Då var det dags för köksrenovering. Jag visar lite förebilder.

Köket är ganska stort men har dåliga lösningar för förvaring och Marbodalskåpen från 1989 börjar bli slitna.

Tre fönster, två dörrar och en murstock gör att det blir lite begränsat.

(Vad mycket skit man har framme, ser jag nu på bilderna. Det får bli skärpning på det i det nya köket...)
 
  • IMG_3089.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3091.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3092.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi började riva vattendelen och sparade spisdelen, vilket visade sig vara smart. Vi har i alla fall kunnat laga mat i påsk, diskat har vi gjort i tvättstugan.

Köket blir Ikeas Ädel vit, diskbänken är Ikeas Sunnskär (sten/akryl), bänkskivorna är i akacia från K-Rauta och kaklet från Höganäs.

Halva dagen idag gick åt att försöka såga i bänkskivorna med sticksåg, gav sedan upp och gick till grannens cirkelsåg. Tre skivor kvar att såga, det får bli en grillkväll med grannen senare... Fick även låna hans elhyvel att fixa snyggt hörn på skivan.

Annars har mycket tid gått åt till att konstatera att vi fick sätta i nya gipsskivor bakom kaklet (pulvriserades när vi högg ner det gamla), elen måste dras om klurigare än vi tänkt, den gamla blandaren inte fick plats (lite trångt mot kaklet), diskbänken som var i våg när vi provade in den inte var i våg när den väl var fastskruvad och allt annat som ni säkert känner igen...

Det har varit mycket: "Jaha, ser det ut så här, här bakom" och "Hoppsan, satt det en sån här här!".

Dessutom lite moment 22 på det (vi kan inte göra DET, förrän DET är gjort som måste vänta på att DET ska göras).

Men, idag ser det faktiskt ut att börja bli ett kök, på ena tredjedelen. Nu återstår bara två tredjedelar till. Vi kan använda diskmaskinen men inte spola vatten i kran förrän blandarhandlaren öppnar på tisdag.

I morgon fortsätter vi med spisdelen, då får det bli pizza. Mums!
 
  • IMG_3107.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3108.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3121.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3122.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åh, jag älskar att få följa en köksrenovering från början! Tack för att du delar med dig!

En fråg: Jag belv intresserad av akaciaskivan. Är det ett mörkare träslag eller är det ljust som ek? Hur tjock har ni? Pris? Är själv på jakt efter en mörk skiva som är billigare än valnöt.
 
Akacian är mer som körsbär i färgen. Jag hade körsbär innan (kolla förebilderna) och eftersom golvet är i den nyansen, ville jag ha något liknande. Akacian verkar vara något hårdare i konsistensen också, vilket inte stör.

K-Rauta säljer de här, 1300:- för 2420x615x38.
 
Det blir kanon!
 
Jag diggar diskhon som tusan. Blir kul att följa detta!
 
Nu börjar det likna något! Kaklet är uppsatt, inte fogat men jag måste få visa hur fint det blir!

Observera min första hemlagade måltid i ugnen; kycklingfilé, dessutom en kastrull med ris på spisen och diskmaskinen brummar hemtrevligt i andra hörnet.

Sedan kan man tycka att det vore skönt att få ordning på kökstillbehören på sista bilden...härliga framtid!
 
  • IMG_3125.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3129.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3130.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3131.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju jätte bra ut hörrö!
 
Åh, jag vill se fler bilder på diskhon! När jag tittade på den i varuhuset tyckte jag att den såg rätt dassig och plastig ut (lite 80-talslaminat liksom), men här ser den ju faktiskt ut att vara jättesnygg... jag får nog ta och omvärdera mitt stundande diskhoköp.
 
Fogning av kakel och siliconsträngar dragna. Jag var mycket nöjd med fogningsresultatet, tills spottarna kom upp ovanför spisväggen. Det släpande ljuset visar alla slavade fogar, så jag får gå på ett varv till. Tyvärr syns också ett veck i väggen som jag trodde skulle jämnas ut av plattorna. Det syns inte när spottarna är släckta, så det avgör ju saken...

Förresten, varför måste det stå tryckt med svart text på ringen runt spottarna, max ...w, osv? Kan man inte ta in den informationen innan man drar bort skyddsfilmen och sedan slippa den texten? Jag förstår att alla potentiella glödlampsbytare måste veta detta men går det att få bort den texten på något vis?

En annan sak som kanske inte vart så lyckad är att fläktkåpan ser lite rumphuggen ut eftersom det blev så lite kvar av plåten innan den kommer upp till trumman uppe vid taket. Det blev så lite utrymme kvar så vi inte kunde använda båda delarna som ska sitta i varandra teleskopiskt. Det blev bara ca två cm kvar och då lät vi bli att sätta dit den delen som talar om att det är en Ikea from Wirlpool (se annan tråd i ämnet...). Inte för att vi skäms över vårt val, tvärtom, det är en effektiv fläkt som dessutom är prisvärd och tystgående. Men jag ville helt enkelt ha kvar den delen som inte namnet står på eftersom den är snyggare.

Nu kvarstår frågan om vi ska sätta dit något annat som ansluter fläkten mot taket eller om vi ska låta det vara ett par centimeters luft kvar. Kom gärna med synpunkter. Det ska också till en vit trälist mellan kaklet och trumman.

Annars har det mest varit påplockning av luckor och lådor på de stommar som är monterade, handtag (Tyda från Ikea) lite bättringsmålning och, det bästa av allt, återflyttning av köksprylarna och borttagning av pappen.

Nu är det mest småsaker kvar att göra...närmare bestämt tjugofyra småsaker med olika svårighetsgrader, som sitter uppe på en lapp på kylskåpsdörren.
 
  • IMG_3147.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3148.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3145.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3146.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snygg diskho! irriterande att den inte fanns när vi gjorde köket! :) läckert med det gröna kaklet också.
 
Vad snyggt med luckorna mot träskivan! Vi funderar lite på Ädel också, men tycker att det sett gult ut på andra bilder - men hemma hos dig ser det ju väldigt vitt och snyggt ut!
 
Det blir jättebra!
 
fanns det gröna kaklet i nån annan storlek också?
 
skulle flytta spisen till skåpsraden med diskhö och med en arbetsyta emellan (vid fönster) om det var mitt kök.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.