Claes Sörmland
nino nino skrev:
Förr hade man ofta kaustiksoda och varmvatten för att lösa proppar
Clas Ohlson säljer kaliumhydroxid (kalilut) som också förtvålar fett i avlopp:

https://www.clasohlson.com/se/Avloppsrensare-Mudin-Express,-Norenco/p/31-9567

Kaliumhydroxid har en stor fördel jämfört med natriumhydroxid (kaustiksoda), det kakar inte ihop sig på samma sätt och bildar inte dåligt löslig fast tvål. Istället blir det flytande såpa av fettet. Så troligen ett bättre val för köksavloppet om det börjar rinna dåligt och klucka.

Men inget att gegga med om man har stopp, detta är för ett tidigare skede av dylika problem.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Torkar alltid stekpanna med papper, om mycket så hälls det i komposterbart innan papperstorkning, och samma med andra kärl med fett i. Har blivit en vana sedan stopp i gammal gjutjärnsstam. Idag bytt till plast men rutin sitter i ryggmärgen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B
nino nino skrev:
Jag har också samma och kan inte påstå att jag torkar ur överblivet fett utan diskar direkt och slår fettet i vasken, har rensat två gånger på 15år
Gissar att du har bra kvalité på handdiskmedel/maskindiskmedel?

Jag har märkt att billigare märken på diskmedel inte riktigt förmår att förhindra den "åderförkalkning" som blir med tiden i köksavloppet om det utsätts för mycket fett.
 
B BSOD skrev:
Gissar att du har bra kvalité på handdiskmedel/maskindiskmedel?

Jag har märkt att billigare märken på diskmedel inte riktigt förmår att förhindra den "åderförkalkning" som blir med tiden i köksavloppet om det utsätts för mycket fett.
Jag kör bara med Yes
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Jag kör bara med Yes
SDS är grejen! Bra kemikalie för att lösa fett.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har också samma och kan inte påstå att jag torkar ur överblivet fett utan diskar direkt och slår fettet i vasken, har rensat två gånger på 15år
Precis vad jag menar 👍har aldrig haft något stopp innan jag bytte till Lillviken (har bott i samma hus i 20 år)
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Precis vad jag menar 👍har aldrig haft något stopp innan jag bytte till Lillviken (har bott i samma hus i 20 år)
Nu menade jag att jag har samma avlopp men aldrig haft problem
 
nino nino skrev:
Nu menade jag att jag har samma avlopp men aldrig haft problem
Precis, så har du det 👍.
Jag ville bara säga att det ibland finns olika effekter/utfall/resultat givet samma förutsättningar 😉
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.