supersnyggt!
 
Personligen skulle jag inte valt samma kakel, men i övrigt är det kanon.

Hur verkar diskbänken, så här efter nästan ett år?
Finns den ens kvar i Ikeas sortiment?
Skulle nog passa bra ihop med deras mörkgrå Prägel i mitt kök...
 
A
Skit snyggt! å kaklet också!!! Kul att nån väljer lite färg på det! Det är jag för feg för.;) Tål att tänkas på till kommande renovering.
 
Om man flyttade spisen till diskbänkssidan, skulle det bli för trångt mellan ho och spis. Bänken till vänster är bara 38 cm djup.

Kaklet fans i andra färger men inte annan storlek. Jag är lite besviken på kakelsäljaren som påstod att det skulle vara 2 mm kryss mellan plattorna. Det blev bredare skarvar är de färdiga fuskskarvarna i själva plattorna.

Den svarta diskbänken är det bästa jag haft. Inga repor, värmetålig, stötsäker. Tyvärr finns den inte med i Ikeas sortiment längre.

Men, nu är huset sålt och det blir nytt köksbygge till sommaren på nya stället. Mums!
 
Då var det dags igen. Det här med köksrenoveringar är lite som att föda barn, man kommer inte ihåg hur jobbigt det var men det är roligt när det är över....

Den här gången är det en bostadsrätt från 1925 som vi totalrenoverar. Alla rum utom köket gjordes iordning innan inflyttningen för en månad sedan, nu återstår köket som mitt semesternöje.

Köket är på 13 kvadrat, HTH-kök från 2003, till höger om köksskåpen står en kyl/frys och ett skafferi.

Dåligt planerad med en diskmaskin på mitten som alltid någon står ivägen för. Ingen plats för kastruller och stekpannor. Höjden på bänken är 95 cm, djupet 70 cm, så man känner sig som tummelisa när man lagar mat. (Höjden åker ner till 90 cm men djupet får vara kvar.) Underlimmad diskho i ekskiva, går inte att hålla rent i kanterna. Ingen plats för diskställ till höger om hon. Ett helt värdelöst handduksskåp, 20 cm brett. När man har blöta händer ska man öppna skåpet, dra ut skenorna, torka händerna, trycka in skenorna igen och stänga skåpet. Trägolv av nyare modell, i resten av lägenheten är det gamla trägolv.

Som tur är finns också, i anslutning till köket, en serveringsgång för mer förvaring.

Köket såldes på Blocket och hämtades i går, köparen och jag plockade ner köket på en timme!

Kyl/frysen flyttades till ett gammalt inbyggt skafferi för att göra plats för diskmaskin och mikro.

Så här ska det bli:
Ikeakök med nya vitare Applåd vit med liggande Attest handtag
Ljusgrå Perstorpsliknande bänkskiva med multiplexkant
Intra diskho (eftersom vi vill ha hel silbricka, inte korgsil)
Induktionshäll med tre zoner, bättre plats för kastruller/stekpanna, jag har aldrig 4 plattor igång samtidigt
Inbyggnadsugn under hällen
Inbyggnadsmicro
Fläktkåpa fritt på väggen, alla vitvaror från Whirlpool/Ikea
Glasskiva i ljust grönt istället för kakel
Rutigt Marmoleum golv i grått
Vitmålade snickerier och vita väggar
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här kommer bli himla spännande att se hur det blir.. Låter som att det kommer bli hur bra asom hellst iallafal!
 
Får jag, medan vi väntar på fortsättningen, visa vad jag mer gjort av köksstommar:

På kontoret blev det 60x92 cm höga väggskåpsstommar med 30x70 cm Solärluckor, praktiskt när man vill nå det viktigaste utan att öppna dörrar,

Garderober av köksstommar. Eftersom vi har högt till tak, blev det 195 cm högsskåpsstommar uppe på 57 cm höga överskåp för kyl/frys med 2 djupa lådor. Totalhöjd 252 cm + en 6 cm hög sockel av reglar som väntar på att bli vita. Den mittersta stommen är 40 cm, så det fick bli ett avkapat bänkskåp eftersom det inte finns så smala 57-skåp. Inuti 60-skåpen sitter vanliga trådbackar och klädstänger för garderober, ett hyllplan överst för sån't man inte använder varje dag, i 40-skåpet sitter hyllplan.

Luckorna är Rubrik i mjölkvitt glas med aluminiumram. Lådorna har Rubrikhandtag medan dörrarna öppnas med Bestå tryckbeslag. Allt med dörr - och låddämpare så att sambon ljudlöst kan smita iväg på morgnarna.

Allt från Ikea.
 
  • Alvgatan nyinflyttade 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alvgatan nyinflyttade 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vecka har gått med mycket underarbete men, nu börjar grejerna komma på plats.

Fläktens anslutning blev ju inte så upphetsande, får se om det blir någon annan lösning där. En trumma kanske. Hade helst sett att fläktkåpans plåt gått ända upp mot tak med det skulle innebära ett hål i fläkttrummans sida och jag vet inte hur snyggt det hade blivit...

Bänkskivan sattes på plats innan diskhon sattes fast...samma misstag som vid förra renoveringen, det får vi ta i morgon när mer kraft finns. Det är lite trickigt att ta bort och sätta dit bänkskivan eftersom den är 4 cm längre in mot väggen än i framkant på vänsterkanten. Man får lyfta högeränden mot väggskåpen och styra in den lite fint. Krävs tre personer varje gång.

Kylen sitter fint i skafferidörröppningen, handtagen borde vändas.

Alla fönstersmygar och fönsterbräden i lägenheten hade målad väv. Det här var det sjätte och sista fönstret som fick väven bortskrapad på fönsterbrädan och smygen överlimmad med renoveringstapet och målad. Jäkla påfund med väv! Väldigt svårstädat och fult, tycker jag. Skönt med riktig vit färg och inte den gulvita som man ser här.

I morgon kommer elektrikern och kopplar hällen och ugnen, golvet ska också komma i morgon och på måndag de sista luckorna och fronterna. Glaset har kommit, det var väldigt grönt. Kanske lite grönare än jag tänkt mig men förhoppningsvis blir det bra när det kommer upp. Får nog tänka om lite i färgvalen i övrigt.
 
  • köksrenovering alvg 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu är glaset på plats. Väldigt grönt, lite grönare än vad som var tänkt men jag tror det dämpar sig när allt annat är på plats. Nu är det ju ganska dominerande.

Hade tänkt att sätta täcksidor runt överskåpen men utrymmet på 2 cm mellan väggskåpens underkant till glasets list blev bara 1 cm, så jag får se hur jag gör.

Häll, ho och ugn på plats, lagade lunch igår.

Det 30 cm breda utdragsskåpet till vänster om ugnen har en passbit mot väggen på 6 cm. Trots det går fronten nästan in i dörrposten när man drar ut den som längst pga att lägenheten är lätt rombformad. Fronten missar dörrposten med 5 mm, jag tar naturligtvis åt mig äran och säger att det var uträknat men det är förstås en slump...

Idag ska jag tapetsera, i helgen blir det golvläggning. Marmoleum Silver shadow och Eternity i rutor.
På måndag kommer de sista fronterna.
 
  • köksrenovering alvg 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksrenovering alvg 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var det roliga nästan slut, någon list återstår och en dörr tillskafferiet som jag beställt fel mått på. Täcksidor runt väggskåpen sätter jag inte upp, det blev för lite plats kvar mellan glasskivans list och underskåpen. Applådluckan är ändå i stort sett samma vita nyans.

Det gröna glaset blev inte så intensivt i färgen när annat kom på plats.

Golvet var roligt att lägga, även om det frestar på att ligga på knä och jobba. Eftersom köket är så snett, skiljer det skiljer en hel ruta från ena kanten till den andra. Den ljusare grå plattan drar något åt grönt men det ser ut att försvinna succesivt.
 
  • Köksrenovering Alvgatan 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering Alvgatan 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering Alvgatan 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering Alvgatan 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering Alvgatan 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt golv, samma som vi skall ha. Gick det lätt att lägga golvet efter skåpen vart monterade? Tänkte själv göra det i motsatt ordning, men det kanske är dumt?
 
om det är marmoleum som du har lagt, då ändrar det färg lite gran efter att den utsätts för ljus.
 
Hej. Var har du köpt glaset? Mycket snyggt och praktiskt. Finns det i olika färger eller har du målat bakom? Pris?
 
Glaset är köpt genom ett inglasningsföretag som i sin tur köpt det av Uniglas. Det är "målat" på baksidan och finns i flera färger. Vet inte pris.

Innan jag la dit golvet, hade jag en 10 mm list liggande under skåpen för att få rätt höjd. Sedan la jag golvet ca 10cm innanför köksbenen. Jag skruvade helt enkelt bort ett par ben i taget och skruvade dit dem allt eftersom arbetet fortskred. Lite knakade det i skåpsraden men det gick bra. Jag la hela vägen in under diskmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.