ju alltid. Dock så ger ju byte av fönster en betydlig komfortökning också. Om glasen mot rummet håller en högre temperatur så känns det också varmare. Gamla fönster uppfattas ju ofta som dragiga eftersom rutan blir kall och då kyler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.